Nekromanti Skräck stämmning

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är egentligen det enda vi diskuterar här, så kollar du runt bland tidigare diskussioner hittar du säkert massor med tips.

Om du är en nybörjare så är nog de första och bästa tipsen dessa:

Var praktiskt förberedd
Det här är faktiskt jag dålig på, och alltför ofta stjälps perfekta (nåja) äventyr och spelledarinsatser på att det är störande ljud i bakgrunden eller att det ligger roliga saker runt spelbordet som spelarna fingrar på istället för att fokusera på äventyret.

Planera i förväg! Ta bort allt distraherande från ditt rum (eller var ni nu spelar) under spelmötet. Ha mattider och liknande klart i förväg. Ordna stämningsfylld belysning kanske. Musik? (har fortfarande inte provat det ordentligt själv)

I värsta fall kan du tvingas leta efter en lokal som passar dina önskemål. Om du går i skolan, fråga om er spelklubb kan vara där efter stängningsdags. Sådana lokaler är uppvärmda dygnet runt och eftersom rollspelare är städade ungdomar (?) så brukar det vara ett bra val.

Om dina spelare är ovana vid skräckäventyr så är små utskick (sk. "handouts") ofta förskräckligt effektiva. Ritar du en karta på ett papper som du får att se gammalt ut med gulbrun vattenlöslig färg och sveddar kanterna på, så kan man få spelarna att höja ögonbrynen rejält. Jag gjorde egna körkort en gång (de var inte tillräckligt proffsiga för att tas som förfalskningar) och laminerade dem och gav till spelarna i början. Liksom "det här har ni i er plånbok." -Mycket effektfullt.

Var dramatologiskt förutseende
Lär dig äventyret utan och innan. Det finns inget så stämningsdödande som när SL gör pauser för att titta i sina anteckningar, regelboken eller i äventyret. Det är därför ens egna äventyr nästan alltid blir bättre än de man köper i handeln. Ett bra skräckrollspel ger spelarna mycket valfrihet och möjlighet att själva styra sina steg genom berättelsen. Tänk dig i förväg vilka olika möjligheter äventyret egentligen kan sluta på, så kommer du vara bättre förberedd.

Om spelarna känner att du "styr" dem genom din berättelse, att de måste utföra händelser i en viss ordning eller att de inte kan komma vidare förrän ett nytt mord sker i staden som ger dem mer information att gå på, tex, så sjunker stämningen rejält. Om du är påläst och har tänkt i förväg kan du improvisera mera och få äventyret att flyta smidigare.

Ha ett bra äventyr
Det viktigaste.

Vad som gäller här beror mest på vad du har för sorts spelare. Ett äventyr kan kännas tillkrånglat och rörigt för en spelare medans det är utmanande och intrigerande för en annan.

Här kommer några supersimpla tricks:

- Om äventyrarna blir isolerade så blir det ofta läskigt.
(ex: De kraschar med ett flygplan i alperna. De har ingen telekomutrustning.)

- Om äventyrarna känner att de är de enda som kan förhindra att något läskigt skall ske, blir det ofta läbbigt.
(ex: Polisen skulle aldrig tro på deras historier, de är de enda som kan använda den urålderliga artefakten som man måste stoppa Ghoyzer med.)

- Så länge spelarna är osäkra på vad de har att vänta sig av äventyret blir det läskigt.
(Frestas inte att låta dem slåss mot monster för tidigt. Det är sällan en läbbig upplevelse att dödas av monster i rollspel.)

- Det som finns runtomkrin skräckhistorien är ofta viktigare än ditt huvudspår, i stämningssynpunkt.
(Lägg ner lite extra energi på att få dina SLP att bli starka och minnesvärda karaktärer. Sidospår i handlingen är också bra)

- Beskriv saker med ett levande språk.
(I äventyrsrollspel är det viktigare för spelarna att veta exakt hur lång och bred en grottgång är, än att spelet har en häftig känsla. I skräckrollspel dödar du mycket stämning om du är torr och vetenskaplig. Visa inte en bild på monstret och säg: "ni möter en sån här" utan berätta om monstrets knotiga leder, avskyvärda stank, grova huggtänder, väsande andning och hålögda anlete med de grymmaste förklaringar du kan komma på (synonymordbok är bra hjälp). Samma sak med miljöerna som spelet utspelas i. Om spelarna känner "att de är där" kommer de garanterat att bli uppskrämda när du så önskar.

Hoppas det var något konkret att gå efter.
Fast kolla på andra länkar här på forumet om du vill ha mer. Det har varit lite mycket teori på sistone, men längre bak kanske du hittar fler konkreta spelexempel. Ett par av dem är säkert inspirerande.

Lycka till!

/Rising
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
lip

Hjälp förlåt! Må Daak vara mig nådig! För sjutton har jag stavat ett ord fel, ack och ve! Stackars människor som måste uppleva mina fruktansvärda skrifter och diabolusiska stavning! Jag ber så hemskt om ursäkt men ta och torka tårarna och diskutera något annat än min stavning, tack!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: lip

Inte felstavat ord utan ord som betyder annat när man skriver isär dem /images/icons/wink.gif. Inte samma sak inte. Men särskrivning kan vara viktigt om det blir en massa missförstånd./images/icons/devil.gif
 

Kotten

Veteran
Joined
18 Nov 2001
Messages
62
Location
Hovmantorp(växjö), kronoberg,
AI, mm tänk själv

[color:6495ed]
Ja det logiska är ju trots allt att även om man skriver fel så borde det ju kunna kopplas "ihop - i hop" av läsaren så han ändå förstår sammanhanget! För oss som inte är mästare på stavning orkar inte alltid läsa igenom vad vi har skrivit utan förlitar oss på att folk inte stör sig på små fel vilket du tydligen har gjort, hursomhelst så ber jag om ursäkt för ett fel stavat ord.. Jag kommer fortsätta den här diskussionen utan klago mål kan du skicka till min användare..
</font color=6495ed>
/images/icons/sick.gif
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
Re: lip [OT]

liten grej om särskrivningar:
vad skulle du välja? ha sex med en brunhårig flicka eller en brun hårig flicka?
/images/icons/wink.gif
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Men...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

vad skulle du välja? ha sex med en brunhårig flicka eller en brun hårig flicka?


<hr></blockquote>



Va fäen, det är väl en smaksak? /images/icons/laugh.gif

Mattias
 
G

Guest

Guest
Tjena!

Du verkar vara en väl insatt SL för skräckrollspel. Jag heter Fredrik Bermar och läser vid Sthlms Universitet. Jag skulle gärna vilja delta i en grupp som spelar C&C. Du råkar inte känna till någon seriös grupp i Sthlms-området?

MVH

fbermar@yahoo.se
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Skräckrollspelstips, revisited.

[color:red]<big>Skräckrollspelstips.</big></font color=red>
- revisited.

Träffar kanske inte rakt på den fråga du ställde, men har en hel del som är värt att nosa på för skräckrollspelledare.

Generellt:

1, Träla dig igenom de trådar i skräckforumet som tidigare tagit upp debatten kring hur man skapar skräck i rollspel, där finns faktiskt, ibland idoga utbristningar i spelstilsdebatt, faktiskt en del "riktiga" tips, som fungerar.
"En Studie i Skräck"-debatten har en hel del ljuspunkter. Även "Att beskriva skräck." har en del intressant teori.
2, Börja enkelt och arbeta dig uppåt. Oavsett vilken av de olika inställningar till skräck i rollspel du har, eller skaffar dig, finns det alltid plats för förbättring. Det är dock bättre att starta "lugnt" och "öka tempot" i och med att du blir mer rutinerad som spelledare.
3, Enkla 'trick' är oftast bäst i början.

Konkret:

* Ha inte som mål att få spelarna att skita ner sig de första gångerna. Det är bättre att bli van vid rollen som skräckspelledare utan att behöva oroa sig för att spelarna inte är skrämda. Inte heller bör du se ner på den typ av skräckrollspel

* Betänk att blodighet inte innebär skräck. Ta exemplet skräckfilm:
En lågbudget, jätteblodig skräckfilm med dålig intrig brukar vanligtvis inte framkalla skräckkänslor annat än i väldigt lättskrämda personer. (Braindead)
Däremot kan en skräckfilm som byggs upp på någorlunda realistiska grunder vara mycket skrämmande för merparten av "tittare". (Seven)
En orgie i surrealistisk skräck kan också vara effektfull ibland, men det är svårare att få bra. (Event Horizon)
Det innebär att: en varelse bestående av kött, stål och glas inte nödvändigtvis blir hemsk. En mänsklig "bogeyman" kan vara mycket hemskare om han beskrivs på "rätt sätt". Du måste alltså lägga ner energi på ditt arbete som en beskrivande spelledare för att du ska kunna få en skräckstämning; att bara överösa spelarna med diverse hemska monster "räcker inte".

* Smygande skräck kontra direkt konfrontation:
Antingen kan ett scenario vara uppbyggt på en smygande skräck, där konstiga händelser/mord "smyger in" runt rollpersonerna och skräcken består i okunskap; Vem/vad gör det? Varför?
Eller också så är skräcken uppbyggd på att spelarna ska bli rädda för att Ondskan/Monstret är jätteelakt och otrevligt; Hur ska vi stoppa det/undkomma?
Alternativ 1 är svårare att göra bra som nybörjarspelledare, alternativ 2 är lättare, men oftast inte lika effektfullt.

* Hämta inspiration. Både för en intressant intrig (så att äventyret inte slutar med ett: "jaha, zombien var ett resultat av ett olagligt gödlingsmedel som staten gömt undan i ett skjul. Intressant.") och för att få effektiva sätt att beskriva händelser och hemskheter.
Analysera delar ur böcker och filmer som varit särdeles skrämmande, eller - om du inte har sett en massa skräckfilmer redan - se dem! Tänk på vad som gör en film/bok bra eller dålig, hur skiljer sig beskrivandet?
Ofta blir den metod du, som SL, känner mest tilltro till den som fungerar bäst i spelsammanhang.

* Läs på. Med det menar jag dels att du kan hämta inspiration, som ovan, i form av böcker och filmer, men då specifikt sådant som rör det spel du ska spelleda, dels också att du kan läsa på om verkliga händelser som ter sig skrämmande. Det kan nämligen användas för att få insikt i vad det är som "är" skrämmande i allmänhet, och för att få scenarion, som kan användas i spelsammanhang.

Tillägg ang. stämning:

- Ett bra, men stundtals okontrollerbart sätt att öka stämningen i ett äventyr är att använda sig av musik. Bra inlägg om det finns här.

- Andra saker, som inte har direkt med rollspelandet att göra, kan påverka stämningen. Det är i regel fördelaktigt för skräckstämningen om man befinner sig i ett rum som är isolerat från omvärlden, i den bemärkelsen att det inte kommer in störande ljud (eller människor), att spelrummet i sig är fritt från störningsmoment (åh, coola filmer!). Mörker är skrämmande för de flesta. Utnyttja det; släck ner rummet och använd levande ljus istället.

- Ta lämpliga raster vid långt spelande, så att spelarna inte blir ofokuserade (genom trötthet, blir de ofokuserade på grund av att ditt äventyr är tråkigt är det ett annat problem) och se till att du försöker hålla spänningen uppe. Dra inte ut onödigt långt på saker som inte har någon större betydelse (toalettbesök).

- Se till att du har koll på läget. En förberedd spelledare kan öka stämningen dramatiskt.

- Skapa eventuellt "Handouts"; dvs. artiklar, dokument, nyheter eller liknande som rollpersonerna hittar i spelet, men får undersöka "på riktigt".

I övrigt: Varför skriva det igen, när det sagts bättre förr?

[color:red]- §era.</font color=red>

The road goes on.
No markings, no exits.
Forever twisting and turning,
yet never ending.

Infinity without an option.
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
tjena, läste inlägget om stämning.... som sagt är musik djävligt bra, kan rekomendera Abruptums "Vi sonus veris nigrae" sätt den på repeat och du kommer i stämning rätt snabbt.
en grej vi testade var att hänga upp svarta lakan runt bordet och stolarna vi där vi satt så att man det blev ett väldigt litet utrymme. vi använde oss sedan av två SL en som satt vid bordet och spelade SLp:s och skötte tärningar och en som var utanför lakanen som gjorde miljöbeskrivningar och "spelade" monstren ( med andra ord skrämma skiten ur spelarna).
Lycka Till / Firefly /images/icons/yikes.gif
 

Firefly

Veteran
Joined
16 Sep 2001
Messages
126
Location
Mora
tyvär Fredrik..... bor i Alingsås för tillfället....annars hade det varit kul att köra nåt skräckäventyr med lite seriösa folk./images/icons/crazy.gif
 
Top