Listiga spelare som funderar på hur deras rollpersoner ska ta livet av sina farliga antagonister använder sig gärna av “fega” metoder. Med “fega” menas sådant som att man slår till när motståndaren inte är beredd, när han är som mest sårbar, på ett sätt som gör att man själv inte får ta emot stryk och att man ser till att inte åka dit för brottet t ex genom att vara någon annanstans när det sker. Typiskt “fega” sätt att dräpa någon på är att lägga sig i bakhåll med en bra bössa som garanterar att motståndaren är stendöd efter första smällen, placera ut en bomb på ett ställe dit man vet att motståndaren kommer bege sig, skicka en brevbomb till honom, attackera en vampyr på dagen då han sover gott m m.
Som spelledare vill man ju gärna utsätta sina listiga spelare för listiga motståndare. Ska man kanske använda ge dem en dos av deras egen “feg”-medicin? Typ: “OK killar, ni traskar alltså in i köpcentrumet då det plötsligt smäller en bomb och ni dör på fläcken allihop. Otäckt va? Jaså, inte?!”
Men om man nu sett till att bygga upp någon sorts skräckstämning genom att rollpersonerna vet att “feg-döden” kan tänkas inträffa någon gång framöver? Typ: “Varje dag under en veckas tid smäller bombmannen en fete-laddning. Har inte rollpersonerna fått fast honom senast dag 7 kommer det bli tråkigt för dem för då lägger han nämligen en bomb på pendeltåget som de brukar ta...”. OK, det kanske kan bli en spännande jakt på bombmannen, men fortfarande känns det avslaget att vid en typisk transportsträcka i äventyret (som på sin höjd brukar rollspelas som “Vi tar tåget och sen när vi är framme så...) plötsligt säga “Idag kommer ni inte fram för det smäller en bomb på tåget och ni dör allihop”.
Min fråga är hur man löser situationen med fega metoder från motståndarnas sida för att det ska bli kul att spela. Måste man som SL helt enkelt stryka kombinationen Direkt dödlig attack+Bakhåll ur motståndarnas register? Måste man alltid fuska (eller iaf göra situationen gynnsam) genom att bestämma att någon ser bomben tio sekunder innan den smäller, låta lönnmördaren missa första skottet o s v?
Jag upplever ett dilemma här som innebär att antingen kommer spelmötena ibland få ett slut som kan kännas något avslaget eller så kommer spelarna kunna känna sig säkra på att deras rollpersoner är garanterade att slippa vissa typer av attacker. Någon som har några idéer om hur man ska göra för att få smarta motståndare att fungera i spelet? Eller är man tvungen att välja mellan antingen dramatik i den enskilda situationen eller möjligheten att använda sig av mer kompletta och realistiska hotbilder?
Arcana
Som spelledare vill man ju gärna utsätta sina listiga spelare för listiga motståndare. Ska man kanske använda ge dem en dos av deras egen “feg”-medicin? Typ: “OK killar, ni traskar alltså in i köpcentrumet då det plötsligt smäller en bomb och ni dör på fläcken allihop. Otäckt va? Jaså, inte?!”
Men om man nu sett till att bygga upp någon sorts skräckstämning genom att rollpersonerna vet att “feg-döden” kan tänkas inträffa någon gång framöver? Typ: “Varje dag under en veckas tid smäller bombmannen en fete-laddning. Har inte rollpersonerna fått fast honom senast dag 7 kommer det bli tråkigt för dem för då lägger han nämligen en bomb på pendeltåget som de brukar ta...”. OK, det kanske kan bli en spännande jakt på bombmannen, men fortfarande känns det avslaget att vid en typisk transportsträcka i äventyret (som på sin höjd brukar rollspelas som “Vi tar tåget och sen när vi är framme så...) plötsligt säga “Idag kommer ni inte fram för det smäller en bomb på tåget och ni dör allihop”.
Min fråga är hur man löser situationen med fega metoder från motståndarnas sida för att det ska bli kul att spela. Måste man som SL helt enkelt stryka kombinationen Direkt dödlig attack+Bakhåll ur motståndarnas register? Måste man alltid fuska (eller iaf göra situationen gynnsam) genom att bestämma att någon ser bomben tio sekunder innan den smäller, låta lönnmördaren missa första skottet o s v?
Jag upplever ett dilemma här som innebär att antingen kommer spelmötena ibland få ett slut som kan kännas något avslaget eller så kommer spelarna kunna känna sig säkra på att deras rollpersoner är garanterade att slippa vissa typer av attacker. Någon som har några idéer om hur man ska göra för att få smarta motståndare att fungera i spelet? Eller är man tvungen att välja mellan antingen dramatik i den enskilda situationen eller möjligheten att använda sig av mer kompletta och realistiska hotbilder?
Arcana