Nej, har ingen sådan förkunskap - speciellt inte eftersom vi i nuläget inte ens nått upp till de grundläggande kraven, som t.ex. ett rapporterat och godkänt årsmöte.huruvida det finns någon idé om hur mycket bidrag föreningen har möjlighet att få under 2011?
Dvs. att alla föreningar får bidrag, men att de föreningar som har minst 60% medlemmar under 25 år får mer i bidrag?Möller said:Förutsatt att minst 60% av våra medlemmar är under 25 så ligger grundbidraget på 1000kr + 20kr per medlem under 25.
För att citera Sverok:solvebring said:Dvs. att alla föreningar får bidrag, men att de föreningar som har minst 60% medlemmar under 25 år får mer i bidrag?Möller said:Förutsatt att minst 60% av våra medlemmar är under 25 så ligger grundbidraget på 1000kr + 20kr per medlem under 25.
Eller får man inte några bidrag alls om man inte uppnår kravet på dessa 60% under 25 år?
Möller said:För att citera Sverok:
»För
att kunna söka dessa bidrag behöver föreningen ha minst 5 medlemmar och
minst 60% av medlemmarna måste vara i åldern 6-25 år.
/.../
Föreningar utan medlemsavgift
1000 kr i verksamhetsbidrag och 20 kr per medlem i åldern 6-25.«
Inget bidrag alls om föreningen består av massa vuxna medlemmar alltså.
Sant, men i praktiken finns det i princip ingen som har intresse av det.krank said:Vilket som jag brukar påpeka är extra intressant iom att en sverokförening inte får neka medlemmar. I teorin kan alltså en hoper vuxna sabba ungdomarnas föreningar ganska enkelt...
Det är isåfall precis lika dumt av Ungdomsstyrelsen. =)poniz said:De här reglerna har kommit till eftersom Ungdomsstyrelsen diskuterar (eller kanske har bestämt redan?) att inte ge bidrag till annat än just ungdomsförbund. För att räknas som ungdomsförbund måste minst 80% av medlemmarna vara under 26, har jag för mig.
Det ska inte vara så svårt. Räkna antalet medlemmar som är födda 1986 eller senare och dela detta antal på det totala antalet medlemmar. Är det mer än 0,6 så har vi trubbel...solvebring said:Förövrigt är jag värdelös på matte och kan typ inte räkna, så att jag, som kontaktman med alla uppgifter, ska försöka räkna ut huruvida vi är inom ramen eller inte blir intressant.
Ja det har vi. Vi har ett fint register och nu har jag räknat. Iof märkte jag efter en knapp stunds räknande att räknandet var onödigt. Det sade sig självt bara man synade persondatan lite snabbt. Men jag räknade iaf och vi har trubbel. Närmare 81% av medlemmarna är över 25 år, d v s födda 1986 eller tidigare/senare (beroende på hur man definierar det). Så med andra ord suger den där jävla ålders gränsen ganska så hårt. Jävla skitregel!Möller said:Det ska inte vara så svårt. Räkna antalet medlemmar som är födda 1986 eller senare och dela detta antal på det totala antalet medlemmar. Är det mer än 0,6 så har vi trubbel...solvebring said:Förövrigt är jag värdelös på matte och kan typ inte räkna, så att jag, som kontaktman med alla uppgifter, ska försöka räkna ut huruvida vi är inom ramen eller inte blir intressant.
Har vi något fint medlemsregister någonstans?
Principen tycker jag är sund.solvebring said:... solvebring kan verkligen inte förstå varför föreningar ska straffas p g a medlemmarnas ålder.
Ja, det är ganska orättvist, men förståeligt med tanke på Ungdomsstyrelsens uppdrag. De jobbar ju för att stödja demokratisk utbildning hos ungdomar, liksom.solvebring said:Närmare 81% av medlemmarna är över 25 år, d v s födda 1986 eller tidigare/senare (beroende på hur man definierar det). Så med andra ord suger den där jävla ålders gränsen ganska så hårt. Jävla skitregel!
... solvebring kan verkligen inte förstå varför föreningar ska straffas p g a medlemmarnas ålder.
Så orättvist - så fel överhuvudtaget.
Studiefrämjandet?krank said:Vilka andra vägar har vi att få in pengar, utöver medlemsavgiften?
Jag frågar mötet: Kan vi besluta i enlighet med solvebrings förslag?Att styrelsen inom snar framtid, med bankkonto på plats och allting utrett rörande rättigheter till bidrag, sätter upp ett budgetförslag som sedan presenteras på ett extrainsatt föreningsmöte där samtliga kan ta ställning till aktuellt förslag.