Nekromanti 20 minuter roligt på 4 timmar.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Alla har vi haft dödtid i rollspelssejourer. Tid då saker inte är speciellt kul. Som spelledare har du sett hur en spelare börjar snurra på någon tärning, i värsta fall börjar intressera sig för en tidning som råkar ligga på bordet.

Jag avskyr då det händer. Jag vill ha en hänförande flykt till fantasin där det overkliga händer. Det är en av anledningarna till att jag börjat uppskatta snabba regler som stödjer konflikthantering. Inget regelbläddrande efter nån modifikation eller yada. Vad jag också kan uppskatta är inslag av meta av satsningsmekanik där spelaren måste gambla. Jag, Niklas, får ta beslut som påverkar min rollperson. Hur satsar jag för att uppnå det på optimalt sätt? Sen gillar jag tidslås. Det gör inte alla men det finns de som verkligen gillar tidslås.

Men utöver det. Hur gör ni för att få flyt i spelet? Har ni tekniker i upplägget, anteckningsmodeller? Hur engagererar ni spelarna (tänk tradspel nu för samberättande har ju helt andra tekniker)? Hur gör ni för att få ut 4 timmar kul på 4 timmar?

Bassejr

Hero
Haha, hade samma problem i tankarna senast igår när jag ledde ett Coriolis äventyr för tjejerna. Men jag tror dom hade betydligt roligare än jag.

Jag tycker det hjälper att bara vara väl förberädd, och inte försöka vara allt för dramatisk. Det måste förståss bli känsla, men det får inte bli för mycket. Och om spelarna inte vet vad de ska göra i en situation, vilket också kan bli rätt tråkigt, brukar jag bara överrösa dem med ledtrådar tills de hittar en lösning.

Alternativs är det kul att slänga in lite helt random events här och var, typ att någon av spelarna blir anfalen av en hord mulvadar, eller en vakt kommer fram och skäller ut någon av spelarna i tron att det är någon han känner. eller fixa lite intärnskämt (Som en avhuggen demon arm som levde vidare på egen hand i ett spel jag hade för ett tag sen).

Rickard

Urverk speldesign
Om du bara har kul i 20 minuter så kanske du bara ska spela i 20 minuter? This Is Pulp är skrivet för att ta runt en timme att spela. Det råkar producera 1,5 timmar av "kul". Om jag har tre timmar att slå ihjäl så spelar jag spelet två gånger.

Själv har jag funderat kring vad hur man kan engagera spelare och vilka komponenter som behövs för det. Investering är en del av alla engagemang, så fokusera din tid där. Låt spelarna skapa saker som de kan förlora, utöver rollpersonen eller sin rätt att påverka äventyret. Sätt sedan investeringarna på prov.

Sen gillar jag tidslås. Det gör inte alla men det finns de som verkligen gillar tidslås.
/Han har ingen aning om vad "tidslås" är

Ram

Skev
En lösning är att spela tillsammans, att röra sig och agera som ett lag sanarre än som individer. Det är D&D:s styrka i ett nötskal tycker jag.

En annan är att icke-aktiva spelare spelar bifigurer (i trad) eller huvudfigurer (i storymässigt öppnare spelstilar).

Men en annan sak att fundera över tycker jag är varför det är tråkigt när de andra är aktiva. Är deras spel inte engagerande och i så fall varför inte?

Recca

Femme Fatale
I min grupp har vi en kille med adhd så om man inte sätter nåt i händerna på honom får man va beredd på att han avbryter i fel situationer och "offar" när det ska va "in".

Man kan sitta och rollspela en hettad diskussion mellan eldern och en spelare och helt plötsligt hör man "Hahaha, jag läste förut en grej i senaste arket av Bleach som va så sjuk. Har ni läst det? Bla bla bla."

Eller spelarna kommer in i ett tremere chantry och spelaren i fråga utbrister: "Tremere, alltså clan foundern, diableriserade Saulot och blev generation 3, alltså en antedeluvian i generation men Saulot vinner kampen till slut och tar över Tremeres kropp och Tremeres ande måste fly och hoppar in i Goratrix och tar över honom. Det är så jävla coolt! Hahahaha"

Så när det gäller vissa situationer kan det faktiskt vara bra med distraktioner.