Äventyrsskrivande? [lång]
Trodde först att jag behövde läsa filen för att svara på dina frågor.. Inser att jag lika gärna kan ta en titt på den senare..
Monster:
Helst skulle jag vilja ha de sist på enskilda blad (bara monsterblad, alltså) så att man lätt kan ta fram den och titta på den. Ännu hellre ska SLP:na vara så.. Monster kan förekomma flera gånger i samma äventyr (jag skojar inte! *ironi*) därav så kan det vara bra att ha dessa på ett ställe då man ofta brukar ha samma värden för samma monster.
SLP slår man upp ibland för att kolla olika saker (jag har mina skäl så kom inte och säg "Hitta på istället för att kolla").. Personlighet, utseende, ibland föremål eller färdigheter.. Kanske dennes mål eller plats i äventyret.
Information till spelledare:
Får mig att tänka på gamla (och även nya) äventyrs rumsbeskrivningar till DoD. En text för
översikt, en för detaljer (sådant som RP:na får leta efter för att hitta) och kanske en som säger om det finns ett stationärt monster i rummet..
Antar att du menar info. till SL generellt(?). Jmf med ett skolarbete. Så skulle jag nog vilja ha det.
<LI>Inledande del</LI>
<UL>Titelsida - Uppenbart
Förord - "Tack till...", kanske när och varför man gjorde äventyret och
vem som gjorde det
Sammanfattning - Läsa vad äventyret handlar om. Kanske 1 A4. Inte bara "de ska ut och döda en drake".
Innehållsförteckning - Kanske rätt onödigt, men tänk vad ballt att se en innehållsförteckning för de olika delarna i äventyret.
[/list]
<LI>Huvuddel</LI>
<UL>Bakgrund - Vad hände innan? Vilka händelser gör att äventyret kan äga rum och hur dras RP:na in i smeten?
Material - Själva äventyret.
Metod - Hur man fått in sitt material. Kan vara intressant att läsa om skaparen av äventyret gjort en stor research för att få ihop material.
Resultat - Rätt onödig i äventyr.
Diskussion - Rätt onödig. Vad jag vet (men mitt kunskapsområde inom olika rollspel är begränsade) så finns bara detta i "In the Dark".
[/list]
<LI>Avslutning</LI>
<UL>Avrundning - Rätt onödig (jag bakade in hela äventyret i materialdelen, även hur man kommer till).
Slutsatser - Rätt onödig.
Sammanfattning - Kanske de olika delarna beskrivna kortfattat så man kan skriva ut det och klara sig gott bara på att ha sammanfattningen framför sig. Har en
fil som tar upp hur en sammanfattning kan se ut
Rekommendationer - Rätt onödig.
Källförteckning - Här kan man ha namnen på konstnärerna vars bilder som du har med i äventyret. Kan även ha några böcker om du gjort en research.
[/list]
Till detta kan man även ha monster, SLP och kartor som olika bilagor till "arbetet" (äventyret). Rapportdelen som man ska ha i ett arbete har jag helt hoppat över..
Oavsett om äventyret skulle vara lång eller kort.. Om det skulle ha denna struktur skulle jag nog tycka att det var välgjort och läsa igenom det. För att göra sitt äventyr lite ovanligt kan man ta med de punkter som jag listade som onödiga. Som "In the Dark":s diskussioner men man kan även ha med rekommendationer på läsning... Vad vet jag.
"
Äventyrs synopsis: Hur äventyret ska fortgå, eller har jag fel?"
Förstår inte.. Frågar du vad äventyrssynopsis är? Själv vet jag inte.. Varför undrar du det?
"
...tips om hur man bygger en bra och spännande kampanj.
Bra och spännande är bara i betraktarens öga samt hur bra SL är.. Ett bra äventyr är väl något som på ett bra sätt ge en förklaring till hur äventyret engagerar RP:na.
/[color:448800]Han</font color=448800> som brukar baka in RP:nas färdigheter, livsmål, bakgrund och personlighet i sina äventyr och vet därför inte hur bra hans äventyr skulle bli i andras ögon