Nekromanti 0th level spells....

Bassejr

Hero
som sorcerer kan jag (rätta mig om jag har förstått fel) kasta obegränsat antal 0th level spells, medans en Cleric i Lv 1 kan kasta 3. Om jag Multi-classar Sorcerer/Cleric, hur blir det då med 0th level spells? Eller måste jag som Cleric förbereda mina 0th level Cleric spells, och kan kasta obegränsat antal Sorcerer spells? Hur blir det då med mina övriga Spell Slots? Måste jag förbereda alla mina spell slots med Cleric spells? Om jag gör det, kan jag strunta i förberedelsen och använda en Sorcere spell istället?

Jag är lite förvirrad.

EDIT: Jag spelar Pathfinder.

God45

#PrayersForBahakan
Du blandar aldrig spell slots melan klasser (om du inte har rätt prestige klasser/feats). Så vad du har är cleric spellsen för sig och Sorcerer spellsen för sig. Du Kan alltså inte använda sorcerer spells i cleric spell slots eller tvärtom.

Tänk också på att du inte lägger ihop caster level för att bedöma vilken nivå av spells eller hur många spells per dag du får. Cleric är helt för sig, sorcerer helt för sig.

Jag hade dock inte multi klassat på det sättet. Ta en cleric med domäner som ger dig de arkana magierna du vill ha mest istället och kör bara cleric.

God45

#PrayersForBahakan
Och även Clerics har obegränsat med 0-nivå spells. De kan bara förbereda ett visst antal spellslots men de förbrukas inte när de kastas så de kan kasta dem oändligt många gånger. kolla in deras orison class feature för detaljer.

Bassejr

Hero
Lägger ut en fråga om D20, väntar tre minuter, uppdaterar sidan, får svar från God45 :gremsmile: I knew I could trust you, buddy.

Om jag multi-classar Wizard/Sorcerer delar de klasserna altså inte heller Spell slots? Eller om jag spelar Cleric/Wizard, som båda måste förbereda sina spells?
Vad för feats och prestige classes tänker du på som kan lösa mitt problem?

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
Lägger ut en fråga om D20, väntar tre minuter, uppdaterar sidan, får svar från God45 :gremsmile: I knew I could trust you, buddy.

Om jag multi-classar Wizard/Sorcerer delar de klasserna altså inte heller Spell slots? Eller om jag spelar Cleric/Wizard, som båda måste förbereda sina spells?
Vad för feats och prestige classes tänker du på som kan lösa mitt problem?
Happy to help :gremsmile:

Nej, wizard och sorcerer eller wizard och cleric delar inte heller spellslots. Det är uppdelat så att varje varje klass har sina egna spell slots.

Men vad du vill göra om du vill kunna bryta den här reglen är att ta Mystic Theurge presitge klassen :gremsmile: http://www.d20pfsrd.com/classes/prestige-classes/core-rulebook/mystic-theurge

Den levlar upp hur många spells du får i både en arcane magic klass som sorcerer och en divine magic klass som cleric, sammtidigt :gremlaugh: Du kan också använda spells från den ena klassens med den andra klassens spellslotts, även om de då förrukar en en nivå högre spell slot.

Det verkar vara vad du letar efter :gremsmile: Jag minns att det finns ett sätt till att göra det på men det måste jag kolla upp, ge mig ett par minuter :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Ok, jag kollade upp det och jag hade fel. I D&D 3.5 fanns det en prestige class som hette Arcane Hierophant som levlade upp dig i både divine magi och arcane magi. den finns dock bara i 3.5 och det jag hade glömt var att den kräver att man har en level av Druid för att få Trackless Step eller Crowd Walker class featuren. Jag glömde det för jag struntade i den biten när en av mina spelare körde presige classen.

Så kan du övertyga din GM om att vara lika generös som jag är så finns här en ganska balanserad version av Arcane Hierophant uppdaterad för Pathfinder:

http://rpg.divnull.com/wiki/index.php/Arcane_Hierophant_(Pathfinder)

Om du vill ha orginalet så finns den i Races of the wild boken :gremsmile:

EDIT: Här är races of the wild föresten:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ingen länkning till upphovsrättsskyddat material

Vi ser gärna att du inte postar länkar till olovligen tillhandahållet upphovsrättsskyddat material.

God45

#PrayersForBahakan
Re: Ingen länkning till upphovsrättsskyddat material

Ah, trodde det var en ok länk eftersom det var det första som kom upp när jag googlade och jag vet att wizards lagt upp lite material online. Ledsen ska inte göra om det.

God45

#PrayersForBahakan
Jag försökte komma på några exempel på Mystic Theurgs i D&D fiction och så men den enda jag kommer på är Angelo från Web comicen Our Little adventure:

http://danielscreations.com/ola/characters/angelo.html

Kanske inte mycket till exempel, speciellt inte eftersom det än en epic karaktär, men det enda jag kommer på.

God45

#PrayersForBahakan
Re: Ingen länkning till

Sum Caligini said:
Hipster T. Pokémon said:
Vi ser gärna att du inte postar länkar till olovligen tillhandahållet upphovsrättsskyddat material.
Det är väl OGL? Eller har jag missat något?

Edit: tydligen var det inte ok då?
http://paizo.com/threads/rzs2pkpi?Seedling-race-in-panthfinder-society
Jag tänkte det men jag är inte 100% säker... Men alla har Google så folk kan hitta det själv och så håller vi det från forumet och så kan alla se till att de inte bryter mot lagen eller så.

Rörande Mystic theurge diggar jag personligen klasser som kan kasta två magier samtidigt. Det är bara badass :gremlaugh: Ät eld och blixtar sammtidigt! :gremlaugh: