Nekromanti ???

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
D&D och DoD

Är detta rollspel som DoD fast på engelska?
Det är som DoD på så sätt att det är ett ganska generellt fantasyrollspel med relativt enkla regler, som inte är speciellt realistiska och därmed lämpar sig för heroiskt äventyrande. Däremot är regelsystemen väldigt olika.

/tobias

Glomer

Veteran
Re: D&D och DoD

då kan man inte säga att det är samma sorts regler till spelet? eller jag vet inte vad jag ska skriva... Jag har alltid trott att det har varit samma princip i båda dem...

Oldtimer

Slava Ukraini!
De har vissa likheter, men Drakar och Demoner är en helsvensk konstruktion (även om den allra första versionen faktiskt var en översättning av ett amerikanskt spel, Basic RolePlaying + Magic World).

Drakar och Demoner kom 1982 och har genomlöpt ett antal revisioner där den senaste kallas DoD6.

Dungeons & Dragons kom 1974 (med en svensk översättning 1986) och har också genomlöpt ett antal versioner där den senaste kallas D&D3e.

Regelsystemen är dock helt olika, även om båda hör till kategorin "allmän fantasy".

/Mikael - översätter D&D3e

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
De är ganska annorlunda

I grund och botten är det två olika spel, med olika fokus och filosofi bakom.

D&D var först och är störst, och när DoD lanserades valda man det namnet just för att det skulle dra nytta av att man blandade ihop det med D&D.

Men det är två olika spel, med olika regler.

Magnus

Lord Duregar

Warrior
Re: De är ganska annorlunda

Som jag vet är D&D bara dyrt och för komplicerat för mig, men det är säkert kul att spela när man kan det.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det blir betydligt billigare och säkert mindre komplicerat om du spelar det på svenska... (klicka på länken nedan) :gremcool:

/Mikael

Balderk

Swashbuckler

Haha! Hur kunde jag veta vad du skulle säja? :gremsmile:

Nej, men du har rätt... Dessutom så är det ju inte allt för komplicerat. Bara man behärskar engelska (eller om man nu vill ladda hem det, svenska :gremwink: ) någorlunda bra så är det ju lugnt sedan, särskilt om man kört DoD så känner man nog igen_vissa_ saker, tänker främst på klasserna. Och självklart abilityscores osv. Kanske skills till viss mån iaf. Men det är absolut inte svårt att lära sig, jag spelade AD&D i sjuan utan problem och D&D3e är ju lättare än det. Dock spelledde jag inte... Men en annan (även min nuvarande SL, XertaiX på forumet) som även han giock i sjuan. Och han spelade det långt innan dess till och med.

Dyrt kan det väl dock vara... Men ska man köpa DoD'91 böckerna måste man lägga ut en hel del mer... Har en kompis som sålt DoD för snart 4000 kr, och det är väl runt 20 böcker det...
Men så är ju det out of print också... :gremsmile:

/Balderk, är trött och svamlar

Oldtimer

Slava Ukraini!
Förutsägbar? [OT]

Haha! Hur kunde jag veta vad du skulle säja?

Menar du att jag är förutsägbar? :gremlaugh:

... är trött och svamlar

Men så gå och lägg dig. Klockan är redan nästa dag...

/Mikael - lyder sitt eget råd

Balderk

Swashbuckler
Re: Förutsägbar? [OT]

Menar du att jag är förutsägbar?

Nejdå... Inte alls! Du är nog en av de mest oförutsägabara personerna jag känner till... Särskilt när det ges chans att ta upp Dunder & Drakar :gremsmirk:

Men så gå och lägg dig. Klockan är redan nästa dag...

Jo, du har väl rätt och min mor säger att man ska lära av de äldre (ta inte illa upp :gremsmile: ) så jag lyder nog ditt råd jag med!

/Balderk, slarvar när han skriver nu också...

Shaggy

Swordsman
Re: D&D och DoD

Öh. Nej, det håller jag då rakt inte med om. Fast DoD kanske är synonymt med DoD6 numera...

En bra sak med gamla EDD var att det var ganska realistiskt och att risken att dö var ganska stor. I DoD6 har de saboterat det genom att införa ett nivåsystem och tilldela brutala mängder nya hp för varje nivå. De har gjort det mer D&D-likt. Fast i princip är gamla DoD och DoD6 helt olika spel med undantag för namnet. Jag tycker f ö att DoD6 är den sämsta kommersiella svenska rollspelsprodukt jag sett.