Nekromanti 2 Frågor!

Gügenheim

Veteran
jag har en längre tid retat mig på SKY tabellen i regelboken så jag undrar hur ni använder er av den, eller har ni ändrart den.

Sen så undrar jag om offensiv innehåller gamla bössor av typ modeller från 1890-1940 vilket skulle göra hela N2 mer flexibelt

Ezzy

Warrior
"jag har en längre tid retat mig på SKY tabellen i regelboken så jag undrar hur ni använder er av den, eller har ni ändrart den."
nja, det är väldigt sällan jag har använding för den men jag använder den som den är. är det något fel på den eller?

"Sen så undrar jag om offensiv innehåller gamla bössor av typ modeller från 1890-1940 vilket skulle göra hela N2 mer flexibelt"
det är sparsamt med gamla vapen i offensiv det mesta är nyare modeller men några stycken kanske det finns. kolla på internet annars, det finns en del extra vapentabeller lite här och där.

DAKRilla

Hero
Två svar

"jag har en längre tid retat mig på SKY tabellen i regelboken så jag undrar hur ni använder er av den, eller har ni ändrart den."

Menar du tabellen man kan läsa av SKY-värdet från med hjälp av kroppsskyddets skydsklass? Den använder jag åtminstone för att få fram SKY-vädet så att man kan skriva upp det på rollformulären. Till det ändamålet tycket jag den duger utmärkt.

"Sen så undrar jag om offensiv innehåller gamla bössor av typ modeller från 1890-1940 vilket skulle göra hela N2 mer flexibelt"

Det gör den mig veterligen inte. Men en del gamla ammunitionstyper finns dock, vilket man skulle kunna utgå ifrån i fall man själv har lust att hitta på den vapendata till de vapen man behöver. Fast det finns några som redan gjort det, vilket du kan läsa vidare om här.

Gügenheim

Veteran
tack för svaren!

tänkte mest på tabellen med material och den med föremål som kan användas för husväggar mm

att amunitionen finns är givet men tänkte mer på eldavbrott och eldhastighet för repetgevär men då vet jag

DAKRilla

Hero
Re: tack för svaren!

"tänkte mest på tabellen med material och den med föremål som kan användas för husväggar mm"

Jag är fortfarande förundrad över hur du kan irritera dig på den för jag tycker att den uppfyller sitt syfta fullt ut. Med den så kan man enkelt se att en normal tegelvägg (10 centimeter, SKY 2) alltså inte alls är till så bra skydd som man trott och samt SKY-värdena för en mängd objekt som kan tänkas vara i vägen vid blind eldgivning.

Vad är felet med den? Hur skulle den kunna förbättras?

Gügenheim

Veteran
Stål

har inte siffrorna framför mig men mängden på SKY för Stål och pansarplåt varierar som jag ser det inte överenstämmande med grovleken, men jag är iofs inte expert på området när det gäller pansar, och 10+ cm stål används egentligen inte så ofta, om man inte ska skrämma upp spelarna :gremwink:

nomardiculdacar

Warrior
Re: tack för svaren!

Min bror vill ha en bil med motor som sticker upp ur huven för att en bimotor har så mycket skyddsvärde :gremgrin:

Bastardo

Swordsman
Stål vs pansarplåt (RHA)

har inte siffrorna framför mig men mängden på SKY för Stål och pansarplåt varierar som jag ser det inte överenstämmande med grovleken, men jag är iofs inte expert på området när det gäller pansar, och 10+ cm stål används egentligen inte så ofta, om man inte ska skrämma upp spelarna
Skillnaden mellan stål och pansarplåt (RHA) är att RHA är ett internationellt erkänt standardmått för hur massivt ex ett pansarfordons skyddsförmåga på en speciell punkt (ex tornets frontalpansar) är. Denna standard infördes när man kom underfund med att olika konstruktioner och kombinationer av olika sorters material gav en högre skyddsförmåga än motsvarande vikt av homogent stål.

Dessutom kunde olika stålsorter variera i kvalitet från tillverkare till tillverkare och en standard att mäta skyddsförmågan mot blev än viktigare.

Berfa

Veteran
Re: Stål

Jag håller med dig...materials SKY på olika tjocklekar ser onekligen lite underligt ut.

Jag är inte heller expert inom ämnet men det låter rimligt att ju tjockare ett material är desto mer borde det skydda. Jag vet att det redan gör det i Neotech men jag menar att det borde skydda med samma exponent som tjockleken ändras, om inte mer.

ett exempel som kanske inte är det bästa men som jag tycker låter rimligt är:

ta 200 pappersark, en penna och massa småpinnar =P
om du trycker pennan genom ett ark går det världigt enkelt, och om du lägger alla 200 ark med ett litet mellanrum mellan varandra (här kommer småpinnarna in) och sedan trycker pennan genom alla ska du se att det fortfarande går relativt enkelt (om än man kan behöva trycka pennan rätt långt).
Men om du lägger alla 200 ark i en hög utan mellanrum och försöker trycka igenom pennan så ska du se att det är Väldigt svårt!

I neotech är det nästan tvärtom.
där är det mer lönsamt att ha 10 lager med 1cm skottsäkertglas än att ha ett lager med 10cm skottsäkert.

Nu håller inte detta resonemang till punkt och pricka bara om kulans PEN<12 men oftast gäller det iaf iom att man inte allt för ofta gör mer än 50 i skada.

För om man t.ex. skjuter med en 15mm AMR på 1 lager med 10cm glas så minskar kulans skada med 10. Men om man skjuter med samma kula på 10 lager 5cm glas så minskas skadan med 50 (vilket ofta resulterar i att ingen skada uppkommer på offret).

Jag är som sagt inte expert på detta men det låter rimligt...rätta mig gärna om jag har fel! =)

/Berfa

Big Marco

Läskig
Re: Författarens kommentarer

För det första - Skalan PEN/SKY är inte linjär på något sätt. Det är bara relativa värden. SKY 10 är inte "dubbelt" så bra som SKY 5.

Två - ditt exempel är klockrent. För en kula behåller inte sina egenskaper eller genomslagsförmåga (eller ens riktning) efter att ha slagit igenom flera olika material. Ergo 10 x 5 cm pansarglas är bättre än 1 x 10 cm...

Berfa

Veteran
Re: Författarens kommentarer

För det första - Skalan PEN/SKY är inte linjär på något sätt.
Nej det hade jag märkt =))

SKY 10 är inte "dubbelt" så bra som SKY 5.
ok...hmm...=)

Två - ditt exempel är klockrent. För en kula behåller inte sina egenskaper eller genomslagsförmåga (eller ens riktning) efter att ha slagit igenom flera olika material. Ergo 10 x 5 cm pansarglas är bättre än 1 x 10 cm...
Jag tar det som en komplimang =P

/Berfa