Re: Woddologi
men av de gånger jag lyssnat på mina fanatiskt vampyr-lajvande polare, så verkar det som att just de 99,99% du nämner av alla historiska händelser har utförts av vampyrer. Särskilt de som är av någon stor historisk vikt.
Well, det stämmer helt enkelt inte. I 2nd edition fanns en massa vampyrer som var historiska personer, men på sistone (3rd ed) tycks WW ha insett hur pinsamma dessa var och i vanlig WW-ordning helt sonika avlägsnat nästan samtliga, och minnet av dem, från WoDs yta. De är numera lika bortglömda och non-canon som Red Death Trilogy.
På rak arm kommer jag bara på ett fåtal hyfsat stora historiska händelser i 3rd edition där vampyrer helt eller delvis legat bakom (förantiken undantagen - på den tiden påverkade vampyrerna mer): Kartagos fall (Inconnun sackade Brujah, Baali korrumperade Brujah), Byzans grundande på 500-talet f.vt (av kappadociern Byzar), Konstantinopels fall 1204 (Inconnun igen, den här gången ville de sacka Michael the Patriarch), Tempelherreordens upplösning (Nån Lasombra låg bakom), Drang nach osten (Tyska Ventrue ville minska Tzimisces inflytande i östeuropa), Kapuchinerordens grundade (Japheth kan vara dess upphovsman). The end, typ.
På samma sätt har jag bara hittat ett fåtal historiska personer som blivit vampyrer före eller efter sitt världsliga frånfälle. Uråldriga vampyrer associeras ofta med gudomar, forntidskonungar och legendvarelser, men det går att diskutera huruvida de var personerna bakom namnen, eller har givit upphov till dem, eller helt enkelt tagit sig namnen i efterhand. Det varierar en smula.
Av mer bekräftade historiska personer finner jag blott Vlad Tepes (Dracula), Belisarius, Anna Komnena, Geza Arpad, Bulscu, Kejsarinnan Wu och Greve Cagliostro.
Skulle man gå igenom allt material som finns kan jag nästan tänka mig att större delen av de viktiga historiska individerna är eller var under inflytande från vampyrer.
Fel det med. Och då talar du med en som gått igenom allt material som finns till 3rd edition. Vampyrer har haft fingrarna med i spelet i väldigt mycket, men få är de världshistoriska händelser de själva igångsatt, eller ens påverkat i någon större utsträckning - vanligtvis har olika vampyrfraktioner blott utnyttjat händelseförlopp i människornas värld till sin egen fördel. Vampyrernas oförmåga att tåla dagsljus är en stor nackdel som under historien tvingat dem att inta en mer tillbakadragen position. Många har försökt påverka människornas värld, givetvis, men ytterligt få är de som lyckats sätta sina spår i historien. Världens historia är de levande människornas historia också i WoD.
WW hanterar historien bättre än några andra spelskapare jag sett. Modulförfattarna lyfter fram områden och epoker många annars aldrig skulle fått upp ögonen för, är djupt insatta i historiska skeenden och utnyttjar dessa på ett suveränt sätt för att skapa en levande och fängslande kampanjvärld. Graden av vampyrisk inblandning i skeendet känns aldrig annat än helt trovärdig i sammanhanget, och att man som spelledare sedan har möjlighet att väva in vampyrernas maktkamper och mål i vilka historiska händelser man än behagar är mest en fantastisk bonus imo.
Det går för övrigt fortfarande en vampyr på 100 000 människor. Samma siffra gäller Wan Kuei, de östasiatiska vampyrerna. Varulvarna är kanske något fler, medan såväl mages som changelings är ovanligare, och wraiths inte har mycket med de dödligas värld att skaffa. Jag håller med dig om att det börjar finnas lite väl mycket cepesaker i WoD, men å andra sidan är ju cepesakerna själva grejen med världen. Med Hunter och Demon har WW gått till överdrift, förvisso, men för vampyrer, magiker, varulvar och andeväsen (wraiths, spectres, spirits, icke-spelbara demoner, etc) har spelvärlden alltid haft utrymme.
- Ymir, som tycker att Vampire blivit bättre för varje utgåva, och att det sedan är väldigt överproducerat har egentligen inte med saken att göra