Nekromanti 20 personer skriver allt

Troberg

Sinister eater
20 personer skriver allt

edvanligt community-beteende är att ca 5-10% av den totala andelen aktiva deltagare faktiskt skriver i forum
Stämmer bra med min erfarenhet.

Dessutom, som jag ser det så är varje inlägg en möjlig inspirationspunkt för ett annat inlägg, så om något så borde många inlägg skapa potential för fler inlägg. Jag startar tex ganska sällan trådar, men min inspirationsmotor går lätt igång på andras inlägg.

dagens trivia - Maya betyder "de utan smärta"
Varför i helsike heter då vårt tidrapporteringssystem på jobbet Maya?!?!?!?! Någon måste ha haft en sarkastisk dag...

Rosen

Myrmidon
OT

Maya betyder "de utan smärta"
Varför i helsike heter då vårt tidrapporteringssystem på jobbet Maya?!?!?!?! Någon måste ha haft en sarkastisk dag...

Tja, vårt gamla hette Briljant, och det var anything but...
Just nu dras jag med ett som heter Agda; det är ett stående skämt på jobbet att vi tidrapporterar till en höna.

--
Åke

cogitare

Swashbuckler
Re: Banalitetsrekord

Det verkar som att alla tidrapporterings-system är behäftade med grava fel och problem.

Vårt heter Pyramid och är inte en sekund bättre än något av de ni beskriver skulle jag gissa. Det enda jag gör i det är att rapportera tid och det är nog så krångligt. Är glad att jag inte behöver hantera projekt och sån skit i systemet! :gremwink:

C.

Eksem

Champion

Vårat heter lämpligt nog Marathon (alla jobbar över hela tiden), och är dessutom bra. Bra projektöversikt och sorteringsmöjligheter.

cogitare

Swashbuckler

Vårat heter lämpligt nog Marathon (alla jobbar över hela tiden), och är dessutom bra. Bra projektöversikt och sorteringsmöjligheter.
Första gången jag hört någon säga något positivt om ett tidrapporteringssysem :gremsmile:

Grattis till er!

C.

Troberg

Sinister eater

Första gången jag hört någon säga något positivt om ett tidrapporteringssysem
Vårt gamla var bra, hopslängt av en av våra egna utvecklare när han hade tråkigt på hotellrum. Enkelt, smidigt och gjorde allt det skulle göra. Det hade det kreativa namnet "Tidrapportsystem".

Rosen

Myrmidon

"Första gången jag hört någon säga något positivt om ett tidrapporteringssysem"
Vårt gamla var bra, hopslängt av en av våra egna utvecklare när han hade tråkigt på hotellrum.

De blir bättre om man gör dem själv, verkar det. De jag var på uppdrag hos i Malmö förra vintern hade också snott ihop ett eget när de konstaterat att alla köpes var skräp; det var litet, snabbt och användarvänligt. Tyvärr ingick det inte i deras produktkatalog, annars hade jag rekommenderat det till chefen för inköp.

--
Åke

cogitare

Swashbuckler

Hmmm, så det ni säger är att jag skall svänga ihop ett snabbt litet tidrapporteringssystem och försöka sälja det till företaget jag jobbar på?! :gremwink:

C.

Troberg

Sinister eater

Hmmm, så det ni säger är att jag skall svänga ihop ett snabbt litet tidrapporteringssystem och försöka sälja det till företaget jag jobbar på?!
Det finns en enorm marknad för enkla tidrapportsystem och kundregister. Problemet är att marknaden är förstörd av en massa skitprodukter med låg prislapp och ännu lägre kvalitet som lovar allt som en seriös produkt lovar. Det är det som gör att det bara finns en vettig marknad för mastodonterna.

Feuflux

omjonasson.se

Pyramid låter bekant... det är kanske nån kund som använder det. Har det schemaläggning i sig?

På jobbet har vi PHN (nånting med ProjektHantering) fast det används bara när vi är ute hos andra kunder på konsultuppdrag (jag är stationär) så jag använder det inte och vet följdaktligen inte om det är bra.

cogitare

Swashbuckler

Det är det som gör att det bara finns en vettig marknad för mastodonterna.
Ungefär på samma sätt som att marknaden för ERP/order system regeras av mastodonter som SAP, Movex och Oracle som har undermåliga produkter som är så komplicerade och kostar så mycket att det är omöjligt att räkna hem för något företag.

Vi har kunder vars ERP-installationer praktiskt taget gjort att de varit på gränsen till konkurrs pga. av kostnaderna. Och så snackar vi företag som är marknadsledande och tjänar fett med kosing.

De måste ha sjukt bra säljare på SAP t.ex. Har aldrig hört någon som varit nöjd med sin SAP installation. I varje fall inte när prislappen väl är klar....

C.

cogitare

Swashbuckler

Pyramid låter bekant... det är kanske nån kund som använder det. Har det schemaläggning i sig?
Hmm, jag vet inte. Använder det som sagt bara till tidrapportering och bara det är en smula smärtsamt ibland. Vill jag t.ex. byta vecka flyger jag tillbaka till grundmenyn (typ) och måste gå tillbaka hela vägen till min tidrapportering och välja den vecka jag vill "byta" till där :gremsmile: Och det är ändå ganska lindrigt om jag har förstått alla problem med projekthanteringen som finns/har funnits...

C.

Troberg

Sinister eater
Konsten att sälja skitsystem

De måste ha sjukt bra säljare på SAP t.ex. Har aldrig hört någon som varit nöjd med sin SAP installation. I varje fall inte när prislappen väl är klar....
Knepet är enkelt. Det finns alltid någon ansvarig för införandet i tidigare installationer som har tillräckligt mycket prestige investerat i systemet för att höja det till skyarna, hur pissigt det än är. Den personen kan man sedan använda som referens när man säljer in systemet till andra kunder.

Jag har sett det allt för många gånger.

cogitare

Swashbuckler
Re: Konsten att sälja skitsystem

Jo, nog är det så allt. Oftast säljs ju stora installationer in på hög chefsnivå som tar beslut att rulla ut t.ex. SAP på alla installationer/kontor/fabriker inom visst land eller del av företaget. Sen är det bara för de som väl får systemet tilldelat sig att suga och svälja....

C.

Arfert

Facit

jag gjorde en gån en marknadsundersökning om affärssystem (jag skulle göra en reklamkampanj till en konkurrent till SAP) och då framkom att kunderna hade extremt låga krav på ett affärssystem för att bli nöjda.

Det skulle helt enkelt inte ta för. lång tid att installera (en kort tid i sammanhanget var månader, inte år) och inte kräva för många konsulttimmar. Och att det sen helst skulle fungera ungefär som tänkt.

Ungefär att om man köpte en bil hade kravet att den skulle starta (efter ett antal servicebesök).

cogitare

Swashbuckler

Det skulle helt enkelt inte ta för. lång tid att installera (en kort tid i sammanhanget var månader, inte år) och inte kräva för många konsulttimmar. Och att det sen helst skulle fungera ungefär som tänkt.
Och jag skulle säg att även de här lågt ställda målen lyckas de ganska sällan nå upp till :gremsmile:

Har varit i kontakt med kunder som har haft ERP-installationer som gått uppåt miljardbeloppen och varit så missnöjda så de startat rättsliga processer mot leverantörerna....

C.

Arfert

Facit

...man börjar ju undra om det inte hade blivit billigare och bättre med att anställa ett större antal ekonomisekreterare med gamla skrivmaskiner och en massa papper och pärmar. Och slänga ut datorerna.

Dewil

Skrivbordsgeneral

...man börjar ju undra om det inte hade blivit billigare och bättre med att anställa ett större antal ekonomisekreterare med gamla skrivmaskiner och en massa papper och pärmar. Och slänga ut datorerna.
Citatmaskinen Scott McNealy, VD för Sun (ja, det här var under det glada 1990-talet), lär ha påstått att man hade höjt produktiviteten på huvudkontoret genom att slänga ut Powerpoint och i stället ge varje anställd en låda OH-blad och en förpackning tuschpennor.

Scott McNealy och Larry Ellison, det var tider, det...

Dewil