Nekromanti 2 nya regelförslag

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Sitter och funderar över regler på avhuggna fingrar och regler om hoppskada (d.v.s. att hoppa på folk).
Fast det kanske bara blir irriterande att få en massa fingrar kapade hela tiden...

Om man inte tycker det finns ett förslag här. Man slår 1T6 när handen blir träffad, blir resultatet 1 finns risken att fingrar kapas.
Man slår vanlig amputationsrisk +Ob1T6 för första fingret. Man ska slå 1T6-1 gånger (eftersom det finns 5 fingrar... resultatet kan bli 0). Oavsett om första fingret kapas eller inte slår man amputationsrisk för andra fingret utan +Ob1T6, och fingret efter det får -Ob1T6... detta gäller bara för huggskada. Kapas första fingret (tummen) blir alla anfallsmanövrar med vapen två nivåer svårare. Efter det får man +2 per kapat finger i svårighet. Obeväpnade närstridsanfall räknas inte till det, och utan fingrar kan man förstås inte använda saker som knogjärn...
Svårigheten att hålla kvar vapnet = tumme +Ob3T6, andra fingrar börjar på Ob1T6 per finger och det dubbleras per finger. Kapas tre fingrar (exklusive tumme) får man alltså först Ob1T6 gånger två = Ob2T6. Ob2T6 gånger två = Ob4T6... Ob4T6 gånger två... hehe... stor chans /images/icons/smile.gif. Man slår mot STY+RÖR/2. Kapas tummen plus två fingrar tar man tumme separat, det vill säga 1T6 · 2 + Ob3T6 = Ob5T6.
Alltså blir Peter slagen på fingrarna av Riddar Murkel, med sitt storsvärd... som sagt träffas fingrarna - eftersom han fick höger hand som träffområde. Först slår han för om handen blir kvar, och trots de fyra extraskadorna blir den det. Han slår 1T6 och hoppas innerligt på att det blir över 1... men det blir det förstås inte. 1T6-1 fingrar träffas och resultatet blir alla 5. Nu är det dags för att börja med amputationsrisk för det hela... finger nummer får Ob5T6 mot amputationsrisk och flyger iväg framför en liten stril av blod. Finger nummer två får Ob4T6 amputationsrisk och landar en halvmeter bort. Tredje fingret har bara Ob3T6 i amputationsrisk, men hans styrka ligger på 9 så det råkar också kapas. Fjärde fingret överlever på Ob2T6 men sista fingret får en Ob för mycket och flyger iväg - trots att bara en tärning slogs. Han har alltså kvar ringfingret (man börjar från tummen och nedåt) och ska försöka hålla kvar sitt svärd. Han har tappat 3 fingrar som inte är tumme och det blir därför Ob1T6 · 2 = Ob2T6, Ob2T6 · 2 = Ob4T6, Ob4T6 · 2 = Ob8T6 + tumme Ob3T6. Ob11T6 alltså. Han lyckas inte... /images/icons/wink.gif

Det här med att hoppa på folk: Man kan använda sig av att man tar vikten och delar den på 50, och gör resultatet till ObT6or. Lägg till Ob1T6 och eventuell fallskada. D.v.s. hoppar man från 20 meter på en person gör man mer skada på personen än om man tar ett jämfota-skutt. Dessutom räknas en kropp som dämpade underlag /images/icons/smile.gif. Tag antalet områden dividerat med 2 från fallskadetabellen. Det vill säga får man Ob1T6 gör man det i ett område, får man Ob2T6 gör man det i ett område, på Ob3T6 gör man skada i ett områden, Ob4T6 i två områden... och så vidare. Observera - resultatet när man halverar antalet områden trunkeras.

Nu antar vi att riddar Murkel har en jättefet rustning, packning och massa vapen och väger med allt detta 120 kg. Hans vapenbärare liknade hans morsa vid en melon så han tänker, efter att ha slagit ned honom, hoppa på honom. Vi tar hans kroppsvikt 120 och delar med 50 - vi får Ob2T6. På det lägger vi Ob1T6, plus att skorna är av plåtpansar... = +2. Totalt Ob3T6+2 i skada i 1 område.
Hade han inte haft sitt megatunga pansar utan bara sina vandrarkläder och sitt stridssvärd hade han bara vägt dryga 80... jaja, 90 då /images/icons/wink.gif. Hur som helst blir hans skada Ob1T6 av kroppsvikten (trunkerat till närmaste T6a) + Ob1T6 + 1 för normala skor. Alltså Ob2T6+1.

Hade trukhen Fredrik hoppat med sina 140 kg plus tabrinkk hade han gjort Ob3T6 i grund plus Ob1T6 plus 1 = Ob4T6+1 i två områden.

Trollet Naug väger väl runt 500 kg och hade gjort Ob10T6 + Ob1T6 + 1 = Ob11T6 i 5 områden.


Låter det inte bara så jävla bra? /images/icons/smile.gif

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Det kan det nog...

Det kan faktiskt behövas sådana regler. Andra bra tillfällen är när det faller stenar från det klassiska passets högsta punkt. Och en stenpå 200kilo kommer garanterat göra mycket mera ont än en sten på2 hekto.

Men saken är den, att ju högre det blir, desto med dramatiskt hög blir skadan också.

Att få en en-hektos sten på sig från 20meters höjd är direkt dödande.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Är det inte litet konstigt att i ett hugg kunna förlora tummen, långfingret och lillfingret utan att några andra fingrar skadas?

Borde man inte ta hänsyn till rustning?
Även förutom absorbtionen borde den ju minska risken för regelrätta amputationer avsevärt.

Borde inte fingrarna kunna kapas på andra sätt än helt av? Man borde kunna förlora yttersta leden på ett finger t.ex...

Vad gäller att hoppa på folk så saknas två saker: det borde vara svårt att träffa om man hoppar från högt upp och den påhoppade borde ha en chans att försvara sig och/eller motattackera. Ju längre hopp desto lättare kanske m.t.p. att man har mer tid på sig att upptäcka pundhuvet och flytta på sig...
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Rustning och amputationer

"Är det inte litet konstigt att i ett hugg kunna förlora tummen, långfingret och lillfingret utan att några andra fingrar skadas?"

De skadas av den mängden trauma, smärta och blödningstakt du får där. Det är lite mysko, ja, men det kan hända... därför minskar ju amputationsrisken med Ob1T6 per finger när man börjar på tummen. Med tanke på det, förresten, så måste jag ändra det till att man börjar på pekfingret och går ner till lillfingret, sist tummen, med tanke på att det är svårare att kapa tummen i ett hugg när man håller i ett vapen. Den blir mer "undangömd".

"Borde man inte ta hänsyn till rustning?"
"Även förutom absorbtionen borde den ju minska risken för regelrätta amputationer avsevärt."

Det tycker jag med, till exempel om du mot förmodan lyckas kapa en riddare i helrustning vid magen... Men jag tänker i alla fall köra efter de vanliga reglerna. Man kan ju göra så att man typ får skada när det har passerat rustningen och att man slår amputation när det har passerat rustningens dubbla värde, eftersom att det täcker ju liksom runtom så att säga. Bara ett förslag...

För övrigt: Undvika "hoppanfall" börjar på Ob3T6 och minskar med en nivå per "steg" i fallskadetabellen ända ner till Ob1T6. Hur låter det?

Tack för att du påpekade det förresten /images/icons/smile.gif.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Hoppa

Kan man inte använda reglrena dör "dykanfall" när man hoppar/faller på någon?



/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 
Top