Nekromanti 100 rollspel att spela innan du dör?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Artikeln länkades från StoryGames, men jag tycker nog den kan diskuteras utifrån svenska förhållanden också.

Givetvis saknas alla svenska spel i den, något engelskspråkigt spel ni saknar?

http://www.gamesinfodepot.com/blog/rolep...before-you-die/

Själv hade jag spelat 19 av spelen, under drygt 20 år av rollspelande. Så om jag har tur och blir 110 år gammal så skall jag nog hinna i mål. :)

Återigen blev jag påmind om att jänkare faktiskt spelar superhjälterollspel också, fullständigt otänkbart för min del.

För övrigt så tyckte jag att Ars Magica lös med sin frånvaro i fantasysektionen, och blev en aning förvånad över att han anser att MERP är det bästa Sagan om Ringen-rollspelet. Jag kan iofs hålla med om att det har bra expansioner, men reglerna gav inte mig någon vidare SoR-känsla, inte som Deciphers version gjorde i alla fall.

bozar_UBBT

Warrior
Starwars D20 kan man lägga till men det är ju inte lika bra som äldre Starwars. Jag tycker för övrigt man ska ha spelat fallout pen and paper RPG, iofs är det gratis men borde kunna läggas till ändå.
Annars har man spelat ett skrämmande litet antal av spelen i listan.

Kult är ju engelskspråkigt nu så det är faktiskt ett måste, det bästa spelet jag någonsin spelat.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Spontant kändes flera av listorna som om de bestod av bara utfyllnad, en hel del spel gav stark "men vafan, jag har ju spelat X och Y är i stort sett samma sak. orka!"

Typ, OK man har spelat D&D. Man har spelat ett hyfsat regeltungt fantasylir med ett fokus nånstans mellan ett jättekomplicerat brädspel och rollspel, liksom. Varför ska jag spela Runequest? MERP? WHFRP? Heroquest? Så jävla olika varandra är de inte. Snackar vi "spela de här innan du dör" skulle jag gjort ett annat, och betydligt mindre urval.

"Spelat regeltung fantasy" - check.
"Spelat mindre regeltung fantasy" - check.
"Känner att fantasty inte är min grej och att jag inte behöver spela fler fantasyspel (utom D&D4e, vars attraktion inte alls ligger i att det är fantasy)" - check.
"Fantasy är aptråkigt" - check.

Och horrorlistan är inte mycket bättre. Chill? Buffy? Witchcraft? Och han skriver ju själv att Delta Green är fusk.

Och en kille som menar att det är en "reinvention of the superhero roleplaying game" att "eliminat[e] hit points and replacing them with damage saving throws" tycker jag har väldigt lite vikt i det han säger.

Liksom FFS, 90% av rollspelen på hans lista använder samma gamla ickefungerande d20/brp/liknande derivat som regler (jag gillar simregler, men inte när de är dåliga simregler) - liksom, dungeonbashing in any other setting is still dungeonbashing.

Så nä, våldsamt o-impad, och inte det minsta sugen att faktiskt lägga tid på att sätta mig in i särdeles många av spelen han listar.

Wilmer

Hero
The Rustbelt, såklart (fast det är inte helt klart men fullt spelbart).

Agon eller 3:16 eftersom de handlar om mer eller mindre uttalad tävling spelarna emellan. 3:16 verkar dessutom ha en massa andra poänger som nog är värda att uppleva.

Solar system/The Shadow of Yesterday

Alltså, det är ju nästan bara tradspel på listan, man skulle kunna stryka 90% utan att missa några nyanser över huvud taget. Kanske borde han skrivit en lista över settings han gillar istället?

Krille

Super Moderator
Själv prickade jag in 34 av dem, så ge mig 50 år till så hinner jag med allihop. Då är jag lagom gammal för att lägga av också: 88 år.

Själv saknade jag BESM med derivat, inklusive Silver Age Sentinels; Deciphers Trek- och Lord of the Rings-licenser lyste med sin frånvaro; hela Far East-genren (inkl Usagi i båda varianter, Sengoku, Bushido, Legend of Five Rings etc) var bara borta, och så vidare, och det utöver de brister du tog upp.

Kort sagt, en rätt undermålig lista.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det är kanske lite väl med 100 spel man måste ha spelat. Det hade räckt med 20.

Vad gäller Sverige så säger jag Drakar och Demoner, Mutant, Eon, Kult och Western. Inga superspännande rollspel kanske.

Christoffer

It's all pig.
Hur jag än vrider och vänder på det får jag det till en handfull spel, kanske 3-4 stycken, inte hundra. (Jaja, lite gnällig, 10-20 kanske....) :gremsmile:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Skrapade ihop 18 spel och då är flera avprickade lite tveksamt med bara ett spelmöte med varje eller lite hafsigt konventsspelande...

Men ja... jag vet inte. Jag tycker nog en såndär lista känns helt meningslös. Precis som flera andra tycker jag nog att det är vettigare att göra bredare kategorier och titta på det som spel av olika typ eller så... om det nu inte var en lista på settings han ville göra.

Men om det nu ändå ska vara: klart Ars Magica borde vara med. Kunde ha skippat några BRP-spel för det tycker jag... Sen hade jag nog väntat mig Cyberpunk (2020?) eller Mekton (Z?) i SF-avdelningen. Håller med Krille om BESM... Och, för egen del hade jag nog hellre stoppat in Blue Rose än True 20. Visst, det har några skavanker som kommer bort men fler svettiga nördar borde spela tvålfagra romantiska hjältar. Vips kanske Wuthering Heights ska in? Bla bla bla... det slutar aldrig! >_<

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag fick ihop ca 12 av spelen avverkade på 32 års rollspelande. Noll poster i kategorier som superhjälte, komedi, och western. Mitt ena favvospel Space 1889 fanns inte ens med. Deta andra, Traveller, dominerade mitt spelande under många år och där förde vi in element som egentligen hörde hemma i andra poster på listan: agent, pulp, (icke-övernaturlig) horror, western, osv.

Sedan 1985 har jag mest spelat BRP-baserade hembyggen, vilka iofs har haft kampanjer som ibland liknar något på listan, som en lyckad spaghettiwestern+horror-kampanj.

Så listan känns helt enkelt irrelevant för mig.

Organ

Out of time, out of mind
Listan är på tok för lång. Sanningen är den att det inte finns 100 rollspel som man på nått vis "måste" eller ens "borde" ha betat av innan man dör. Listan skulle med enkelhet kunnat bantats ner till både tjugo och tio titlar, eller varför inte till en top-tre inom varje genre. Nu känns det snarare som att killen bara listat sina all-time-favoriter.

T.ex. så listar han hela tio(10!) superhjältespel som man "måste spela innan man dör". Liksom, hur många fler finns det? Förutom supergänget så känns det att han bara listat de som finns, och det i den ordning han råkade ha dem i hyllan.

/Anders

Mogger

Hipsteranka
Öht är det nog en skrytlista. Man undrar ju hur många spel han har spelat utöver de här spelen.

Och Burritos & Bandidos? Nä, jag hoppar nog över det... :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Lyckligtvis är det åtminstone burros -- det vill säga åsnor -- och inte burritos. I termer av stereotyper är det visserligen inte så mycket bättre.

Rising

Vila i frid
Det måste vara fel på den här listan!

För han har ju listat spel som inte jag har spelat! Och eftersom jag är stupid asshat så skriver jag ett inlägg där jag kan klaga på listan! Folk är säkert jätteintresserade av att höra vad jag har för åsikter om en annan persons lista på rekommenderade rollspel!

Bjorn

Hero
Håller med dom som tycker att listan är för lång. Själv kom jag fram till att jag hade spelat 30 av spelen och då har jag räknat även sådant jag bara spelat enstaka speltillfällen men INTE spel jag bara äger eller spel från vilka jag spelat eller varit SL för äventyr från men i andra spel. (T.ex. har jag Daredevils i hyllan, och har använt äventyr till det som jag har kört i andra spel och kampanjer men aldrig spelat själva spelet.)

Trotts detta är det bara en handfull spel som jag antingen ångrar eller "skäms" för att jag inte spelat.

10) Empire of the Petal Throne
Har faktiskt ägt detta en gång i tiden men då det kändes gammalmodigt redan då (nån gång på 80-talet) så blev det aldrig spelat.

25) Villains and Vigilantes
En riktig superhjälteklassiker, men efterssom vi alltid spelade champions aldrig något riktigt alternativ.

38) Boot Hill
Återigen, en s.k. klassiker. Hade lite äldre rollspelskamrater som hade det och också hade spelat under 80-talet men det blev aldrig nått av för mig.

59) Mercenaries, Spies & Private Eyes
Också ett spel som det snackades en del om i min rollspelsungdom som jag aldrig kom mig för att spela.

74) Shadowrun
Antar att det här är ett spel som man faktiskt borde spela för allmänbildningen. Är rätt dålig på cyberpunk rent allmänt faktiskt, har nog i princip bara spelat Neotech (om det nu kan räknas) och GURPS:Cyberpunk.

89) The Morrow Project
Har hört och läst en del om det här spelet och idéen verkar ju jäkligt häftig. Egentligen lite konstigt att jag aldrig spelat det då både militär- och efter katastroffen rollspel var en stadig del av min rollspelsdiet under 80-talet och det här spelet är väl lite best of both worlds?

95) RIFTS
Så extremt att man nog borde prova det. Utifrån har jag svårt att se hur det här spelet kan "funka" i all sin spretighet och weirdness, men många av dom som spelar det verkar tokälska det.

För övrigt är jag lite stolt över att jag lyckades pricka in minst ett par titlar från varje genre. Eller ja, western hade jag faktiskt bara en men jag kompenserar med att ha spelat ganska mycket svenska Western.

/Bjorn

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Morrow Project är mer som "FN-soldater efter katastrofen".

Man spelar goda typer, elitsoldater och forskare som lät sig frysas ner före katastrofen för att sedan kunna hjälpa till att bygga upp civilisationen igen.

Det går nog att spela rätt militärt (och reglerna handlar rätt mycket om hur man tar ihjäl varandra), men jag tror faktiskt att tanken är att man skall spela det lite som monster of the week-imperiebyggande.

---

Och spelet har regler för blodtransfusioner mellan personer av olika blodgrupp. Det ni!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Men Grurgeh - hur är det mattekunskaperna? Den listade ju bara 10 rollspel, vilket är rätt långt ifrån 100... :gremwink:

Jag tror jag för övrigt bockade av blott 12 stycken på listan.