Min presentation av punkten kommer först ikväll. Jag ber om ursäkt för detta dröjsmål.Persson said:Därför ger jag ordet till: Bunny
Word.Svarte faraonen said:Det är inte moderatorernas jobb att curla styrelseledamöter.
Absolut. Det krävs (och ska krävas) extremt mycket för att bli permanent avstängd.Svarte faraonen said:Med insikt i moderatorernas arbete kan jag säga det här: ingen blir permanent avstängd bara för att de "brusar upp och beter sig puckat".
Det här håller jag helt och hållet med om, och det ligger helt i linje med vad jag skrev om att forum/websajt och förening är två helt olika saker.Dante said:Rollspel.nu bör dock inte ha någon skyldighet att se till att styrelsemedlemmar och föreningsmedlemmar har tillgång till Styrelsemötes- respektive Föreningsforumet. Missköter man sig så att man blir permanent avstängd från Rollspel.nu får man helt sonika finna en annan kanal för att göra sin röst hörd.
Det är nog den viktigaste poängen i sammanhanget. Vad som än händer å Rollspel.nu's vägnar med användaren i fråga, det är en sak. Fast det bör absolut inte spela in på hur föreningen behandlar medlemmen. Om inget regelbrott skett gentemot föreningen så finns det ingen anledning för den att behandla medlemmen på ett eller annat sätt. Däremot kan inte styrelsemedlemmen utföra sitt arbete (om inte annat försvåras det) som permabannad, om mötesplatsen för föreningen kvarstår på Rollspel.nu - och det är ett faktiskt problem.Jag är tveksam till om en permanent avstängning automatiskt måste innebära uteslutning ur styrelsen. Jag skulle föredra att lämna det beslutet till styrelsen.
Rollspel.nu bör dock inte ha någon skyldighet att se till att styrelsemedlemmar och föreningsmedlemmar har tillgång till Styrelsemötes- respektive Föreningsforumet. Missköter man sig så att man blir permanent avstängd från Rollspel.nu får man helt sonika finna en annan kanal för att göra sin röst hörd.
Den tekniska biten:solvebring said:Därav är jag ändå lite inne på om inte styrelsemedlemmen - om denne vill sitta kvar - kan få fortsätt tillgång till föreningsforumen?
Jag anser att det definitivt är den enskilde medlemmens ansvar. Styrelsen ska inte behöva krångla till sina procedurer för att en enskild ledamot ställer till det för sig (att undvika att bryta mot reglerna är nämligen inte svårt alls). Däremot kan jag gå med på att permanent avstängning inte nödvändigtvis ska innebära uteslutning ur styrelsen -- däremot kan det ses som skäl att ta upp diskussionen.Vitulv said:Det här håller jag helt och hållet med om, och det ligger helt i linje med vad jag skrev om att forum/websajt och förening är två helt olika saker.Dante said:Rollspel.nu bör dock inte ha någon skyldighet att se till att styrelsemedlemmar och föreningsmedlemmar har tillgång till Styrelsemötes- respektive Föreningsforumet. Missköter man sig så att man blir permanent avstängd från Rollspel.nu får man helt sonika finna en annan kanal för att göra sin röst hörd.
Däremot är det min uppfattning att det är styrelsens (och inte den enskilde medlemmens) ansvar att se till att avstängda medlemmar kan göra sin röst hörd på de möten de skall kunna medverka på.
Nu riskerar vi att hamna i en cirkeldiskussion, men nog måste det väl ligga på styrelsen att välja en mötesplats som alla styrelsemedlemmar har tillgång till? Ett fånigt exempel kanske; men om vi möttes fysiskt, och en av oss satt i rullstol, så skulle vi ju inte välja en plats på tionde våningen utan hiss.Svarte faraonen said:Jag anser att det definitivt är den enskilde medlemmens ansvar. Styrelsen ska inte behöva krångla till sina procedurer för att en enskild ledamot ställer till det för sig (att undvika att bryta mot reglerna är nämligen inte svårt alls).
Nu är det ju inte så att det rör sig om en rullstol, utan snarare om att vederbörande inte kan låta bli att kissa på köksbordet...Vitulv said:Nu riskerar vi att hamna i en cirkeldiskussion, men nog måste det väl ligga på styrelsen att välja en mötesplats som alla styrelsemedlemmar har tillgång till? Ett fånigt exempel kanske; men om vi möttes fysiskt, och en av oss satt i rullstol, så skulle vi ju inte välja en plats på tionde våningen utan hiss.
Inte ens medlemmar som exkluderar sig själva genom klandervärt beteende?Vitulv said:Vi som styrelse måste se till att hålla våra möten på en plats till vilken alla styrelsemedlemmar har tillträde. Det gäller för övrigt inte bara styrelsen, utan hela föreningen. Våra medlemmar skall beredas möjlighet att delta på våra möten, och det är vår skyldighet att genom vårt val av plats inte exkludera medlemmar.
Mjo, som jag sa så var exemplet inte helt klockrent, men exemplet var heller inte min viktigaste poäng. Skit bara i det.krank said:Nu är det ju inte så att det rör sig om en rullstol, utan snarare om att vederbörande inte kan låta bli att kissa på köksbordet...
Inte om det är någon annan än vår förening som bedömer vad som är klandervärt beteende. Vi bedömer vem som har betett sig klandervärt och som är föremål för att inte få delta på våra möten, ingen annan.krank said:Inte ens medlemmar som exkluderar sig själva genom klandervärt beteende?