<div>Vitulv said:Förslag 1a: föreningen anhåller hos redaktionen för rollspel.nu om att föreningens styrelse ges läs, och skrivrättigheter i moderatorforumet och redaktionsforumet.
</div> </div> <div>Vitulv said:Förslag 1b: föreningen anhåller hos redaktionen för rollpel.nu om att få vara delaktiga i utseendet av nya moderatorer och redaktörer för rollspel.nu.
Måhända är Förslag 1b inte tillräckligt konkret i sin nuvarande form, men kan kanske konkretiseras genom diskussion i denna tråd.
Systet med skrivrättigheter skulle i så fall vara likartat med syftet att redaktörsmedlemmar har skrivrättigheter i styrelsemöteforumet. Enkelhet och öppenhet samt ett ömsesidigt utbyte av idéer och åsikter.Dante said:Jag ser inget principiellt problem med att ge läsrättigheter till Redaktionsforumet och Innehållsforumet som är de två forum där driften av Rollspel.nu dryftas. Skrivrättigheter har jag svårt att se vad det skulle tjäna för syfte – förslag till redaktionen kan ju redan idag framläggas av vem som helst i Rollspel.nu-forumet.
Moderatorforumet vill jag absolut inte öppna för andra än redaktörer och moderatorer. Det enda vi avhandlar där är moderatoringripanden och avstängningar, och jag har svårt att se varför styrelsen skulle behöva inblick i detta.
Jag håller med dig, det var i luddigaste laget, men det beror på att jag inte hade tillräckligt bra koll på hur moderatorer och redaktörer utses. Med delaktig menar jag "får delta i den diskussion som leder till att en person tillfrågas om han/hon vill bli moderator eller redaktör".Dante said:Mycket luddigt förslag. Vad innebär t.ex. »vara delaktiga«?
Idag tillsätts redaktörer i princip genom att Gardener eller redaktionen frågar någon om den vill sitta på en viss redaktörspost. Om den vill så får den.
Moderatorer tillsätts på ungefär samma sätt, bortsett från att Gardener sällan behöver vara inblandad.
Hur hade du tänkt att föreningen skulle vara »delaktig« i detta?
<div>Vitulv said:Anledningen till att styrelsen borde ges tillgång till moderatorforumet är att moderatoringripanden och avstängningar i allra högsta grad är en viktig del av forumets adminstrativa drift. Att detta sköts på ett bra sätt (och jag menar inte att så inte görs idag) är en mycket viktig fråga för Föreningen WRNU. Jag förstår att rollspel.nu inte vill basunera ut diskussioner som förs i moderatorforumet till allmänheten. Just därför kan jag tycka att det är lämpligt att en förtroendevald styrelse får möjlighet att ha inblick i hur moderering sköts.
Till exempel så kan det bli aktuellt om en medlem i föreningen blir avstängd från forumet och det leder till en diskussion om huruvida samma person skall uteslutas ur föreningen. Då är det guld värt för oss i styrelsen att kunna se den diskussion som legat till grund för avstängningen. Det kan också bli en tydlig markering från föreningens styrelse att säga;Dante said:<div>Vitulv said:Anledningen till att styrelsen borde ges tillgång till moderatorforumet är att moderatoringripanden och avstängningar i allra högsta grad är en viktig del av forumets adminstrativa drift. Att detta sköts på ett bra sätt (och jag menar inte att så inte görs idag) är en mycket viktig fråga för Föreningen WRNU. Jag förstår att rollspel.nu inte vill basunera ut diskussioner som förs i moderatorforumet till allmänheten. Just därför kan jag tycka att det är lämpligt att en förtroendevald styrelse får möjlighet att ha inblick i hur moderering sköts.
</div><div>Jag förstår inte riktigt vad du tänkt att styrelsen skulle <i>göra</i> med den information de kan få från Moderatorforumet. Om de t.ex. skulle tycka att ett moderatoringripande är tveksamt – vad skulle de då göra åt saken?</div><div>
</div><div>Med den öppna moderering vi har idag kan ju alla redan se anledningen till ett ingripande. Det som försiggår »bakom kulisserna« handlar oftast om att någon moderator är osäker på om någon gjort sig skyldig till en regelöverträdelse eller ej, och vill se vad övriga moderatorer tycker om saken innan den ingriper (eller låter bli). Och inte ens det sker särskilt ofta.</div>
Jag håller med om att öppenheten mellan redaktion och förening bör vara ömsesidig. Framförallt i ett läge där föreningens ekonomiska medel skall gå åt till att stödja hemsidans verksamhet. Hur skall föreningens styrelse med ansvar för dessa kronor kunna transferera dem utan insyn i hur hemsidan drivs och vad kronorna går till. Jag ser det som mycket problematiskt.Vitulvs yrkande said:Förslag 1a: föreningen anhåller hos redaktionen för rollspel.nu om att föreningens styrelse ges läs, och skrivrättigheter i moderatorforumet och redaktionsforumet.
Förslag 1b: föreningen anhåller hos redaktionen för rollpel.nu om att få vara delaktiga i utseendet av nya moderatorer och redaktörer för rollspel.nu.
Perssons reviderade förslag från Vitulv said:Förslag 1a: föreningen anhåller hos redaktionen för rollspel.nu om att föreningens styrelse ges läsrättigheter i moderatorforumet och redaktionsforumet.
Förslag 1b: föreningen anhåller hos redaktionen för rollpel.nu om att få yttra sig vid tillsättandet av nya moderatorer och redaktörer för rollspel.nu.
Vitulv said:Systet med skrivrättigheter skulle i så fall vara likartat med syftet att redaktörsmedlemmar har skrivrättigheter i styrelsemöteforumet. Enkelhet och öppenhet samt ett ömsesidigt utbyte av idéer och åsikter.Dante said:Jag ser inget principiellt problem med att ge läsrättigheter till Redaktionsforumet och Innehållsforumet som är de två forum där driften av Rollspel.nu dryftas. Skrivrättigheter har jag svårt att se vad det skulle tjäna för syfte – förslag till redaktionen kan ju redan idag framläggas av vem som helst i Rollspel.nu-forumet.
Moderatorforumet vill jag absolut inte öppna för andra än redaktörer och moderatorer. Det enda vi avhandlar där är moderatoringripanden och avstängningar, och jag har svårt att se varför styrelsen skulle behöva inblick i detta.
Anledningen till att styrelsen borde ges tillgång till moderatorforumet är att moderatoringripanden och avstängningar i allra högsta grad är en viktig del av forumets adminstrativa drift. Att detta sköts på ett bra sätt (och jag menar inte att så inte görs idag) är en mycket viktig fråga för Föreningen WRNU. Jag förstår att rollspel.nu inte vill basunera ut diskussioner som förs i moderatorforumet till allmänheten. Just därför kan jag tycka att det är lämpligt att en förtroendevald styrelse får möjlighet att ha inblick i hur moderering sköts.
Som förening är vår uppgift dels att stödja rollspel.nu, men jag kan också tycka att vi har ett ansvar inför våra medlemmar. Dessutom efterfrågar jag så hög transparens som möjligt i relationen förening-sajt. Vi bör i allra möjligaste mån dela information med varandra, snarare än dölja den.
<div>Dante said:Jag förstår inte riktigt vad du tänkt att styrelsen skulle göra med den information de kan få från Moderatorforumet. Om de t.ex. skulle tycka att ett moderatoringripande är tveksamt – vad skulle de då göra åt saken?
</div> <div>Vitulv said:Till exempel så kan det bli aktuellt om en medlem i föreningen blir avstängd från forumet och det leder till en diskussion om huruvida samma person skall uteslutas ur föreningen. Då är det guld värt för oss i styrelsen att kunna se den diskussion som legat till grund för avstängningen.
Håller nog med Persson men tycker nog att vi kan vänta med den här frågan till vi faktiskt har gjort någon nytta med pengarna, så jag tycker att vi väcker frågan nästa årsmöte.Persson said:Jag håller med om att öppenheten mellan redaktion och förening bör vara ömsesidig. Framförallt i ett läge där föreningens ekonomiska medel skall gå åt till att stödja hemsidans verksamhet. Hur skall föreningens styrelse med ansvar för dessa kronor kunna transferera dem utan insyn i hur hemsidan drivs och vad kronorna går till. Jag ser det som mycket problematiskt.
Mja, det får man tycka om man vill Nu är det dock väckt som en övrig fråga, så vi ska nog ställa det mot avslag, alternativt bordläggning om någon yrkar på det.Hans E Magnusson said:Håller nog med Persson men tycker nog att vi kan vänta med den här frågan till vi faktiskt har gjort någon nytta med pengarna, så jag tycker att vi väcker frågan nästa årsmöte.
Låter bra.Persson said:Föreslår att vi bordlägger Vitulvs förslag samt att frågan återigen tas upp på ett separat medlemsmöte senare under verksamhetsåret.
likadant här.solvebring said:Låter bra.Persson said:Föreslår att vi bordlägger Vitulvs förslag samt att frågan återigen tas upp på ett separat medlemsmöte senare under verksamhetsåret.
Jag är för detta förslag.