Nekromanti 2 regelsystem och ett regelset

G

Guest

Guest
Letade fram dessa som är från en svag stund på spelföreningen, vad tycker ni, särskilt om t6 systemet och dess regler?



T6 systemet
du lyckas på 5+ på en t6:a

Bragokex och philadelphia ost är inte gott
Man kan vinna på att misslyckas på att inte vinna
Man får bara försöka samma sak en gång i rad
Man får inte fortsätta när man dött *
Det finns ett undantag till * om man kommer till valhall
De skrivna reglerna har inga undantag
Slå en tärning vid varje tillfälle någon fuskar för att se om det är ok
Målet är inte att ta över världen
Man kan använda för mycket negationer (tolkning individuell)
Man måste slå tärningen på bordet
Tärningen är inte ogiltig om den hamnar på golvet
Man vinner om alla andra spelare kommer till hel
Man kan få föregående slag att upphävas
Om man misslyckas med att vinna har man inte förlorat
War has never been so much fun
Man kan inte genomföra simultana handlingar med ett och samma slag
Mann får inte frammana rytmer med tärningarna
Reglerna gäller inte när tärningarna är på golvet
Spelet kommer inte att slå, ej heller sparka
Spelet kommer göra oss till multimiljonärer
En person som sover vaknar inte
Väck ej den björn som sover
Jag (Zorbeltuss) vann regel omgången och därmed tackar jag 2:orna Adam och Ewok


9t6 systemet
Mitt eget "lilla" Ob system

Slå tre svarta, tre röda och tre vita tärningar.
6:or läggs undan och 1:or följer färgregler.
Man räknar antalet slag innan tärningarna tagit slut.
Slagen ska komma under färdigheten.
Färgregeln för 1:or
Svart => +1 på antalet slag
Röd => Slå om tills det blir något annat
Vit => blir en 6:a
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det var roligt att man hade en fördel om man försökte misslyckas med något i T6-systemet. Jag antar att det blev en hel del skratt när ni testade det systemet.

9T6-systemet var ett sådant där system som säkert är en kul tärningsövning när man bara sitter och ströslår tärningar omkring sig, men guh, det skulle vara bra jobbigt att använda de reglerna när man lirar rollspel.

Nå, nå, jag tackar för varningen angående philadelphiaost på brago-kex. Det ska jag försöka att aldrig prova.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Håller med vad Rising skrev. Det mest grundläggande och oftast använda i ett regelsystem ska vara så enkelt och snabbt som det bara går. Det går att fixa o trixa med olika värden, siffror, tärningskombinationer och om man vill även färger, utan att det blir för krångligt, för att passa in det med stridsregler, magi, fummel och annat fluff. Jag tror att ditt system kan göras mycket enklare. Testa med att ta bort tärningar - tre kanske räcker. Anser du forfarande att du verkligen behöver så många, kan du kanske reducera antalet färger, eller de speciella resultat de ger.

Lycka till!
 
G

Guest

Guest
T6 systemet testade vi genom att göra reglerna till, därför alla lustiga motsägelser, 9T6 är mest gjort för att sega ner (märktes inte det?) men kan nog vara bra att programmera in i något spel någon gång.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Uppgifterna bestrids! [OT]

Jag åt Philadelphia och Bragokex på Historiska muséet. Det var iofs vitlökssmak på osten, men iallafall.
 
G

Guest

Guest
Re: Uppgifterna bestrids! [OT]

Det är inte en uppgift, det är en regel, denna regel slogs fram med systemet ifråga därför kan du ju se på den hur du vill.
 
Top