Nekromanti 1700-tal, hjälp!

Dilandau

Myrmidon
Hej!

Nästa vecka ska jag iväg på någon sorts 1700-tals/gustaviansk tillställning. Middag etc. Därför skulle jag behöva snabba och reda etiketts- och sminkråd för manlig 1700-talsadel. Är det någon som känner till någon bra hemsida (jag har inte hittat någon) eller bok/tidskrift som kan ge mig lite vägledning? Det får gärna vara kort och koncist, för jag har tyvärr inte så mycket tid på mig. :-| Eller är det månne någon här på forumet som är insatt och kan hjälpa mig?

Jag tackar på förhand!

Rising

Vila i frid
Låter skitkul!

Men du, ärligt talat, har du blivit bjuden såhär utan vidare och utan att man varken kollat vilka kunskaper om 1700-talsetikett du besitter och utan att man försett dig med adekvata instruktioner för detta ändamål, då förväntar de sig nog bara att du visar vanlig hyfs.

- Först sätter sig värdinnan, sedan de kvinnliga gästerna och slutligen blir det männens tur.
- Börja med besticken längst ut och arbeta dig inåt mot tallriken för varje ny rätt som serveras.
- Man ska skåla med öppet visir. Håll glaset i höger hand när du skålar med folk till vänster om dig och byt till vänster hand när det skall skålas med folk på din högra sida.
- Måste du lägga ifrån dig dina bestick, låt kniven och gaffeln vila på tallriken som "tjugo minuter i fyra". Luta dem inte mot bordet.
- När du ätit klart lägger du besticken intill varandra som "fem minuter i halv fem".
- Snyt dig inte i bordsduken. Det är det gardinerna är till för.

Jag skulle fråga värdinnan hur det skall vara med smink, parfym och liknande. På 1700-talet använde man ju smink och parfym istället för tvål och vatten, riktigt den formen av unkensötma tror jag inte det förväntas av dig. När det gäller sminktekniken är det nog inte så komplicerat. Bara att pudra över hela fejan och ner över halsen, lixom. Kläder och peruk tror jag ställer till med problem, däremot. Men fråga den som bjudit dig. Då vet du att du har vad som krävs.

/Riz.

Rickard

Urverk speldesign
Själv visste jag bara 2 och 4:an (& kanske 6:an)NT

~Punkt 6 fick [color:448800]Han</font color=448800> btw att skratta /images/icons/laugh.gif