Re: gler
Den variant som spelades av Bellman och hans fyllepolare (någon gång på 1700-talet) går/gick till så att alla spelare satsar pengar i en pot. Därefter får de ett (dolt) kort var. Spelarna får sedan i tur och ordning från given välja om de vill behålla det kort de fick eller byta med nästa spelare (den till vänster alltså). Given får inte byta kort med personen till vänster, utan får byta med det översta kortet på leken. Bytena sker dolt utom i ett fall (se nedan). När alla fått en chans att byta visar man sina kort. Högst kort vinner och får potten. Upprepa tills pengarna är slut eller alla är för fulla.
Det finns dock ett par specialregler gällande bildkorten.
Värdshus: Har man värdshuset kan man inte bli av med det i ett byte. Man visar det och säger "Värdshus, gå förbi!" eller något i den stilen och spelaren som försökte byta får göra det med nästa person istället.
Kavall: Samma sak med ordet "värdshus" utbytt mot "kavall".
Husu: Husun dödar den som försöker byta till sig den. Den har dessutom bra minne, så den dödar den som ursprungligen fick det kort man försöker byta mot den. En dödad spelare är ute ur omgången. När man visar upp sin Husu ska man säga "Svinhugg går igen!" därifrån kommer det uttrycket.
Husar: Husaren dödar precis som Husun, men bara den spelare som försöker byta till sig den. "Husaren hugger!" eller motsvarande, ska man säga.
Kuku: Bytes inte heller bort. Dessutom får ingen byta mer under resten av omgången.
Harlekin: Är det högsta kortet i leken om du fick det från start, eller om du byter till dig det från leken. Annars är det det lägsta kortet. Den bytes dessutom öppet.
Om man inte vill spela om pengar kan man räkna poäng eller tändstickor, där den eller de i varje omgång som har lägst kort förlorar poäng, liksom alla som blev "dödade".
Den här varianten lärde jag mig av min farmor:
Varje spelare tilldelas 5 kort och är berättigad till ett byta av valfritt antal kort (som i vanlig femkortspoker). Sedan spelar man stick, där det i varje stick gäller att lägga så höga kort som möjligt, utom i sista sticket där man istället ska lägga så låga kort som möjligt.
Vänster om given börjar spela ut. Spelarna ska därefter i tur och ordning spela ut det kort de har som är närmast över det hittills högst kortet i valör. (Ett kort av samma valör är högre om det spelades senare.) Om man inte kan lägga ett högre kort måste man saka sitt lägsta. Den som lade stickets högsta kort får börja att spela ut i nästa.
När man bara har varsit kort kvar får den som vann senaste sticket välja om han vill spela ut sitt kort. Om han inte vill går turen vidare till nästa spelare. Om ingen vill spela är omgången slut och alla får 0 poäng. Vill någon spela måste alla visa sina kort. Den som har lägst kort vinner och får 0 poäng. Alla andra får lika många poäng som deras kort är värt. Om man valde att spela och en annan spelare hade lägre eller lika lågt kort får man 10 poäng.
De spelare som når en förutbestämd summa poäng blir utslagna. I den här varianten är Harlekin alltid värd 18 poäng.
/tobias