Nekromanti ????

Phelan

Hero
Modulen "Riddaren" har några korta beskrivningar av de båda och riktlinjer för var deras färdighetsvärden kan ligga. Förslagsvis modifierar du dessa utifrån vad som är bra/dåliga FV i ditt Mundana (för Neogames officiella definition på ett bra värde överensstämmer inte för fem öre med hur högt FV en skicklig kämpe borde ha).

Mvh / Phelan

Boboliwsy

Warrior
Re: Definition [OT]

(för Neogames officiella definition på ett bra värde överensstämmer inte för fem öre med hur högt FV en skicklig kämpe borde ha).
Hur lyder denna definition då? Menar du den som står på sista sidan i Riddaren så tycker jag att den är ganska okej...

Slarn

Excentriker

Nu räknade du ju dock inte med att Eredon har 30 i Svärd, 29 i Stridsvana och 19 i VINIT, så om Herr Ivian ska vara någon som spelarna ser upp till bör han vara något bättre än beskrivningen i Riddaren...

Phelan

Hero

Jag citerar mig själv i en diskussion vi hade på forumet för några veckor sedan angående höga FV och hur bra man egentligen är då:

För det andra - jämfört med beskrivningar av FV i Riddaren osv som du hänvisar till har du en poäng i att Tienne har väldigt högt FV. Så jämfört med den "officiella" definitionen av skicklighet har du rätt. Å andra sidan skulle jag vilja hävda att de officiella värdena på skickliga SLP är för låga. Om vi använder sannolikhetslathundarna från s 306 i Eon II ser vi att med Ob3T6 har en person med FV 15 83,72% chans att lyckas, FV 18 89,17%. En skicklig person förväntas säkert ge sig på två manövrar per runda, då blir svårigheten Ob4T6 och för FV 15 gör det 59,89% chans att lyckas och med FV18 75,81%. Dvs med FV18 som ska vara riktigt bra kommer du missa 1 handling av 4, dvs en varannan runda. De oddsen i en situation när effekten av att misslyckas är att du får kallt stål genom kroppen är inte så imponerande och jag skulle inte vilja bygga en karriär på det. En sköld gör visserligen det hela en aning säkrare, men det är inte alla krigare som använder sköld. Men utifrån Eons definition av skicklighetsnivåer är du en mästare med FV 18. Jag tycker inte riktigt att det går ihop, men det är kanske bara jag...

Som jag ser det borde en enkel soldat ha FV14-15 med sitt vapen, en vanlig riddare (som ska höra till krigareliten) 18 i alla fall och sen får de ryktbara och framträdande bli (bra mycket) bättre än så om de ska utmärka sig.

Mvh / Phelan