Nekromanti 1H-2H

samiis

Warrior
Har hört att man inte får någon extra effekt då man använder två händer istället för en...

Det betyder alltaå, om jag förstått det rätt, att en snubbe med 8 i STY inte kan använda ett enhandssvärd med STYK 11 med två händer.
Dumt i så fall, eftersom det vapnet egentligen är tvåhandsfattat men 5,5 i STYK...

Om ni förstår, det är inte alltid alla förstår mina tankegångar...

Tavili

Veteran
Jodå jag förstår

Problemet ligger väl snarare att det inte finns plats på handtaget för två händer. Men skulle kunna tänka mig specialgjort svärd för den klene stakaren med förlängt handtag.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Jodå jag förstår

Mjo men då förstör du säkert balansen - så det blir mycket ombygge på det svärdet...

Duddmannen

Hero
Jag tycker att man kan köra med STYK för ett vapen gäller för angivet antal händer. Om man kommer upp i dubbla STYK för TVÅ händer, så kan man svinga svärdet i EN hand. Om man kommer upp i halva STYK för EN hand kan man svinga svärdet med TVÅ händer.

Däremot kan jag inte se hur man skulle få någon bonus för att använda två händer, svärdet väger ju lika mycket och är lika vasst (eller slött) oavsett handantal. Så länge du kommer upp i STYK nog att svinga svärdet, så har det de egenskaper som det står.

Den eventuella bonus man skulle kunna få är ju att kunna bära sköld om man klarar av att svinga ett vapen enhandat. Den fördelen blir man ju av med om man greppar vapnet med båda händerna.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Knasig fattning.

Framför allt så blir det en liten knasig fattning. Man når liksom längre med en hand än med två händer.
Krille har förslag på husregler här.

/Naug

Tavili

Veteran
Re: Jodå jag förstår

Som skrivet var det specialtillverkat. Man får förutsätta att smeden som kan göra detta är så skiglig att han kan få rätt tyngdpunkt. Priset lär gå upp en smula också då smeden säkert bara kan ägna sig åt denna bestälning :gremsmile:

Emil

Hero
Det låter märkligt... Jag har alltid tolkat det som att man dubblar sin styrka om man bär ett enhandssvärd i två händer, men du kanske har rätt... Det står ju faktiskt inte så i reglerna, även om reglerna kan tolkas som att man inte får nog bonus att bära ett vapen i två händer som även skulle kunnat bära i en hand (man får alltså inte mer kraft i sina anfall för att man använder två händer).

Oavsett vad Neogames tänkt när de skrev reglerna så måste ju det enda logiska vara att man dubblar STYK om man använder ett 2H-vapen i en hand, och dubblar STY om man använder ett 1H-vapen i två händer. Att bara tillåta det ena vore ju en fråga om grov inkonsekvens.

/Emil