Nekromanti 2059 (novellen)

Scream112

Veteran
Nu tycker ni säkert jag e tjötig... men jag skulle verkligen villja ha åsikter om novellen jag skrivit... bifogar den här...

gjorde ett inlägg tidigare där jag senare bifogade den men det verkade som ingen kollade längre på det inlägget så nu gör jag ett nytt för att uppmärksamma er :gremgrin:

jaja hoppas någon finner den tilltalande iaf...

jo just det... skulle behöva ett bättre namn på den... 2059 håller liksom inte måttet... :gremsmirk:

PAX

Jordisk Äventyrare
Presens blandas ihop i åtminstone första stycket. Skriver man i dåtid så används Vara i stället för Är.

Läs följande stycke högt så inser du kanske:

"Efter det drog han ett djupt andetag, det är skönt att känna den unkna och smogg-fyllda luften en torsdagsnatt när det bara är de dystra arbetslösa som är ute och grämer sig över sina misslyckade liv."

Görs om till:

Efter det drog han ett djupt andetag, det var skönt att känna den unkna och smoggfyllda luften en torsdagsnatt när det bara var de dystra arbetslösa som var ute och grämde sig över sina misslyckade liv."

Annars OK. Tycker om slutet som helt klart kan blomma ut till en längre historia.

Jag själv skrev en liknande historia för några år sen men tyvärr så hittar jag den inte just nu.

chrull

Stockholm Kartell
ett tips

Ett tips till alla som vill skriva noveller mer än en gång är att införskaffa boken Svenska Skrivregler utgivna av Svenska Språknämnden.
den kostar 159 kr på Bokus och om du är student kan du på akademibokhandlen köpa den för 140 kr.

chrull

Scream112

Veteran
hmm.. tänka sig att svenska-läraren missade det... =)

tror du har rätt där att var blir bättre men det var ju inget STORT misstag...

hmm... jo slutet är bra... var inte tänkt att sluta så men då blir ju en fortsättande efterföljare perfekt...

hoppas några fler uttalar sig om den... uppskattar det!

PAX

Jordisk Äventyrare
När en text blandar dåtid, framtid och nutid så känns det inte bra att läsa den helt enkelt och författaren i fråga ville ju ha kommentarer...

Scream112

Veteran
hmm... 43 downloads... många som läst den verkar det som... men inte lika många som kommenterat...

jo PAX du har rätt i att "var" låter bättre än "är"

men att jag blandade dåtid, framtid och nutid kan jag inte hålla med om... men det beror la på hur man läser den... man kan nog uppfatta texten annorlunda... menar inte att folk tycker att det såtr något annat än den andre utan att man får olika känslor för det man läser... =) hoppas ni fatta va ja mena!

tack för kritiken iaf... uppföljare får man ju hoppas på kanske... =)