Nekromanti Myter i Mundana

Ymir

Liten kantbaron
Jag kom att tänka på något som Eon saknar. En levande historia. Var har Mundanas folk för historiesyn? Vilka hjältar har man hört talas om på olika platser i Mundana? Vilka sånger sjungs mot stjärnorna, vilka forna strider utkämpas i sagoberättarnas minnen? Vad berättar man om, vad minns man av det förflutna? Vilka myter och sägner finns bland vanligt folk, inte skinntorra akademiker, om Mundanas förflutna?

Mörkret och tiderna för så länge sedan är måhända inte ihågkommet av någon - i mitt Mundana står bara storslagna ruiner kvar i tyst minnesbörd om det hemska som en gång var, men ingen förstår dem, och endast dunkla fragment återstår av de storslagna tiderna och rikena före det. Men efter det, under de tiotusen år som gått, måste många händelser och livsöden ha blivit myt och sägen, sång under stjärnorna. Och om detta har Neogames skrivit intet, undantaget sporadiskt stoff i Legender & Hemligheter. Där de inte ger en tillfredställande svar fyller man i själv...så, har ni som spelledare utvecklat några sagor och myter? Vilka berättelser om det förgångna berättas i ert Mundana?

Några av de äldsta sagorna om enskilda personer i min spelvärld handlar om Omkar av Zargan och hans leverne. Denne den mest ryktbare magiker som någonsin levat, och det stora krig mot raunlänningarnas horder som föll över världen under hans levnad har satt spår i människors minnen över hela Mundana. Kraden Nanorgóna den Grymme är också en mytomspunnen gestalt, men de, oftast hemska, berättelserna om hans illdåd, och hans slutliga fall mot drakarna på Cai, berättas mest i Mundanas västliga delar - Mûhad, västra Jargien, forna Akpilos, även om vissa berättelser slunkit in i den faliska kulturen via Gordrion. Tokon har många guda- och hjältesagor från långt förgången tid, många myter som går tillbaka till tiden för Mörkret, och tiden innan det, och léaramalverna har också upptagit flera av dessa i sin sagoflora, även om många av alverfolkets äldsta berättelser följde med dem från Sunari för så länge sedan. Alverna där fokuserar kanske mer än något annat folk på tragedi och enskilda personer i sina sagor - olycklig kärlek är ett mycket vanligt tema, ibland gentemot människor, och De stora krigen utgör ofta bakgrunden till berättelserna. Drakar, speciellt lumian, tycks ofta figurera i de alviska myterna. Dvärgarnas myter innehåller också många berättelser från De stora krigen, men även mycket mystik - skatter och vidunderliga varelser i bergets djup. Tirakernas mytologi påminner mycket om andra schamanistiska folks i det att den bevaras endast i muntlig tradition, och kretsar mycket kring mer andliga ting och fabel-liknande berättelser, något som tenderar att förvåna icke-tiraker som får insyn i det hela, även om storslagna bataljer givetvis också har sin plats vid eldarna. Striden om Renk-Samar-Maz-Vontar är en återkommande sådan, en berättelse från tiden då tirakfolket satte världen i brand. Människor runtom i Mundana bevarar ofta minnet av de krig och de motsättningar som format deras samhälle, och de händelser som störtat om det för gott. Överallt i världen har stjärnhimlen inspirerat till sägner - léaramalverna har tillochmed en berömd berättelse, ett av de viktigaste eposen i deras sagotradition, om en drake, Lashubethnínn, som hjälpte ett ungt, älskande par undan många faror, och i slutändan, dödligt sårad, seglade upp mot himlen, där hans själseld - polstjärnan - brinner än.

Men trots detta känner jag att Mundana hade blivit lättare att levandegöra om jag hade fler idéer angående folks historiesyn, vilka minnen och berättelser från det förgångna, legender eller sanna sådana, som bevaras av Mundanas folk. Så...vilka myter och sägner florerar i er spelvärld?

- Ymir, frostjätten, världsalltets ursprung - själv en myt

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vilka intressanta tankar! Tyvärr använder jag mig mycket sällan av myter och sagor utom när de är av direkt betydelse för äventyret. Det är klart lite synd och jag tänker nog försöka smyga in lite lokala sägner och sagor i min pågående kampanj. Några tips att dela med dig av?

King Kromm

Hero
Tyvär använder jag nästan aldrig myter och sagor, men inte för det, för det är verkligen något jag saknar i eon´s moduler, visst i mundana finns ju lite såndant med, gillar det skarpt, men jag hade nog velat ha mer, kanske en eller ett par hela/korta sagor med till varje land, som man hade kunnat andvända, för även om de e roliga för läsning, men om de är för långe kan det bli jobbigare att andvända det i rollspelet eftersom spelarna lätt kan tröttn på att lyssna på en alldeles för lång saga, hur bra/spännande den än kan vara...

Ymir

Liten kantbaron
Tja, jag resonerar som så att sagor och sådant är en av de få media merparten av Mundanas folk känner till - visst finns det några som är litterärt insatta, ägnar sig åt lyrik, ballader etc, men för de flesta är sagoberättande den primära underhållningsformen. I vilket fall så lär man få en del sägner i bagaget, och de kan nämnas i många situationer. Det är ju lätt att associera till sådant man känner till, till exempel. Anta tex att rollpersonerna med följe stiger in i en gammal ruiner, och någon säger 'det här är ju nästan som i berättelsen om Nimto fäste...'. Det behöver inte ha med myten att göra, och har det sannolikt inte heller, men det påminner ändå om den, och så kommer berättelsen fram. En annan gång kan någon sitta vid lägerelden en sen kväll och titta mot stjärnhimlen, och bara råka börja berätta léaramalvernas legend om Lashúbetnínn. Sagor är något man refererar till, något som tillhör ens uppväxt, och visst, man kan som sagt ovan associera saker och ting med det ibland, men vanligtvis är det ju något berättar när man inte har något bättre för sig. På så sätt framkommer det kanske sällan om man inte spelar väldigt detaljerat, vilket jag gör, eftersom man kanske hoppar över scener som kvällen vid lägerelden, då det finns utrymme för någon att berätta en saga eller återge en legend. Men jag tycker det är en detaljrikedom man ska ta till sig, för sagor och sägner skapar intrycket av att det verkligen finns en mytologi och ett historiskt arv hos Mundanas folk, och det är nästan ett krav för att en fantasyvärld ska kännas riktigt levande, om man frågar mig.

Ta Tolkiens värld som exempel. Jag brukar inte hylla den, men just nu måste jag ändå säga att den känns väldigt levande. Varför? Jo, 'Silmarillion'. Jag har inte läst denna själv, och vill inte diskutera Tolkien, men många i hans värld, kanske rentav de flesta, tycks känna till berättelserna i detta verk. Och det skapar en känsla av att det faktiskt finns ett förgånget, en storslagen tid som bevarats i myterna. Och den känsla, den tycker jag om.

- Ymir, sagodansare

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sagospridning

Ett par hela/korta sagor till varje land? Idén är mycket god, men jag skulle nog säga att sagor snarare är kulturellt betingade, om ens det. Samma folksagor förekommer i olika lokala varianter över hela Europa, liksom. Ungefär så borde vara fallet med Mundana med. Léaramalverna tog med sig en sagoskatt när de lämnade Sunari, och de berättade dem för Tokon, som bevarade dem, de med. Så sprids myter och berättelser, obundet av nationsgränser, och ibland också av kultur.

- Ymir, fascinerad av myter

Jimmy_SL

Warrior
Hmm, myter och sagor kan man väll hitta på med hjälp av mundanas historia, men däremot sånger skulle jag gladeligen uppskatta om det kom en modul till, sånger för olika kulturer och språk, och varför inte en skiva med musik?

Baron Marak

Swordsman
I vår spelgrupp så har sagor, myter och legender börjat gestalta sig och utvecklas. Mycket tack vare en ambitiös SL som gör spelet riktigt kul att spela.
Det som börjat komma fram är storslagna dåd från inte alls långt tillbaks. De känns igen, våra rollspersoners verk fast de påstås vara gjorda av någon av de hjältar som finns till. Ganska irriterande fast ändå bra. Man kan ju hålla en låg profil och slippa få så mycket folk som följer efter en.

Morgoth

Swashbuckler
Sagor kring brasan

Så...vilka myter och sägner florerar i er spelvärld?

Well, det där var en ganska generell fråga, så jag tar mig friheten att strunta i Mundana en liten stund...
Som jag ser det, finns det fyra olika sätt att förmedla sägner:

Berättelser
Här rekommenderar jag att man faktiskt låter spelarna spela själva berättelserna när de hör dem, fast det passar sig bäst i lite längre kampanjer. Drömmar har en väldigt central roll i Tribe 8 (mitt favvospel, för er som missat), och visioner likaså... visst borde det gå att flytta över till Mundana? Ni har ju redan schamaner... när rollpersonerna hör berättelsen får de visioner, först ljudet, och snart åsynen, av svärd som möter svärd, älskare som kysser varandra eller rentav en släde som dundrar fram över snön. Snart är det mitt inne i smeten...

Teater
Särskilt kul blir det om rollpersonerna själv får tillfälle att ordna en egen pjäs. I Tribe 8 har vi de årliga "Liberation Plays", som handlar om människans frigörande... och visst har det hänt att rollpersonerna också har fått visioner angående det här, kanske av att spela pjäserna i fråga, kanske av att se på dem... och kanske leder dessa visioner vidare dem i sina äventyr, kanske tilldelar visionerna dem en ledtråd eller tillochmed ett föremål...

Ceremoni
Ceremonier kan mycket som vanlig synthesis* inte kan, står det i Adrift On The River Of Dream, ur Tribe 8:s bokserie. De kan skapa ett folk. Synthesis kan på sin höjd skapa en effekt, ceremonier håller samman och stärker. Faktumet att de är magiska försämrar inte förhållanden, heller...

Musik
Sånger, verser, melodier... behöver jag säga mer? En skala kan sitta lika fastätsad i en nations hjärta som en tegelsten i en mur. Rasar muren finns alltjämt musiken kvar, och kanske hjälper till med att bygga upp muren igen...

/Mogge, Kalle Anka om tio minuter

*synthesis är förmågan att påverka sin egen magiska och spirituell kärna i Tribe 8 (läs: trolla)

Morgoth

Swashbuckler
Myter och legender

Okej, nu kommer jag tillbaks med lite inspiration istället. Jag avstår dock inte från katagoriserande. :gremsmile:

Krigardrömmen
Många legender handlar om hur en ädel krigare bör vara, genom att sätta upp ett exempel. De slutar på lite olika sätt: krigaren blir galen och sviker sina ideal, krigaren besegrar ondskan, krigaren blir ondskan efter att ha besegrat ondskan (lite Nietzsche-stuk, med andra ord).

Den uråldriga visdomen
Visdommen vinner alltid. I längden har den alltid rätt och besegrar alltid de nymodiga krafterna i rörelse, vilket legenderna förtäljer. Kanske innehåller den en motsensmoral? Vilket för oss vidare -kan myterna användas mot rollpersonerna? Givetvis. En skicklig historieberättare är ju en alldeles umärkt hjärtvättare...

Det Vackra
Att ägna en historia, eller tillochmed en legend, till att beskriva någontings (en person, en plats, en varelse) skönhet förekommer. Ibland sker detta i samband med att annat, som inte är lika vackert, förintas i ett evigt underläge, att skönheten används som vapen... ibland är det bara en hyllning, men även såna kan väcka onda känslor hos fel sorts folk...

Äventyret
Hyllningen till äventyret är förmodligen den allra vanligaste legenden. Fjärran resemål, berg sprängfyllda med stålar och snygga brudar att imponera på - denna sorts legender imponerar de lite mindre lugna och mer äventyrslystna kretsarna.

<hr width="100%">

De Glömda Sagorna
Långt ifrån allt intressant har dock dokumenterats. I sanning, det intressantaste händelserna hamnar aldrig i några sånger, pjäser, berättelser eller ceremonier. Book Of Legends till Tribe 8 berättar om The Ritual of Akasha, där de deltagande, istället för att uppleva bravader och hjältedåd, upplever en djävulsk kamp mellan demonerna Mahakala och Eshlazi -om händelser som fortfarande återstår att inträffa... och personerna ser sig själva som delar av denna framtid.

/Mogge, det finns mycket mer

Morgoth

Swashbuckler
Hmm, myter och sagor kan man väll hitta på med hjälp av mundanas historia, men däremot sånger skulle jag gladeligen uppskatta om det kom en modul till, sånger för olika kulturer och språk, och varför inte en skiva med musik?

Betvivlar intresset av en sån skiva -Eon är trots allt ett väldigt populärkulturspräglat spel- men än så länge kan du ju nöja dig med det som finns på rollspelssmedjans Eon-sidor.

/Mogge, bra att någon är här och upplyser när Krille firar jöl :gremwink:

Mouja

Hero
I våran spelgrupp hittar inte SL på några myter på skoj, i våran spelgrupp så får spelarna skapa myter....
Ta tillexempel min Léaramalv...

Tarin, demonalven som stryker omkring i Alarinn och lemlästar de otrogna, dräper de ohederliga, slaktar de giriga och sliter de vapengalna i stycken.

Vidare finns det ett antal fler legender om honom man kan råka höra om man befinner sig i...

... Asharien: Tarin, demonalven, dräpte en hel armé med soldater från Fala på bara några få sekunder. Hans Ishani slet dem praktiskt taget i stycken med en enorm hastighet.

... Consaber: Demonalven lemlästade en mycket välbärgad riddare i stycken med sitt Carwelan svärd. Hans Carwelan är magiskt och allt som rör i dess klinga dör en mycket smärtsam död.

... Det Jargiska kejsardömet: Demonalven utrotade ett antal städer med sin demoniska styrka, med Malgoarh's hjälp och med Daaks bane, sitt svärd.

Vidare så är han efterlyst i det Jargiska kejsardömet, av Daak kyrkan och av delar utav Consaber (Urma Bréann)

DanielSchenström

Swashbuckler
Skjut mig inte nu, men jag hoppar in i ämnet trots att jag inte spelat Eon.

Jag brukar använda sägner och legender i dötiden mellan spelningar. Jag kan hänvisa till kända legender (exempelvis när rollpersoner utforskade en flera tusen år gammal dödsgasts hem och såg hans livs historia i mosik kring väggarna). Under spelmötet berättade jag bara kort var det var, sedan i klubbfansinet så skriver jag fullängdsversionerna.

Man kan även göra tvärtom, skriva och låta dem läsa först och sedan hänvisa till dem.

Ni behöver förstås inte göra ett helt fansin för den skull, ni kan dela ut det som utskrifter/kopior innan eller på en enkel hemsida.

Jag ser till att spelarna får tillräckligt många sägner och legender att läsa också så att de inte vet när jag tänker använda en viss sägen, det blir roligare om de får anstränga sig lite.

Det går förstås också att ta det under spel, kanske när rollpersonerna tar in på värdshus och byskalden/äldsten sjunger/berättar en sägen, handouts från gamla böcker och liknande. Jag tycker det är en bra fingervisning om ett folks folktro, om syn på legender och berättelser.

DAKRilla

Hero
Legender och Hemligheter

Denna modul är väl full med legender? Jag har ju inte läst den, men våran spelledare säger att han använder den för att skapa legender av det som står i den. Det han använder den till är alltså inte bara till äventyrsuppslag utan även till just myter och legender, som visserligen kan ge upphov till äventyr senare och dessutom på rollpersinernas initiativ.

King Kromm

Hero
Skjut mig inte nu, men jag hoppar in i ämnet trots att jag inte spelat Eon.
Dags att plocka fram hagelbössan...

Men du har kanske inte lust å dela med dig av de "fulllängds" verisioner som du skriver till ert klubbfansin?? Även om det inte är till just eon så kan det säkerligen användas, om än kanske inte till eon...

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag tar och postar det om jag kan hitta mina sparfiler på disketterna hemma när jag fått hem den bärbara datorn jag lånar. (Som just nu firar jul hos sin rättmätiga ägare.)