Möller said:
Okej. Är jag det något som jag missuppfattat eller ska vi börja slåss och försöka komma fram med färre (3?) namn?
Som jag ser det har vi två alternativ under denna punkt.
Alternativ 1:
Vi utser föreningen Ordförande,
Genom --> Nominering, plädering och motivering av kandidater till denna post.
Därefter förs en diskussion kring hur många ledamöter som skall ingå i styrelsen. Efter att antalet ledamöter är satta så får medlemmarna möjlighet att nominera (vilket redan har påbörjats), plädera och motivera vilka de vill att man röstar på.
Varje ombud får 36 timmar på sig att rösta genom PM till av årsmötet valda rösträknare (om man vill för enkelheten, så kan mötesordförande utses till denna roll eftersom han ej ställer upp till Styrelsen samt kan räkna röster samtidigt som han håller ordning)
alternativt, väljer vi 1 rösträknare eller låter lämplig justeringsperson utgöra rösträknare. Rösträknaren skall dock icke ställa upp till styrelsen.
Styrelsen utses. Därefter får Styrelsen konstituera sig och inom sig välja lämplig kassör.
Alternativ 2:
Är samma process som alternativ 1, fast man låter styrelsen inom sig välja vem som skall vara ordförande.
----
Varför då inte låta årsmötet även utse kassören enligt ett alternativ 3? Jo dels eftersom föreningen uppstartas och jag tror ärligt talat att ett internetbaserat årsmöte är begränsat i sin förmåga att bedöma vilken kandidat som skulle bli bäst kassör. Samma kritik kan användas mot alternativ 1, men Ordförande är en sådan symbolisk och viktig roll för en förening (dessutom kräver den inte samma kompetens.) att jag anser Alternativ 1 vara en verklig möjlighet.
Men själv förordar jag att vi går på Alternativ 2.