Re: 2 svar
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Nu är det väl så att Ultima Thule var vad skandinvien kallades för väldigt väldigt länge sedan (på gamla grekiska kartor och liknande). Det betyder "Yttersta Norden" om jag minns rätt. Det skulle vara konstigt om det inte vore fritt att använda namnet Ultima Thule. Mithril är uppfunnet av Tolkien, så det är en stor skillnad.
<hr></blockquote>
Namnet Eon är också ett "riktigt" ord. Trots detta så får jag inte göra ett rollspel, eller eventuellt inte ett spel överhuvudtaget, som heter Eon eftersom detta är ett varumärke som Neogames hävdar (men inte har registrerat hos PRV). Dock så gäller inte Neogames varumärke "eon" för allting, utan andra kan göra saker som heter "eon" inom andra områden. Hos PRV hittade jag två registrerade varumärken som hette "eon", och hos den europeiska motsvarigheten fanns det tio stycken (fast jag tror att något hade dragits tillbaka och några var osäkra om de höll).
Det är viktigt att komma ihåg att varken varumärken eller copyright ger ett hundraprocentigt skydd. Om inte Tolkien (eller hans efterlevande) har registrerat "mithril" som varumärke (vilket de uppenbarligen inte har), eller säljer saker under namnet "mithril" (vilket de uppenbarligen inte gör) så äger de inte varumärket "mithril". De har inte heller copyright på vare sig idén mithril (eftersom man inte kan ha copyright på en idé) eller på namnet mithril (eftersom man inte kan ha copyright på ett namn). Vad man däremot inte får göra är att kopiera ett stycke ur Tolkiens böcker som beskriver mithril, eftersom Tolkien har copyright på just den texten.