Nekromanti 20 000 Världars Förbund

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
I omloppsbana över Darama…
En imponerande flotta om tvåhundrasex skepp låg samlade i omloppsbana över planeten Darama. Det var bevakningsskepp, patrullskepp, fregatter, korvetter, beväpnade fraktskepp och ombyggda planetförsvarsskepp. En så mäktig flotta kunde hota hela sektorn. Husens kryssare och slagskepp kunde flottan förstås inte mäta sig med, men det var inte heller deras plan. Rebellernas plan var att slå mot husens plånbok, inte deras militär.

Och därför hade de nitton högsta rebelledarna samlats över Darama, så att deras planer och mål kunde samordnas. Antingen var de fysiskt ombord på fregatten
Fru Andohrana, vars kapten Mars Segander stod som värd, eller närvarande via hologram, och alla satt de runt det runda bordet i officersmässen. Kartor och dokument flöt i holografisk form över bordet och diskuterades, och röken låg tung i rummet från de närvarande ledarnas cigarrer.

Det fanns ingen riktig koncensus vid bordet. Den grönhyade fru Elamere ville slå till mot Umaro, vars selokristaller laddade varenda strålkanon i sektorn. Kapten Narand invände bubblande under sina tentakler att det skulle göra husen desperata mer än irriterade, och föredrog fortsatt piratverksamhet mot handelslederna – delvis för att hans egen profit skulle bli större, som fru Elamere uttryckte det. Kapten Misakuri ville hellre se fortsatt vapensmuggling till oberoende rebellgrupper, dels för att de faktiskt gjorde något och dels för att det inte skulle kunna spåras till dem. Och så gick debatten över bordet, fram tills mötet avbröts av ett meddelande från bryggan.

”Kapten” sade en ung nervös matros som holografiskt materialiserades över bordet, ”vi har inkommande signaler på hypersensorn!”

”Vi är över Darama” svarade den lejonlika Segander. ”Det kommer alltid skepp hit.”

”Men de är många, och stora!” utropade matrosen desperat. Mumlet steg vid bordet. ”Och de kommer in…”

Längre kom han inte. Det blixtrade av ljus från konferensrummets fönster när en flotta av slagskepp och kryssare materialiserades i realrymden. Kapten Misakuris hologram slocknade när hennes skepp förintades i en första förödande salva och konferensrummet dränktes i ljuset från explosionen.

Över bordet tändes ett nytt hologram, av en ung kvinna med långt vitt hår, smala spetsiga öron och stålgrå kattlika ögon, iförd hus Vinestres strikta flottuniform med furstlig ägiljett och flera rader släpband. ”God morgon, rebeller” sade det genomskinliga hologrammet med en hotfull radioförvrängd röst utan minsta sarkasm men med en undertryckt underton av skadeglädje. ”Jag är baronessa Visa Marenhide da Vinestre. Tro inte att det här är en vänlig frukostkonversation. Det är ett ultimatum och en order: stryp motorerna och signalera omedelbart er kapitulation, eller känn den fulla vapenmakten från hus Vinestre.”


I 20 000 Världars Förbund skulle baronessan Marenhide kunna vara din rollperson. I många andra rymdrollspel skulle du spela smugglare, pirater, frilansare och andra lågdjur. Höjden av din rollpersons karriär vara att leda en besättning eller kanske en liten flotta.

Inte i det här rollspelet. I 20 000 Världars Förbund står din rollperson i toppskiktet av ett adelshus. Dina handlingar påverkar biljoner individers öden. I din hand har du makten att förvandla planeter till aska eller ta bort dem från den galaktiska kommersen. Du förhandlar med andra adelshus, dina likar, och tävlar om deras gunst inför kejsaren. Du för befäl över flottor som kan förmörka solar och arméer som kan ödelägga kontinenter. Du är ditt adelshus röst, vilja och hand.

Och du är hotad – av dina likar i andra hus, av intriger inom ditt eget hus, av pirater och upprorsmän, av Kejsarens nyckfullhet, och av Skuggan som sakta släcker stjärnsystem efter stjärnsystem.

Vad är ert nästa drag, ers nåd?

---

Ovanstående är en teaser-text som jag skrev ihop till ett rollspelsprojekt som jag har skruvat på ett tag. Arbetsnamnet är "20 000 Världars Förbund". Det låter poetiskt och är rätt coolt, men inte perfekt beskrivande. Spelet är ett ärke-episkt science fiction-rollspel

Miljön i rollspelet är ett urgammalt galaximperium med miljarder världar, miljarder underverk, hundratusentals släkten (varav inget är människor) och tusentals adelshus. Det finns knappt något gränsland, utan allting lyder under en och samma kejsare.

Rollpersonerna tillhör det absoluta toppskiktet i hierarkin. De kommer kort sagt vara skitmäktiga, men de kommer också att ha problem inom sitt eget hus, bland de andra husen, i det kejserliga hovet och även Skuggan.

Som regelsystem har jag fastnat för Cortex Plus Drama, för det är fritt nog och passande nog för att fånga vad spelet handlar om: drama mellan personer som är en del av ett intrikat nätverk. Det har ett konfliktresolutionssystem som funkar på det mesta från dueller till debatter till förhandlingar till rymdslag. Systemet har jag skruvat på ett tag, och ju mer jag skruvar på det desto mer faller jag tillbaka på grundsystemet som det presenteras i Smallville RPG. Rollpersonerna definieras inte som grundegenskaper och färdigheter, utan som värderingar, relationer och tillgångar. Och dessa världen är mycket mer i linje med vad spelet handlar om, än de konventionella färdigheterna och grundegenskaperna.

Värderingarna är hyfsat spikade – Auktoritet, Anseende, Hopp, Plikt, Rättvisa och Ära. Relationerna sätts till stor del under rollpersonsgenereringen, där man bygger upp rollpersonernas bakgrund gemensamt och skapar relationsschemat som är det verktyg som spelledaren använder för att skapa äventyr. Tillgångar är saker som husets resurser och territorier, släktets förmågor (återigen, inget släkte är människor, utan alla är utomjordingar, mer eller mindre humanoida och möjligen helt främmande).

Rollpersoner och relationsschema byggs gemensamt i tio steg. Det sätter också ramar för hur stort rollspelet kommer vara: jag räknar med att jag behöver ca fyra sidor för instruktioner och introduktion, plus ett uppslag per steg. Det blir ca 24 sidor. Handlings- och konfliktresolution kommer nog ta 8-10 sidor med exempel. Tillgångar kommer kräva ett antal sidor beskrivning. En grov uppskattning är 10-16 sidor. Hur spelledaren bygger äventyr från relationsschemat kommer nog ta tio sidor till. Det blir ca 60 sidor crunch.

Till det kommer förstås fluff. Jag vill gärna slösa bort typ tre uppslag för att introducera nya spelare till deras roll och förklara "vad gör man", i form av helsidesillustrationer av en äldre mentor, typ farbror eller faster, som förklarar för en ung blivande rollperson vad hennes roll i huset, adelshusens råd och kejserliga hovet kommer att vara. (Det kommer kräva en bra illustratör, men det får jag kosta på mig.) Därtill kommer annan ren bakgrundsinformation, om husens politik, kejserliga politiken, handel i galaxen, den kejserliga huvudplaneten, adelshusens råd, nedslag på coola platser i galaxen etc. På det ska det gärna komma någon slags introäventyr – hur nu det ska göras i ett spel som till så stor del bygger på det relationsschema som skapas när man gör rollpersoner. Kan jag hålla mig till under 96 sidor så blir jag glad.

Ett mycket specifikt problem är att Margaret Weis Productions, Inc, har en kommersiell licens för Cortex Plus. Den är gratis, men kräver att MWP bland annat godkänner den grafiska kvaliteten och regelproduktionens kvalitet – och det senare kan bli lurigt mtp att jag tänker skriva på svenska. Det är lätt att gå runt den genom att ge ut spelet gratis som en fan-produkt, men helst vill jag ju kunna ta betalt om jag ska kunna ha ashäftig art i boken.

Åh just det, en sak till:

Redan när jag skrev om projektet på gamla wrnu så hade spelet en twist: det finns en Skugga, som långsamt äter upp galaximperiet. Twisten är att skuggan är människor från solsystemet, som just nu håller på att expandera och kräva sin plats i galaxen. Och därför kan man inte spela människor.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Icke-människo-poly-morph-kejsardöme go! :D

(PS Drive är en cool webcomic. Nedan är min RP. Den filosofiska tusenfotingen, förstås.)

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Det här är förmodligen världens tråkigaste rollformulär. Jag tror inte att det blir mycket roligare ens när det blir klart.

Det är ena sidan med speldata, där det finns sju olika sorters värden. Fem av de olika sorters värdena mäts med en tärning mellan T4 och T12, där T4 är något som ställer till problem för en och T12 är något jättemaffigt, jättestort och jätteviktigt.
  • Värderingar är åtta värden som talar om vad som är viktigt för dig. De åtföljs av ett påstående som fördjupar det. Alla har just dessa värden och de börjar på T4.
  • Relationer är ett antal värden (varierande antal) som mäter hur viktig en relation till något eller någon är. Även dessa mäts på skalan T4 till T12.
  • Förmågor är ett antal värden som mäter färdigheter, rasförmågor och gear. Dessa mäts också på skalan T4 till T12, och de innehåller ett antal specialeffekter som ger högre effekt men kostar att aktivera. De innehåller också en Begränsning, som är ett villkor för att motståndare kan använda förmågan mot dig i sina slag.
  • Särdrag mäts också på skalan T4 till T12, och sammanfattar rollpersonens personlighet. Varje särdrag kan ha upp till tre triggers (man får en på nivån T4, en på nivån T8 och en på nivån T12), som kan ge specifika annorlunda tolkningar av särdraget. Pilarna från tärningarna pekar på just dessa triggers.
  • Stress mäts även det på skalan T4 till T12, men till skillnad från de andra värdena så är det något som motståndaren får lägga till sina slag.
  • Öde är ett siffervärde från 0 och uppåt. Man får oftast Öde när man slår ettor på tärningen, men man kan få det från triggers på särdrag.
  • Tillväxtpotten används för att bli bättre. Det är en tärningspott som ökar när man utmanar relationer och värderingar och tillfälligt sänker dem. På så sätt förbättrar man inte bara rollpersonen, utan utvecklar denne.
Till det kommer Resurser och Tillgångar, som är tillfälliga värden och inte specifika för rollpersoner, och dessutom kan ens motståndare få Komplikationer som man kan använda.

Cortex Plus-systemet funkar i korthet så att när man slår något så samlar man ihop en tärning från vardera av Värderingar, Relationer, Förmågor, Särdrag, Resurser, Tillgångar, motståndarens Stress och motståndarens Komplikationer. Det kan bli många tärningar, med andra ord. Sen slår man hela bunten. Alla ettor läggs undan och kan inte användas för tärningsslaget. Dessa är Öppningar som andra sidan kan göra skoj saker av.

Från det som är kvar väljer man två stycken som summeras till sitt Resultat som ska bräda motståndarens Resultat för att man ska lyckas, och en tärning som sin Effekt som talar om hur bra det gick. Resultatet mäts med summan av de två tärningarna, medan för effekten räknas bara tärningens storlek.

De flesta slag är motsatta mot en likadan hög som andra sidan slår. En del slag sker mot en Skuggpott som sakta ökar med tiden.

---

Så varför väljer jag just att använda Cortex Plus? Orsaken är att det är ett system som lägger större vikt på drama och relationer än på handlingar och förmågor, och som skalar för att kunna omfatta precis allt mellan relationer till spioner till stjärnflottor! Jag skulle kunna dra ihop en pott bestående av värderingen Anseende T10, relationen "Hus Verantrax har vårt blod på sina händer T8", särdraget Hetsporre T4, förmågan Femte slagflottan T12, Resursen Elitattackskvadron 2T10 och tillgången Hemliga underrättelser om en bakväg T8 i en konflikt mot greve Erathien Verantrax för att få honom att bryta blockaden till Minerva-systemet.

Om jag vinner det slaget så kan greve Verantrax ge efter och bryta blockaden, eller skita i det och ta Stress, och den stressen skulle kunna uttryckas som Arg på grund av att vi slog till mot hans hemvärld, eller Vanhedrad av samma skäl.

Just den här flexibiliteten och skalabiliteten är det som jag söker för 20 000 Världars Förbund. Jag vill kunna spela politik på högsta nivå med stjärnsystem och adelshus ära i potten, och få galaktiska eller personliga konsekvenser.

Tyvärr är nackdelen att rollformuläret är skittrist. :cool:
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Äh så jäkla trist är det inte tycker jag. Några dividers och borders med episk SF-feel så är det klockers!

En skön logga överst också.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Ape of Wrath;n66273 said:
Eller finns det kanske inte plats för det?
Det blir trångt. Jag skulle vilja ha in Resurser också, och jag vet inte var jag ska få in dem annat än genom att drastiskt minska utrymmer för triggers på särdrag.

Bårdar och annat skoj är visserligen skoj, men det blir inte lika snoffsigt när laserskrivaren inte skriver ut hela vägen till kanten.

Och loggan, ja. Då behöver jag komma på ett bättre namn än just 20 000 Världars Förbund, vilket är en fin och poetisk titel men helt missvisande egentligen.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Asballt! Jag köper det garanterat (och kanske till och med spelar det!). Har inget mer att tillägga annat än att det saknas ett riktigt episkt spel om galaktisk politik, och Sverige behöver fler sf-spel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Mannen i skogen;n66401 said:
*host* dubbelsidig utskrift *host*
Jo, det är en tanke. Den har dock ett problem: man måste flippa bladet när man sätter ihop sitt slag. Så av spelflödestekniska skäl är det inte en lysande idé.

A3 kanske är en bättre idé, men det är inte alla som har sådana skrivare. Två blad är en tredje idé, som inte heller är optimal eftersom det är ett ark till att hålla ordning på.

Så helst vill jag få in allt speltekniskt på en sida.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Krille;n66269 said:
Tyvärr är nackdelen att rollformuläret är skittrist. :cool:
Triggers under alla särdrag går nog att komprimera. Känns som att pilarna dessutom stjäl massor av utrymme.

I övrigt tycker jag fortfarande att det verkar coolt, trots att episk SF inte riktigt är min grej. Men twisten är jäkligt skön!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jag störtgillar konceptet, föga förvånande eftersom jag gillar Dune.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Och här är en länk till ett google doc med hela regelsystemet i punktform. En stor bit av texten (typ en tredjedel) är en pathway som genererar rollpersoner och relationsscheman i grupp. Det är meningen – det hade säkert kunna förenklas till att sätta ut en rad värden på Värderingar och sen ge 24 höjningar att fördela på Särdrag, Förmågor, Resurser och Relationer, men jag gillar när man bygger rollpersoner i grupp.
 
Top