Nekromanti Defination av "independentrollspel"

Balderk

Swashbuckler
Okej, för att inte göra nedanstående tråd om pollen alltför OT, tar jag upp frågan i ett helt nytt inlägg.

Hur definarar man independentrollspel? kornella tycker att alla rollspel som är gratis är indierollspel. Jag kan nog inte hålla med. Ett rollspel som är "independent", självständigt, borde väl också kunna vara komersiellt? om vi ska ta västmark som exempel, just nu går det att ladda ned gratis från internet (min dator är lite knäpp, så varje gång jag öppnar ett nytt fönster hänger den sig typ :gremfrown: så jag kan inte länka...) men om ett tag kommer det gå att köpa i affärer runt om i sverige. Slutar det då vara ett independentrollspel? rätta mig om jag har fel krille, du kanske får hjälp av nått bolag eller så? jag tror inte det.... Om du inte får det, borde det ju fortfarande vara ett indepentrollspel, för att det är du som självständig person som trycker det? du betaler tryckkostnaderna själv etc....? Vad skulle det annars vara? Little fears är ett annat exempel, vissa hävdar att det är independent, vissa att det inte är det... Vad jag vet om det är det väl en privatperson som har skrivit och givit ut det... Då borde det väl kallas självständigt...?

Eller är indie samma sak som gratis? om "ammatörrollspel" låter nedlåtande, varför då inte helt enkelt gratisrollspel, också independent ja. Men inte de enda independentrollspelen IMHO...

eller ska helt enkelt alla gå under termen "Indierollspel"? vad tycker ni?

Det kanske bara jag som är intresserad av att hitta bra definationer, och som kornella redan sagt, var och en kanske har en egen defination om vad indierollspel är... om så är fallet, vad är din?
Om nu jag är den enda som är intresserad av att diskutera detta, är det ett ganska katastrofalt inlägg :gremsmile:

/Jonas, vill veta

kalcidis

Hero
det är ju, som med mycket annat, väldigt relativt. Indierollspel är självklart, som namnet antyder, självständiga (åsyftandes produktion och skapande) rollspel.

Att ett gratis rollspel skulle vara indie fungerar inte för fem öre som ett argument då vi som ex kan ta Dragon Fist (om jag minns namnet rätt) som släpptes av WoTC (om jag minns företaget rätt). Spelet skapades som en produkt och släpptes som en (gratis) produkt. Däremot är t ex Ninja Burger, som inte är ett gratisspel, indipendent så det stinker om det (eller t ex vårt helsvenska kvalitetsspel Västmark ).

Skillnaden ligger främst hur man distribuerar och producerar spelet. Att skapa och distribuera med hjälp av egna medel är ett självständigt arbete. Dvs. ett indipendentarbete.

Dessutom tycker jag att Kornella ska ha en stor kram som gör ett så stort arbete för indiescenen iomed sina krönikor, disskutioner och debatter kring ämnet.

EDIT: kan påpekas att jag inte läst den föregående nämnda threaden så jag vet inte om ngn har fört mina ståndpunkter där osv. Så ursäkta isf om detta är ett eko av ngn annan vis mans röst

Vindhand

Myrmidon
Hur definarar man independentrollspel?

Illa, vanligtvis. Därför ogillar jag termen.
Om det man är ute efter är om de är gratis eller inte så funkar termen Gratisrollspel bättre.
Om man talar om att folk producerar dem för att de är entusiaster snarare än att de vill tjäna pengar så beskriver man samtidigt 90% av de "vanliga" producenterna.

Personligen förstår jag inte riktigt behovet av en egen term för detta ytterst vaga begrepp. Jag tror inte folk blir särskilt upplysta av att man säger att "det är ett independent-rollspel". "Det är ett gratisrollspel" är däremot direkt informativt.

om vi ska ta västmark som exempel, just nu går det att ladda ned gratis från internet (min dator är lite knäpp, så varje gång jag öppnar ett nytt fönster hänger den sig typ så jag kan inte länka...) men om ett tag kommer det gå att köpa i affärer runt om i sverige. Slutar det då vara ett independentrollspel?

Jag skulle säga att det är ett gratisrollspel som man kan köpa en tryckt version av om man inte vill skriva ut det själv. Titta vad enkelt det kan vara :gremgrin:

Kornella

Warrior
"Hur definarar man independentrollspel? kornella tycker att alla rollspel som är gratis är indierollspel. Jag kan nog inte hålla med."

Nej, jag tycker inte att alla rollspel som är gratis automatiskt är independent. Många independent-skapare försöker sälja sina skapelser, men av olika anledningar så utgörs de ofta av kopierade häften och lite illustrationer av varierande kvalité, ungefär som ett fansin alltså. Dessa rollspel är fortfarande independent-produkter trots att de kostar pengar.

Gratisrollspel är en jättedålig term då alla independent-produkter inte är gratis, titta på fansin eller de olika försöken att sälja independent-produkter på CD, som nedladdningsbara PDFer och diverse andra varianter.

Vad det egentligen handlar om i grund och botten är distribution och hur mycket pengar man ligger ute med. Independent är det så länge det är en hobby och inte förknippat med konkurshot om det går lite dåligt. Ja, då kan man säga att de flesta rollspelsförlag faktiskt är independent-förlag i Sverige idag eftersom de flesta knappast lever på sin verksamhet, men de ligger ändå ute med stora pengar och har involverat flertalet illustratörer proffesionellt och så vidare. Dessutom är ett kommersiella rollspel (som alltså utgörs av allting som inte är independent) utgivet av ett registrerat företag eller under ett varumärke, till skillnad från de flesta independent-rollspel, även om det inte skulle förvåna mig om det finns en och annan independent-skapare där ute som registrerat sitt eget varumärke. Det handlar väl helt enkelt om en kombination av olika faktorer för att någonting är kommersiellt och slutar vara independent.

Självklart finns det en hel del luckor i termen independent, men innan den så fanns det inte ens en term som flertalet använde gemensamt. Att vi numera pratar om definitioner av termen bekräftar bara för mig att termen har blivit accepterad i någon grad och faktiskt används av många.

Vem kommer exempelvis ihåg Oktober Produktions Parabellum? Det spelet uppfyllde ärligt talat många kriterier för att vara en independent-produkt, den var till och med kopierad på en kopieringsmaskin hemma hos Martin. Men han låg faktiskt ute med en ansenlig summa pengar och fick till och med Starta eget-bidrag för att göra ett kommersiellt rollspel. Att det hela slutade i ruin (om jag inte minns fel) bekräftar väl att det inte var något independent-projekt utan ett kommersiellt företag.

Splatter är en annan knepig produkt att definiera, men eftersom Daniel Hedengren lär betalt en större summa för tryck och illustrationer (gissar jag) så måste det klassas som ett kommersiellt spel. Det säljs dessutom på Tradition som ett kommersiellt spel.

Vilka produkter som är independent och inte independent skall jag skriva ett kåseri om till det första numret av epostfansinet Rollspelaren (som förhoppningsvis utkommer inom kort). Inte för att jag påstår att jag har monopol på termen Independent, men jag hoppas i alla fall att det kan leda till någon form av koncensus av vad det kan tänkas betyda.

"Ett rollspel som är "independent", självständigt, borde väl också kunna vara komersiellt? om vi ska ta västmark som exempel, just nu går det att ladda ned gratis från internet (min dator är lite knäpp, så varje gång jag öppnar ett nytt fönster hänger den sig typ så jag kan inte länka...) men om ett tag kommer det gå att köpa i affärer runt om i sverige. Slutar det då vara ett independentrollspel?"

För att skilja dem båda åt så vill jag helt enkelt använda termen Independent för allt som inte är kommersiellt, som i sin tur innebär att ägaren ligger ute med betydande summor pengar och betalar andra för deras medverkan med mera. Och ja, i min bok slutar Västmark vara ett independent-rollspel den dagen första boken är tryckt. Då ligger Krille ute med en hästhög med pengar som han gärna vill ha tillbaka, till skillnad från den tidigare. Definitionen är inte svårare än så, spelets överlevnad som kommersiell produkt hänger i hög grad på försäljningen.

"Eller är indie samma sak som gratis? om "ammatörrollspel" låter nedlåtande, varför då inte helt enkelt gratisrollspel, också independent ja. Men inte de enda independentrollspelen IMHO..."

Nej, independentprodukter är inte nödvändigtvis gratis. Fansin är exempelvis Independent-tidningar medan Codex inte är det. Codex betalar förvisso inte sina skribenter (tror jag) och är på sätt och vis egentligen det också ett fansin, men numera är det faktiskt en "riktig" tidning. Vad gör den till en tidning då? Jo, de flesta av oss klarar av att trycka/kopiera ett fansin utan större intrång i vår plånbok, medan att trycka upp en hel upplaga av Codex skulle ruinera de flesta av oss. Därmed hänger Codex överlevnad helt och hållet på att det säljer, det vill säga funkar kommersiellt. Dessutom ges tidningen ut av ett företag (aktiebolag) med flera anställda.

Men som sagt, ingen av oss har monopol på vad termen independent-rollspel egentligen betyder, lika lite som någon av oss har monopol om vad de övriga termer som använts för att förklara vad som utgör independent-rollspel.

Jag anser hur som helst övriga termer vara undermåliga. Amatör-rollspel är usel term då även proffsen har gjort sina spel hemma, och de kan i de flesta fall knappast leva på det. Hobby-rollspel är nästan en sämre term då den termen ofta används för alla slags bordsrollspel, för att skilja dem från lajv och datarollspel. Gratis-rollspel är väl nästan sämst då många independent-rollspel inte ens är gratis.

Nella

Kornella

Warrior
"Dessutom tycker jag att Kornella ska ha en stor kram som gör ett så stort arbete för indiescenen iomed sina krönikor, disskutioner och debatter kring ämnet."

Jag kramas gärna;). Jag ville bara passa på att insuinera att inom några månader kommer en ny sida upp på nätet som skall fungera som en resurssida för independent-skapare.

Där kommer även allt som kan tänkas intressere independent-skapare tas upp, även om det till en början bara blir en light-verision:).

Nella - Som avslöjar för mycket;)

Balderk

Swashbuckler
Jo... Jag kan nog köpa dn förklaring om indierollspelen nu... Jag ville nog mest ha det bra förklarat för mig... Och se där! Nu har jag lärt mig något också!!!

/Jonas, kanske ändå inte köper den till 100%, men kanske 95!

Vindhand

Myrmidon
Vad det egentligen handlar om i grund och botten är distribution och hur mycket pengar man ligger ute med.

Vilket gör det helt möjligt för stora spelföretag att producera "independentspel". Vad är då det spelet "independent" mot kan man fråga sig...

Självklart finns det en hel del luckor i termen independent, men innan den så fanns det inte ens en term som flertalet använde gemensamt. Att vi numera pratar om definitioner av termen bekräftar bara för mig att termen har blivit accepterad i någon grad och faktiskt används av många.

Vilket naturligtvis inte innebär med någon nödvändighet att termen är bra, beskriver något eller behövs. Min misstanke är att folk använder den för att den låter positiv. Att den sedan är vag till gränsen av innehållslös gör det bara lättare för f*n och hans moster att tycka att "mitt spel är också [color:\\"red\\"] independent[/color]!".

...Men jag är kanske överdrivet cynisk :gremsmile: