2025 års tävling på att göra spel på nyblivna public domain-saker

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Internet säger mig att Tintin inte är förrän 2054 eller så; så jag vill gärna veta hur tanken gått där. Jag menar, jag är 100% för att någon äntligen gör ett Lovecraft-Tintin-rollspel, men när det gäller upphovsrätt tänker jag att man bör vara försiktig…

Tänker de helt enkelt "i USA" när de säger 2025?

Ulfgeir

Swashbuckler
Internet säger mig att Tintin inte är förrän 2054 eller så; så jag vill gärna veta hur tanken gått där. Jag menar, jag är 100% för att någon äntligen gör ett Lovecraft-Tintin-rollspel, men när det gäller upphovsrätt tänker jag att man bör vara försiktig…

Tänker de helt enkelt "i USA" när de säger 2025?

Jag tror din sista mening är underförstådd. De har hela tiden vad jag vet utgått från US.

Khan

Kondottiär
Är det inte så att första albumet hamnat i PD? Så du kan inte använda Kalkyl eller Haddock eller något annat som introduceras senare, men karaktären Tintin är fri?

Vill minnas en del diskussioner om det där vad gäller Sherlock Holmes när det begav sig.

krank

Är det inte så att första albumet hamnat i PD? Så du kan inte använda Kalkyl eller Haddock eller något annat som introduceras senare, men karaktären Tintin är fri?
Vad jag förstår så är det alltså typ de första Tintin-stripparna och så som Tintin var då (och vad jag förstår inkluderar det t.ex. färgläggningen, alltså att han är blond) som blir fri att använda om man är amerikan. Eller publicerar i USA, snarare.

Publicerar man i sverige finns ju till att börja med inte "public domain" på riktigt samma sätt, och hur som helst är det författarens död + 70 år som gäller både i Hergés hemland och här i svea rike.

krank

(Alltså jag vill inte regna på nåns parad, men det vore najs med en lista med saker som är typ safe för amerikaneser, safe för EU, etc. Något slags tabell. Visst måste väl en sån redan finnas? I alla fall känns tävlingen väldigt inriktad mot specifika amerikaner.)

(EDIT: Yes, wikipedia levererar.)

(EDIT 2: Synd att tävlingen kräver att man använder något från 1929… Men kanske kan man hitta något som både är från 1929 och blir public domain i EU nu? Doktor Caligaris Kabinett är ju tyvärr från 1920, inte 29… Men kanske något inspirerat av Matisse? =))

Last edited:

Zeedox

Hero
(Alltså jag vill inte regna på nåns parad, men det vore najs med en lista med saker som är typ safe för amerikaneser, safe för EU, etc. Något slags tabell. Visst måste väl en sån redan finnas? I alla fall känns tävlingen väldigt inriktad mot specifika amerikaner.)

(EDIT 2: Synd att tävlingen kräver att man använder något från 1929… Men kanske kan man hitta något som både är från 1929 och blir public domain i EU nu? Doktor Caligaris Kabinett är ju tyvärr från 1920, inte 29… Men kanske något inspirerat av Matisse? =))
Röde Orm!!!!!!! Nu jäklar!

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Truth is there already exist plenty of great games inspired by Tintin (Troubleshooters), Agatha Christie (Brindlewood Bay), and likely others on the list. Slapping on 'Tintin' or 'Miss Marple' on the cover may help them sell better but will not make them better games.

Cool though that you can use pictures by Robert Capa for illustrating games now like the Falling Soldier and the Magnificent Eleven.

folketsfiende

drömvändare

Frans G Bengtsson! Röde Orm - Rollspelet!

Genesis

Ni dés ni maître
De dömdas ö - rollspelet då? Och Ormen borde @Genesis göra spel av.
Eller Att döda ett barn, för den delen. Det känns ju roligare att spela än Röde orm, i alla
fall. Dock är det ju som ofta med sådant här att det knappast finns något man behöver ta från det specifika verket. Det finns ju redan ett toppenbra Tintinrollspel (Saperlipopette), utan att Tintin behöver vara upphovsrättsfritt. Det är ju bara om man vill spela Tintin själv det spelar roll, och det är ju sällan man vill.

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer

Ja, den blir en väldigt tråkigt amerikaniserad tävling, jag hade framförallt sett att man separerat det där inte USA är ursprungslandet (t ex Agatha Christie och Tintin) för det är bara där det är allmän egendom.

Däremot är det fritt fram för oss att använda amerikanska verk då vår (och EU:s, med potentiellt undantag för Tyskland vad gäller amerikanska verk) lagstiftning säger att om ett verk inte har upphovsrättsskydd i sitt hemland har verket inte det hos oss heller.

Vilket betyder att ni ska satsa på amerikanska verk om man vill göra det lätt för sig.

Så kommer jag som vanligt påminna om att upphovsrätt inte gäller varumärken och när det kommer till t ex Tintin och Popeye lär rättighetsinnehavarna nog aldrig släppa dem.

Genesis

Ni dés ni maître
Det är väl en amerikan som gjort tävlingen, tänker jag? Den är ju på engelska? Så inte så konstigt att den är gjord med amerikanskt perspektiv. Vill man ha en svensk tävling så är det ju bara att köra (och jag skulle nog kunna tänka mig att delta).