Miljön är onekligen rätt tilltalande och det vore kul att veta vad folk har hittat på för äventyr.
För många år sedan körde jag en kortare kampanj där spelarna började som egenföretagare i rymdtransportbranschen, dvs de var smugglare. Jag utrustade dem med ett litet kurirskepp, en skum samling SLPs för att fylla ut besättningen och massor med skulder och avbetalningar som tvingade dem att hela tiden söka snabba klipp för att hålla sig flytande. Men de hade iaf ett eget rymdskepp!
Hemmabas för kampanjen var den nyligen självständiga (från Frankrike) kolonin Elysia på Joi. Den elysiska regeringen hade nämligen inget emot att mindre nogräknade parter lät bekvämlighetsflagga sina rymdfarkoster hos dem - landets prekära ekonomiska och politiska situation gjorde att alla inkomster var välkomna.
Mkt lånade jag direkt från Star Trek: DS-9, inklusive persongalleriet till den nyligen färdigställda rymdstationen som var Elysias främsta ekonomiska tillgång. Denna funkade som frihamn för att attrahera handel till kolonin och stod under amerikansk förvaltning (eftersom Elysia hade svårt att driva den själv).
Äventyrsmässigt var det inte så avancerat. Ett par smuggeluppdrag, viss transport av ljusskygga individer och skumma paket, osv. RP fick rykte om sig att göra det mesta för pengar (så länge våldsutövningen var begränsad) och anlitades både av elysierna och den franska underrättelsetjänsten.
Flera uppdrag anpassade jag eller snodde från GDWs speltidning Challenge och deras publicerade äventyr. T ex agerade RP taxi och livvakter åt en arkeolog som trodde sig ha hittat en övergiven utomjordisk rymdbas - det hade han, men rymdbasen anfölls av en annan utomjordisk rymdbas och de fick fly hastigt och lustigt.
Nyotekendu var en cool modul med ett äventyr jag gillade skarpt (återigen med utdöda utomjordingar), men spelarna fick agera räddningsstyrka istället för att följa huvudspåret i äventyret (en sabotagehistoria).
Till slut gjorde de misstaget att landa på planeten Aurore mitt under en militärkupp i den fria kolonin Tanstaafl, där de tidigare gjort många affärer. Militären beslagtog dock deras skepp och lät tvångsvärva hela bunten. Därefter skulle det följt en del militäräventyr (mot Kafers) där jag även tänkt väva in äventyret
Station Arcturus , innan Kaferkriget kom igång på allvar och RP skulle släppas fria att agera fribytare. Tyvärr dog kampanjen pga av tidsbrist innan militärdelen kom igång, så hur bra det hade funkat vet jag inte.
Nåja, så långt mina erfarenheter av 2300 AD. Som du kanske vet finns det dock både flera sajter och även grupper på Yahoo som handlar om spelet - dessa är väl värda en titt tycker jag.
/Rax