Nekromanti 2 SL

GrottrolletNaug

Swashbuckler
I min erfarenhet kan jag säga ungefär så här mycket.

Man behöver 2 SL om man har 2 separata spelgrupper som spelar samma äventyr, och dom 2 grupperna sammanslagna blir helt enkelt för mycket för 1 SL att hantera.

Det är dock super-duper svårt att få detta att fungera lika bra som om bara 1 SL skötte 1 grupp av normal storlek.
"Många kockar, dålig soppa" brukar man säga, och detta stämmer ungefär för att spela med flera SLs.

Men missförstå mig inte. Jag säger inte att det är en omöjlighet, eller att det automagiskt går åt helvete.
Vad jag försöker säga är att det är väldigt svårt med 2 SL, och om det ska fungera så krävs det otroligt mycket jobb från båda SL, och en skyhelvetes organisation för att hela äventyret inte ska drabbas av paradoxer (att ståryn hos dom 2 olika SL motsäger varandra, sånt är alltid trist).

Så, betänk för att det ska blir bra, så måste man jobba häcken av sig, och då blir det inte så hemskt mycket mer spännande än 1 grupp av normal storlek med 1 SL. Bara mera jobb.

Lycka till.

/Naug

King Kromm

Hero
Njae... Roligare kan det nog bli, för hur mycket roligare är det inte å "tävla" mot en annan SPELgrupp istället för en bunt slp´s... framför allt när man vinner... :gremsmile:

Maxwan

Swordsman
Ibland om man vill att rollpersonerna ska ge sig in i ett otroligt svårövertalat äventyr så kan det vara på sin plats att ha en person till hjälp som man tidigare innan spelmötet började, personligen sagt till att han ska övertala sina vänner i rollspelsgruppen att gå med på ävetyret (på ett bra sätt)...

dumt exempel som ändå förklarar vad jag menar:
Uppdragsgivare "Ni får 1000 silver om ni går ner i gruvan och hjälper mig att hitta stenen... den vaktas av något stort monster"
RP #1 "Glöm det, jag gör det inte för 100'000 silver!"
RP #2 "Nej, det stämmer vi drar"
Hjälpande SL "Personligen tycker jag att det verkar vara en bra idé... kom igen nu grabbar! Kanske hittar vi något annat där nere..." fortsätter, fast viskar "och om monstret är för stort så kan vi ju alltid sticka därifrån"

Eller ge en rollperson "fria händer"... En sån här sak ska ju inte användas för mycket. Jag har aldrig använt den i fantasy, men i ett nutida spel (quashmanrot) så var en rollperson anställd av ryska militären och hade väldiga resurser när han skulle fixa fram saker. Så jag gav honom fria händer för att göra spelet roligare.

ej fria händer:
RP #1 "Kan du fixa fram en uaz (bil) tro?"
RP #2 (ryssen) "Öhhh, SL, kan jag det?"
SL "Ja, självklart"
RP #2 "Ja, det kan jag"

fria händer:
RP #1 "Kan du fixa fram en uaz (bil) tro?"
RP #2 (ryssen) "Oja, om ingen märker något borta på försvarsanläggningen kan vi säkert komma över flera uaz'er om det nu skulle behövas"

Det tycker jag fungerar bra, men två spelledare, nej?? Det kan jag inte fatta hur det skulle fungera. Ska båda leda spelet... ehh, det är som två regisörer som spelar in var sin film på två ställen, och sedan ska de pussla ihop skiten. Nej!

Mac

swazze

Swordsman
De måste ha mycket god kontakt med varandra och ett välförberett äventyr. Man bör ha gått igenom spelplatsen väl åsso (ex om man befinner sig i en by). Man kan ju vara två grupper som sitter i två olika rum och SLs har kontakt med varanda med hjälp av nått chattsystem (typ irc).

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fast inte när man förlorar ;)

Fast inte när man förlorar :gremwink:

Ok om två spelgrupper spelar mot varandra och en vinner så måste den andra förlora. Vilket är trist för förloraren.

Å andra sidan, många spel har ju sina förlorare (Typ alla brädspel). Så på sitt vis är ju det ok.
Fast å andra sidan så går rollspel ut på att vara lika mycket social som att vara spelmässigt kompetent.

Somliga gillar inte iofs att sitta och optimera regler, och göra det mesta av sin karaktär rent siffermässigt. Dessa personer kallas för "Power gamers" (eller kobolder, eller regelrunkare, eller Munchkins eller vad man nu vill kalla det) och alla har vi en liten Power Gamer i oss. Vissa har en väldigt liten Power Gamer, och tycker inte om den rollspelsstilen, vissa har en väldigt stor Power Gamer och tycker mycket om den stilen.

Vissa andra spelare är inte så intresserade av siffror, men vill väldigt gärna lösa problem, och tänka sig ur äventyret/berättelsen/historien. Dessa personer kallas för taktiker. Precis som Power Gamer så har alla olika mycket Taktiker i sig.

Och om 2 spelgrupper "möter" varandra så kommer vinsten bestämmas av förmågan hos spelarnas taktiska och power game sidor.
Således så kommer dom som varken tycker om taktiskt spel eller power gaming att vara särskilt tillfredställda. Och som SL så måste man ju tillfredställa alla sina spelare, även dom som inte vill ha power gaming och taktik.

Så, om man hittar en spelgrupp av benhårda taktiker och power gamers som vill spela ett taktiskt rollspel mot varandra.
VISST, då kan det bli helt toppen ! :gremsmile:

/Naug

King Kromm

Hero
Re: Fast inte när man förlorar ;)

Förlora är ett stark ord i detta fallet, och när man spelar vill man ofta spela flera gånger med rpna, så därför behöver ett äventyr inte sluta i ond bråd död... inte i detta fallet inte ens en endast stid eller nått alls mellan grupperna, bara att de motarbetar varandra, är alldeles för trött för att komma på någe mer eller mindre bre exempel just nu så jag låter bli, men själv skulle jag älska att spela på de viset där det gäller att vara listigare än "fi" gruppen... Och regelrunkeri behöver ju knappast göra gruppen listigare...

Johan K

Gammal & dryg
Behöver & behöver..

tjaaa, hurdet funkar med 2 SL. Det är enkelt, man har två grupper som kör samma äventyr. De kan konukera med varandra eller inte veta om varandra. Fast de bägge SL:ana jhar samkört sig så de vet vad som händer..

Targos

Veteran
Re: Behöver & behöver..

Mycket intressant ämne faktiskt. I min åsikt så tycker jag att de två spel ledarna ska hitta på ett äventyr tillsammans och sen bestämma vilken del vem och vem ska ta.

Först kan ju gruppen vara tillsammans sen kan man bryta gruppen i 2 genom att på nåt mystiskt sätt trilla ner ett stenblock mitt i vägen i grottan dom är. Vips så har vi 2 grupper. Då springer ena gruppen iväg med ena spelledaren och fortsätter tills (enligt bestämmelse av båda SL) grupperna möter varandra. Då kan dom ju slåss eller fortsätta vara vänner. Det är ju upp till äventyret. Men då de är ihopslagna så kan ju en person vara SL och berätta historien och en annan hjälpa till med att anteckna diverse saker som behövs. Alltså man hjälper varandra tills dess gruppen splittras igen. Om den gör det?

/Targos

Slarn

Excentriker
I vår spelgrupp körde jag och en annan SL ett äventyr med en samlad spelgrupp (4 pers) och 2 SL. Detta var eftersom äventyrsidén kommit till i samtal mellan oss två och vi beslutat oss för att samordna allt. Det svåraste var dock att kunna skriva äventyret tillsammans, eftersom vi ofta tyckte lite olika. Det som var bäst med detta var att vi kunde snabba upp stridandet rejält, vilket är positivt om man har en något oseriös spelgrupp... inga namn nämnda...
På detta sätt kunde vi i stort sett hålla äventyret igång hela tiden, när ett papper t ex. var väck fick den ena SL improvisera på för fullt, och den andra (jag av någon anledning) gjorde en utgrävning i vår hög av papper med händelser. Om man är två SL bör man kanske kunna mötas ganska ofta, för att skapa kartor o dyl. Har man större spelgrupper (6-10 pers) men bara ett äventyr, kan det också vara bra att värva en "Hlälp-SL" för att få striderna mm. mer effektiva.

Cohen

Swordsman
Bra, bra
Vi har också haft funderingar i den riktningen.
Vi är så lata båda två att ingen har lust att spelleda.

Kwarzim

Veteran
"Vi är så lata båda två att ingen har lust att spelleda."
´
det kanske du har rätt i! Båda tycker att det är roligast att va RP