Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Ja, en sån behöver vi ju också. Någon som känner sig manad/vill föreslå någon?
Eftersom vår förening är en Internetbaserad sådan, med medlemmar spridda över hela landet, så föreslår jag en firmatecknare, alternativt två (som grupp) som finns på samma ort.cknaren/arna är den/de som kan skriva på saker i föreningens namn. Som firmatecknare har man rätt att öppna konto, ingå avtal, skriva under rekvisitioner och i princip vad som helst som normalt kräver en underskrift. Det finns två sätt att teckna firma på om man är fler än en firmatecknare: Var och en för sig eller i grupp. Om man gör det var och en för sig så kan varje firmatecknare agera självständigt. Gör man det i stället i grupp så krävs det att alla som ingår i gruppen skriver under.
Vilket som är bäst är en smaksak - vill man ha flexibilitet så är firmatecknare som agerar självständigt bra. Känner man att kontoll är bättre och/eller det rör en större förening med en större omsättning kanske firmatecknadne i grupp är att föredra. Det går även att välja flera grupper med firmatecknare om man så vill.
Kontotecknare har rätt att skyffla pengar in och ut på föreningens konto, men har inga övriga rättigheter. Firmatecknare är automatiskt även kontotecknare.
Eftersom vår förening är en Internetbaserad sådan, med medlemmar spridda över hela landet, så föreslår jag en firmatecknare, alternativt två (som grupp) som finns på samma ort.Firmatecknare?
Firmatecknaren/arna är den/de som kan skriva på saker i föreningens namn. Som firmatecknare har man rätt att öppna konto, ingå avtal, skriva under rekvisitioner och i princip vad som helst som normalt kräver en underskrift. Det finns två sätt att teckna firma på om man är fler än en firmatecknare: Var och en för sig eller i grupp. Om man gör det var och en för sig så kan varje firmatecknare agera självständigt. Gör man det i stället i grupp så krävs det att alla som ingår i gruppen skriver under.
Vilket som är bäst är en smaksak - vill man ha flexibilitet så är firmatecknare som agerar självständigt bra. Känner man att kontoll är bättre och/eller det rör en större förening med en större omsättning kanske firmatecknadne i grupp är att föredra. Det går även att välja flera grupper med firmatecknare om man så vill.
Kontotecknare har rätt att skyffla pengar in och ut på föreningens konto, men har inga övriga rättigheter. Firmatecknare är automatiskt även kontotecknare.
Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?Persson said:De som väljs till ordförande och kassör var för sig.
Jag vill inflika att jag tycker att det vore direkt lämplig om kassören vore en av firmatecknarna.Bobby Magikern said:Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?
Jag har svårt att se hur man ska kunna göra sitt jobb som kassör utan att vara firmatecknare.krank said:Jag vill inflika att jag tycker att det vore direkt lämplig om kassören vore en av firmatecknarna.Bobby Magikern said:Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?
Tja, det finns väl iof en poäng i det så jag blir väl så illa tvungen.Persson said:Jag har svårt att se hur man ska kunna göra sitt jobb som kassör utan att vara firmatecknare.krank said:Jag vill inflika att jag tycker att det vore direkt lämplig om kassören vore en av firmatecknarna.Bobby Magikern said:Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?
Är det något vi ska ta till oss och använda, eller ska vi hoppa allt extra?"Utse attestorer. Attestorer är de personer som har rätt att godkänna utbetalningar av föreningens pengar. Det är vanligt att föreningens ordförande och kassör är attestorer. Dessa ska inte förväxlas med firmatecknare, som har rätt att teckna avtal i föreningens namn. "
Jag vet inte jag, om behovet av att vara nära en fysisk bank är så stort. Det viktiga är väl att du är nära dem på internet, tror jag?solvebring said:Tja, det finns väl iof en poäng i det så jag blir väl så illa tvungen.Persson said:Jag har svårt att se hur man ska kunna göra sitt jobb som kassör utan att vara firmatecknare.krank said:Jag vill inflika att jag tycker att det vore direkt lämplig om kassören vore en av firmatecknarna.Bobby Magikern said:Då vi nu har ordförande och kassör valda: är ni intresserade av att kandidera? Solvebring, du skrev att du inte ville; har du ändrat dig nu när du är kassör?
Nackdelen är dock att jag inte har någon Nordeabank i närheten, då Sverok har avtal med Nordea och därigenom erbjuder gratis Plusgiro-konto. Tillgängligast för min del är Swedbank.
Sant, kom också att tänka på det, att efter jag skaffat kontot ändå lägga till nättjänster för att sköta det hela. Jag sköter ju ändå t.ex. alla min privata bankärenden online. Att springa till banken är inget jag har någon större lust med.Jag vet inte jag, om behovet av att vara nära en fysisk bank är så stort. Det viktiga är väl att du är nära dem på internet, tror jag?