Alla har vi haft dödtid i rollspelssejourer. Tid då saker inte är speciellt kul. Som spelledare har du sett hur en spelare börjar snurra på någon tärning, i värsta fall börjar intressera sig för en tidning som råkar ligga på bordet.
Jag avskyr då det händer. Jag vill ha en hänförande flykt till fantasin där det overkliga händer. Det är en av anledningarna till att jag börjat uppskatta snabba regler som stödjer konflikthantering. Inget regelbläddrande efter nån modifikation eller yada. Vad jag också kan uppskatta är inslag av meta av satsningsmekanik där spelaren måste gambla. Jag, Niklas, får ta beslut som påverkar min rollperson. Hur satsar jag för att uppnå det på optimalt sätt? Sen gillar jag tidslås. Det gör inte alla men det finns de som verkligen gillar tidslås.
Men utöver det. Hur gör ni för att få flyt i spelet? Har ni tekniker i upplägget, anteckningsmodeller? Hur engagererar ni spelarna (tänk tradspel nu för samberättande har ju helt andra tekniker)? Hur gör ni för att få ut 4 timmar kul på 4 timmar?
Jag avskyr då det händer. Jag vill ha en hänförande flykt till fantasin där det overkliga händer. Det är en av anledningarna till att jag börjat uppskatta snabba regler som stödjer konflikthantering. Inget regelbläddrande efter nån modifikation eller yada. Vad jag också kan uppskatta är inslag av meta av satsningsmekanik där spelaren måste gambla. Jag, Niklas, får ta beslut som påverkar min rollperson. Hur satsar jag för att uppnå det på optimalt sätt? Sen gillar jag tidslås. Det gör inte alla men det finns de som verkligen gillar tidslås.
Men utöver det. Hur gör ni för att få flyt i spelet? Har ni tekniker i upplägget, anteckningsmodeller? Hur engagererar ni spelarna (tänk tradspel nu för samberättande har ju helt andra tekniker)? Hur gör ni för att få ut 4 timmar kul på 4 timmar?