Re: [11MO02] § 4.2 Indierummet Gothcon
Jag misstänker att detta kommer vara ett blekt, diplomatiskt inlägg där jag försöker vara alla till lags, men jag skriver det ändå. Jag är lite sån nämligen.
Jag tycker absolut att ett GothCon-evenemang arrangerat av föreningen är en bra väg att gå. Hade vi börjat från början, och sagt "vi vill ha ett arr på gothcon" hade vi kunnat designa det precis som vi ville. Det hade ändå garanterat handlat om rollspel, och jag tror inte att vi klarar att ha ett "rollspelsrum" där precis alla delar av hobbyn kommer fram (eller ens en fin blandning med något för alla i föreningen, dvs både indie, dnd, terränmakande, regelklurande och vad man nu tänker sig). Givet detta är det att begränsa sig eller strunta i det som jag ser som alternativ. Att strnta i det är absolut ett alternativ, men någon verksamhet ska vi ha och jag är pepp på att ha delar av den på GothCon.
Ska man begränsa sig kan man i princip välja vilken del av rollspelshobbyn, vilken del av vår verksamhet, som man vill under en förutsättning. Detta är en jag inte ens tänkt på innan Vitulv tog upp den, nämligen att det kan vara exkluderande. I det här fallet indieummets koncept, som då skulle vara exkluderande och (antar jag) visa att föreningen WRNU bara är för indiekatterna och inte de andra.
Personligen tycker jag inte det behöver vara det, men jag är också medveten om att det är enkelt att stå och grilla broccoli och säga "ni kan också få!" varpå de som inte ens gillar broccoli inte har någon anledning att vara med på middagen, och sen inte känna att man gjort något fel eftersom man ju bjöd in dem. Klumpig metafor, men jag menar att det är lätt att se sig själv som mindre exkluderande än vad man faktiskt är.
Förutsättningarna för att hålla indierummet är ganska goda. Det finns en tradition av rummet och det är höjdpunkten på gothcon för många, inte minst (inbillar jag mig) många forumiter. Rummet är etablerat, GothCon gillar arret och kommer vara välvilliga (vilket de förhoppningsvis är även med nya arr, men men) och det finns en fanbase. Dessutom finns det en tidigare arrangör som inte längre vill driva det, så genom att axla manteln kan vi även känna att vi bidrar till att hålla liv i något som annars kanske skulle försvinna. Ska vi hålla ett arr på GothCon och alls kan tänka oss att ha ett indiefokuserat sådant, ska vi ta chansen nu.
Jag kan absolut se hur det skulle vara exkluderande för de medlemmar som inte spelar indiespel. Om föreningen skulle ordna massa roliga saker, med lite olika fokus, skulle detta inte vara det minsta problem. Som det ser ut nu, med en verksamhetsplan som säger "ett afk-arr per termin" så skulle det inte bli så. Då skulle vi kunna bli "den där föreningen som håller i indierummet och har nån koppling till wrnu", och det vill vi inte. Tyvärr inser jag att vi hamnar i sitsen: om vi bara ska göra ett arr i vår, så är det inte indierummet.
Jag personligen vill fortfarande gärna arra indierummet, av anledningarna jag nämnt och främst att det inte ska dö ut. Hade jag haft en spelgrupp eller posse med nära forumitvänner som ville hjälpa mig hade jag tagit tag i det själv, men jag ser föreningen som en stor möjlighet att få uppbackning och göra något bra. Men jag ser absolut din poäng, Vitulv, och jag vill inte att vi kör över och exkluderar någon typ av medlemmar.
Bunny, du verkar vara av åsikten att om vi ska göra indierummet ska vi minsann göra indierummet. Om jag skulle försöka jämka mig med Vitulv skulle det vara genom att föreslå ett rum som skulle ta indierummets plats, dvs vara existensberättigat bara om indierummet försvinner, men vara ett allmännare rollspel.nu-rum, med spelare och spelare som hänger runt, snackar, och spelar det de vill när de hittar ihop i en grupp. Fokus på känslan i indierummet av att det bra är att komma dit och bli meddragen i en grupp, jämfört med resten av konventets "anmäl hela gruppen till scenariot"-upplägg. Vi skulle naturligtvis styra upp det lite grann, och ha arrangörer och spelledare som räknades som funktionärer mot att de lovade att vara där på sina pass och spelleda de besökare som inte parade ihop sig själva. Ett sånt rum, där det inte sägs något alls om vad för typ av spel som ska spelas, är fortfarande absolut något jag kan tänka mig att vara med på.
Jag pratar för övrigt i väldigt vaga ordalag och säger saker som "någon typ av medlemmar" och "olika delar av rollspelshobbyn" för att jag själv inte har någon koll. Jag vet vad jag gillar för spel, och jag vet att det finns de som också gillar just de spelen och de som inte gör det, men ajg vet inte vem som är med i föreningen, vad de som är med i föreningen gillar och ogillar osv. Jag hoppas att jag inte får det att låta som att det skulle finnas nån sorts fiendskap mellan olika grupper, för det tror ajg absolut inte att det gör.