Nekromanti Rapport från Linköpings forumträff, 5/4

Ackerfors

Alas, your rapids!
Forumträff i Linköping

Starring
Walium as Rörmokaren
Feuflux as the Gamemaster
Dimfrost as the Rastagambler
Gurgeh as the italian spy
Han as the one who rolls 43 to hit a flamethrower
Yassilusas the world's most worthless police...ever...

Prolog

Allting började med att vår käre Walium föreslog den eminenta idén med en forumträff i Linköping. Flera anmälde sig intresserade och datum och plats bestämdes.

Hela prologen...

*** Kapitel 3 och framåt kan innehålla spoilers för intro-äventyret till Feng Shui ***

Kapitel 1 - Det stora mötet...

Vi skulle samlas klockan 14.00 vid hållplatsen vid universitetet, så Han och jag bestämde oss för att ses vid 12.45 för att med gemensamma krafter ta oss till Linköping. Vi lyckades faktiskt ta oss dit helt utan problem, men till universitetet var bara liiiiite värre. Men vi lyckades med det också. Väl där stod Feuflux plikttroget och väntade på oss och efter diverse handskakningar och artighetsfraser så dök även Gurgeh och Dimfrost upp. Fler handskakningar och artighetsfraser följt av väntan på Walium. Många gamla ordspråk dök upp. "Fint folk kommer alltid sent" och så vidare... Dock ingen Walium. Efter en kvarts huttrande bestämde vi oss för att slå en signal till Walium och kolla var han kunde vara. Nyss hemkommen från stan svarar han att han kommer så fort han kan.

Kapitel 2 - Skapandet av rollpersonerna

Vi ger oss iväg mot C-huset i förväg för att kylan var nästan outhärdlig. Vi möblerar om i ett klassrum och alla böcker och tärningar tas fram. Efter en rad toabesök så har Walium dykt upp och rollpersonerna blivit klara. Feng Shui-spelandet kan börja.

Kapitel 3 - En pesto säger mer än tusen ord

Rollpersonerna, en fet amerikansk rörmokare, en italiensk spion, en rastagambler från Jamaica, en amerikansk privatdetektiv och en totalt värdelös japanska polis som går i pension dagen efter, har spridit ut sig (ovetandes om varandras existens givetvis) i en resturang i Hong Kong. 15 maffiasnubbar trippar in för att hämta lite pengar. Det slutar i vilt kaos (finns det lugnt kaos?) där Han ligger på ett salladsbord och blåser kulor på the badguys och Gurgeh slåss med ledaren och Gurgehs pesto råkar komma ivägen. En pesto som Gurgeh kommer att minnas länge. :gremsmile:

Kapitel 4 - För att göra en lång historia kort

Vi far runt ett tag och sedan möter slutbossen. Krossar två av dem medans den tredje lyckas undkomma, trots åtskilliga skottsalvor. Rymmer från huset och blir hjältar. Allting i klassisk filmstil. Underbart!

Kapitel 5 - Unga Hulliganer?

Dagen avslutades på MacDonalds med flera lustiga diskussioner. Jag kan erkänna att jag inte riktigt hängde med i svängarna riktigt. (My little ponny osv) Förutom oss sex civiliserade personer så befann sig även LHCs (lokala hockeylaget för er som inte vet det) junior-hulliganliga där och de roade sig med att stampa och klappa i takten. Minst sagt tragiskt. :gremsmile:

Om ni andra har något att tillägga så är ni välkomna att göra det. Jag kan ju ha glömt något. :gremsmile:

Yassilus sammanfattning

Jag hade i vilket fall otroligt roligt och jag hoppas att alla rollspelare är så trevliga som Walium, Feuflux, Gurgeh, Han och Dimfrost. Det här måste vi göra om! :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
lite spoiler till FengShui introäventyr

Haha, vilken eminent sammanfattning. Jag hade jättekul när vi spelade men kommer inte ihåg exakt vad det var vi skrattade åt så mycket. :gremsmile: Jag försöker få med en del iaf.

Han: jag går på gatan. (nya sättet att leta information)

Yassilus: jag vann min polislegitimation på lotto. (efter att ha imponerat som förhörsledare)

Gurgeh: här ska ni få för pesto (till 2 skurkar som inte ens varit på restaurangen med pestohändelsen tidigare. Han lyckas sedan missa att skjuta dem ett flertal gånger inne i en trång barrack)

Tärningsrullandet överlag skrattades det friskt åt. Yassilus dominerade med sin förmåga att slå högst med den negativa tärningen hur han än bytte.

Hjältarna är på en stripklubb för att få tag i lokala maffiabossen. Walium har satt sig vid ett bord och kollar på strippor medans de andra snackar med bartendern som ska fixa så att 2 pers ska få träffa bossen, frågan är vilka 2. Walium ropar: "jag vill inte gå".

Dimfrost fummlar när han ska lyfta explosiva tunnor med en lyftkran och istället lyser upp natten...

Walium refererar till bossen Fast Eddie som Fat Eddie istället...

Yassilus kör på skurkar med en gaffeltruck.

Puh, känns som om det var så mycket mer...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: lite spoiler till FengShui introäventyr

Gurgeh: här ska ni få för pesto (till 2 skurkar som inte ens varit på restaurangen med pestohändelsen tidigare. Han lyckas sedan missa att skjuta dem ett flertal gånger inne i en trång barrack)
Måste du ta upp just det? Kan du inte berätta lite om alla de skurkar jag LYCKADES skjuta istället? :gremcool:

Förutom just den pinsamma händelsen så var det skitkul.

/tobias

Feuflux

omjonasson.se
okej då

Okej då, tar upp det här istället då. :gremsmile:

Slutstriden: Gurgeh spöar den stora biffen och avslutar med att skjuta honom så att han flyger ut genom ett fönster på 49:onde våningen.

Samtidigt håller de övriga fyra på med brutal skottlossning mot de 2 andra toppskurkarna som fanns där utan att egentligen ha kommit nån vart.

Kom på en kul grej till, skurkarna hette (eller hade smeknamn rättare sagt): Sneezy, Happy och Ta Yu. Men innan jag hann säga det sista hade någon föreslagit Toker. :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: okej då

Gurgeh dödade ju faktiskt Sneezy också efter att galant hoppat över soffan och dragit av ett skott. Den tredje fick vi inte ihjäl... :gremfrown: :gremlaugh:

Andra roliga saker såhär i efterhand:

Oförmågan att få fram amerikanskt öl, var en rolig ingrediens i spelandet. Australiensiskt öl dög inte åt Walium. :gremwink:

Vi kom dessutom fram till att min polisbil var otroligt välutrustad Rep, karta, kikare mm mm... :gremsmile:

Ingen var säkert sugen på sallad efter vårat första bråk på resturangen. Framförallt inte Han som låg på ett salladsbord och matade skott på två maffiamedlemmar.

Japanska polisen i Hong Kong sammarbetar gärna med lokalamaffiabossar. Inget mer med det. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Re: okej då

Tja, jag kommer å tänka på waliums förhörsteknik med en telefonkatalog som resulterade i att den förhördes huvud exploderade.. Både walium och Yassilus blev smått förvånade när det hände..

Yassilus karaktär sades vara den bäste förhörsledaren de hade.. Nåja, synd på den polismakten.. Är "snälla" ett ord en grym förhörsledare använder?

En smått bisarr sak var att våra karaktärer spenderade en fredagkväll för att sitta i en lagerlokal och titta på om några lik skulle börja leva.. Visserligen hade vi öl.. :gremsmirk:

En jamaikansk (Dimfrost) och en italiensk (Gurgeh rörmockare gick in i en lägenhet i Hong Kong och svingade sig i varsitt rep utför 50:e våningen in genom fönstret på lägenheten under (de var utklädda, naturligtvis - vår riktiga rörmockare gick genom dörren till lägenheten vi skulle storma)..

Det finns färdigheter som Info/Law och Info/Business.. Det förvånade mig faktiskt inte men gav i alla fall mig ett gott skratt när jag fick reda på att walium hade valt Info/Beer till sin karaktär..

Tja... Min kommentar "Frys" medan kinesen gjorde sitt Matrixhopp ifrån lägenheten till huset bredvid fick väl några skratt..

[color:\\"green\\"]Han[/color]s sammanfattning
Kul att träffa några från forumet och spela, något vi borde göra mer någon gång.. Jag fick mig många goda skratt.. :gremlaugh: Jag funderar faktiskt på om jag ska ta med några citat från spelmötet till min hemsida..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som sade att han skulle hålla sig borta, men kunde inte göra det i den här tråden

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag ber om ursäkt för min försening. Det var iallafall väldigt kul att få träffa lite forumsmänniskor i det verkliga livet. Feng Shui kände också som ett bra rollspel för korta engångsäventyr. Jag hade inte haft något emot att samla hela Linköpingsmaffian ännu en gång om det hade varit möjligt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Aa, det är ingen fara med förseningen. :gremsmile:

Vi får väl se till så att det blir fler gånger... :gremsmile:

Feuflux

omjonasson.se
Vi får väl se till så att det blir fler gånger...

I teorin har inte jag tid förrän i juni nån gång... Mycket som ska göras och det är nånstans i krokarna av omöjligt för mig att boka upp en rollspelsdag längre fram, stor risk att mer akuta grejer dyker upp. Tyvärr.

Lite fler Feng Shui-tankar

Angående [color:\\"green\\"]Hans[/color] kommentar om huvudexplosionen så rörde det sig om magi. Likaväl de återuppstånda liken (man kan bara återuppväcka dem en gång). Jag var väl inte så bra på att introducera magi eller själva FengShui-begreppet (vissa platser har stark Feng Shui och man kan knyta sig till dem och få mer kraft). Men detta var nog olösbart på en "engångspelsession", hur mycket ska spelarna egentligen veta?..

Det var väldigt kul att spela med "erfarna typer" som vågar hitta på roliga grejer, Gurgehs spionprylar mm mm. Blir ju nervös att mitt Linköpingsgäng som till 75% är väldigt orutinerat ska göra mig besviken nu. :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
I teorin har inte jag tid förrän i juni nån gång... Mycket som ska göras och det är nånstans i krokarna av omöjligt för mig att boka upp en rollspelsdag längre fram, stor risk att mer akuta grejer dyker upp. Tyvärr.

Då bestämmer vi juni... :gremwink:

Angående Hans kommentar om huvudexplosionen så rörde det sig om magi. Likaväl de återuppstånda liken (man kan bara återuppväcka dem en gång).

Jao, jag funderade lite på vad det var för något som hände när vi väl hade slutat spela. Men jag antog att det var magi eftersom det var coolt. :gremsmile: Att man bara kunde återuppväcka dem en gång hade iofs varit rätt användbart att veta då. :gremlaugh:

Det var väldigt kul att spela med "erfarna typer" som vågar hitta på roliga grejer, Gurgehs spionprylar mm mm. Blir ju nervös att mitt Linköpingsgäng som till 75% är väldigt orutinerat ska göra mig besviken nu. :gremlaugh:

Haha, jo det var kul med lite omväxling och när väl alla hade slapptnat av så blev det väldigt skön stämning. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Det var väldigt kul att spela med "erfarna typer" som vågar hitta på roliga grejer, Gurgehs spionprylar mm mm. Blir ju nervös att mitt Linköpingsgäng som till 75% är väldigt orutinerat ska göra mig besviken nu.

Hmm, jag kände mig knappast särskilt erfaren, jag har inte varit spelare sedan 1998 eller så. :gremwink:

/Dimfrost

Lord Renisis

Warrior
I declare shenedikens!!!

Buhu en forumträff och jag fick inte vara med.... :gremwink:
Högst förbrullande... :gremwink:
Fast jag kan väl hänga på nästa gång?? :gremsmirk:
Men ni väl vill inte ha med några fjortisar att göra :gremcool: