Fast inte när man förlorar
Fast inte när man förlorar
Ok om två spelgrupper spelar mot varandra och en vinner så måste den andra förlora. Vilket är trist för förloraren.
Å andra sidan, många spel har ju sina förlorare (Typ alla brädspel). Så på sitt vis är ju det ok.
Fast å andra sidan så går rollspel ut på att vara lika mycket social som att vara spelmässigt kompetent.
Somliga gillar inte iofs att sitta och optimera regler, och göra det mesta av sin karaktär rent siffermässigt. Dessa personer kallas för "Power gamers" (eller kobolder, eller regelrunkare, eller Munchkins eller vad man nu vill kalla det) och alla har vi en liten Power Gamer i oss. Vissa har en väldigt liten Power Gamer, och tycker inte om den rollspelsstilen, vissa har en väldigt stor Power Gamer och tycker mycket om den stilen.
Vissa andra spelare är inte så intresserade av siffror, men vill väldigt gärna lösa problem, och tänka sig ur äventyret/berättelsen/historien. Dessa personer kallas för taktiker. Precis som Power Gamer så har alla olika mycket Taktiker i sig.
Och om 2 spelgrupper "möter" varandra så kommer vinsten bestämmas av förmågan hos spelarnas taktiska och power game sidor.
Således så kommer dom som varken tycker om taktiskt spel eller power gaming att vara särskilt tillfredställda. Och som SL så måste man ju tillfredställa alla sina spelare, även dom som inte vill ha power gaming och taktik.
Så, om man hittar en spelgrupp av benhårda taktiker och power gamers som vill spela ett taktiskt rollspel mot varandra.
VISST, då kan det bli helt toppen !
/Naug