"Det gjorde inget, för han var ju bög"
Det kan absolut vara läge att ha med homosexuella personer i en fantasyvärld; förutsättningen är att man tror att det tillför något. Har man med det bara för att det “ju finns i verkligheten” gör det varken till eller från, mer än att det kan bli en onödig belastning för spelledaren om han/hon känner sig tvungen att kvotera in diverse företeelser, typ “av alla SLP måste 50% vara kvinnor, 5% vara homosexuella, 30% vara mörkhåriga, 20% feta och 25% över 60 år”. Risken finns dessutom att någon spelare i gruppen börjar larva sig, fnissa hejdlöst eller uppträda galet om ordet bög nämns i spelet (spelarens ålder garanterar på intet sätt att man räkna med att slippa sådant!)
Ser man möjligheter till att homosexualitet tillför något i spelet ska man självklart ha med det. T ex kan man tänka sig en rollperson som tvingas dölja sin läggning för att undgå problem från statsmakter eller religiösa organisationer eller ett äventyr som handlar om en prins som inte vill gifta sig med någon av de fantastiska kvinnor som presenteras för honom, vilket oroar hans far, och rollpersonerna får i uppdrag att ta reda på anledningen (som är att han tänder på män och inte kvinnor).
Jag har bara upplevt fenomenet homosexualitet två gånger i fantasysammanhang. Ena gången hade jag som spelledare med en homosexuell SLP i DoD. Det blev dock aldrig att spelarna insåg detta och det fick ingen egentligen betydelse i spelet. Hade de fått nys om det kunde det blivit intressant eftersom de t ex kunde använt det som utpressning mot denne ganska inflytelserike person (homosexualitet var, liksom mycket annat, förbjudet i staden där de var). Den andra gången homosexualitet dykit upp är en fortfarande mycket omtalad spelomgång. Den är ett typexempel på att man inte ska införa något om inte deltagarna klarar av det/tycker det är kul och om det inte tillför något till spelet:
Någon gång när jag och mina rollspelskompisar gick i nionde klass bestämde spelledaren i Sagan om Ringen att från och med nu skulle man slå något som hette “bögslaget” när man skapade en rollperson. Han hade läst att 10% av alla människor är homosexuella och följaktligen skulle man slå en T100 vid rollpersonsgenereringen; 1-10 så var man homosexuell. Jag och en annan spelare (som vi kan kalla PM) blev de första som gjorde rollpersoner med denna nya regel. Vi protesterade högljutt med argument som att det inte passade i SoR-världen, att vi inte ville bli påtvingade något sådant och att 10% var en för hög siffra. Protesterna avslutas med att PM säger till spelledaren “det är ju lika dumt som att jag kan bestämma att du är CP om jag slår 01 med en T100”, varpå han langar iväg en T100 och får just 01. Spelledaren struntade i protesterna men kallades för CP (inte helt moget förvisso...) under resten av aftonen. Vi slår iaf fram våra rollpersoner och typiskt nog blir PM:s rollperson bög.
I klassisk fantasyanda börjar äventyret med att våra rollpersoner befinner sig på ett värdshus. Fram kommer dock inte någon uppdragsgivare av sedvanligt snitt utan istället kommer det fram en snubbe som omedelbart börjar stöta hejdlöst på PM:s rollperson. Vi avspisar honom och därefter dyker det upp en typ som ger oss ett uppdrag och händelsevis kommer in på det här med homosexualitet under den korta stund han visar sig. Nästa moment är att vi snackar med värden som även han börjar prata om homosexualitet. PM är vid det här laget klart förbannad, medan spelledaren är mycket entusiatisk och verkar trivas med att gestalta sina SLP. Själv håller jag mig rätt passiv, är nöjd att det inte var min rollperson som blev bög och funderar över hur spelmötet egentligen ska fortsätta.
Våra rollpersoner lämnar värdshudet och kommer i bråk med ett gäng busar på gatan. Båda rollpersonerna är rätt klena och de blir nedslagna. Inte nog med detta; därefter slängs de i sjön där de drunknar. Jag protesterar och menar att vi inte hade någon rimlig chans att klara äventyret och att det är ruttet att man ska stryka med så tidigt. Spelledaren svarar utan att tveka: “men det gjorde ju ingenting, PM:s rollperson var ju ändå bara en bög”. Efter att spelledaren tiden efter spelmötet fått höra våra synpunkter ett antal gånger och dessutom gång på gång blivit kallad CP med motiveringen att “vi slog ju 01 på ditt CP-slag” avskaffades “bögslaget” och det är såvitt jag vet inte någon som velat återinföra det... /images/icons/wink.gif