Nekromanti 2300 AD

Saxifrage

Hero
Här hade jag tänkt skriva att det går att ladda ner 2300 AD gratis, från Drivethru RPG. Tyvärr drog de in erbjudandet rätt snabbt, så det finns inte längre något att tipsa om. Hur som helst... eftersom jag lyckades ladda ner spelet i tid har jag nu haft nöjet att läsa igenom det och inspireras av spännande världsbeskrivningar (och lite mindre spännande 80-tals-GDW-layout). Jag har aldrig spelat 2300 AD och lär väl aldrig göra det heller, men det skulle vara kul att få höra lite om ni där ute har kört några kampanjer i 2300-universat och vad ni isåfall har spelat för något? Miljön är onekligen rätt tilltalande och det vore kul att veta vad folk har hittat på för äventyr.

Vad böckerna beträffar så verkar de rätt trivsamma, även om GDW förefaller ha lånat en del av de tristare delarna från Twilight 2000 (är det bara jag som tycker att T2000 känns som "Soldaten i Fält" fast med t100?). Teknikprylarna verkar lite begränsade, men överlag rimliga och lagom igenkännbara.

rax

Swordsman
Miljön är onekligen rätt tilltalande och det vore kul att veta vad folk har hittat på för äventyr.
För många år sedan körde jag en kortare kampanj där spelarna började som egenföretagare i rymdtransportbranschen, dvs de var smugglare. Jag utrustade dem med ett litet kurirskepp, en skum samling SLPs för att fylla ut besättningen och massor med skulder och avbetalningar som tvingade dem att hela tiden söka snabba klipp för att hålla sig flytande. Men de hade iaf ett eget rymdskepp! :gremcool:

Hemmabas för kampanjen var den nyligen självständiga (från Frankrike) kolonin Elysia på Joi. Den elysiska regeringen hade nämligen inget emot att mindre nogräknade parter lät bekvämlighetsflagga sina rymdfarkoster hos dem - landets prekära ekonomiska och politiska situation gjorde att alla inkomster var välkomna.

Mkt lånade jag direkt från Star Trek: DS-9, inklusive persongalleriet till den nyligen färdigställda rymdstationen som var Elysias främsta ekonomiska tillgång. Denna funkade som frihamn för att attrahera handel till kolonin och stod under amerikansk förvaltning (eftersom Elysia hade svårt att driva den själv).

Äventyrsmässigt var det inte så avancerat. Ett par smuggeluppdrag, viss transport av ljusskygga individer och skumma paket, osv. RP fick rykte om sig att göra det mesta för pengar (så länge våldsutövningen var begränsad) och anlitades både av elysierna och den franska underrättelsetjänsten.

Flera uppdrag anpassade jag eller snodde från GDWs speltidning Challenge och deras publicerade äventyr. T ex agerade RP taxi och livvakter åt en arkeolog som trodde sig ha hittat en övergiven utomjordisk rymdbas - det hade han, men rymdbasen anfölls av en annan utomjordisk rymdbas och de fick fly hastigt och lustigt.

Nyotekendu var en cool modul med ett äventyr jag gillade skarpt (återigen med utdöda utomjordingar), men spelarna fick agera räddningsstyrka istället för att följa huvudspåret i äventyret (en sabotagehistoria).

Till slut gjorde de misstaget att landa på planeten Aurore mitt under en militärkupp i den fria kolonin Tanstaafl, där de tidigare gjort många affärer. Militären beslagtog dock deras skepp och lät tvångsvärva hela bunten. Därefter skulle det följt en del militäräventyr (mot Kafers) där jag även tänkt väva in äventyret Station Arcturus , innan Kaferkriget kom igång på allvar och RP skulle släppas fria att agera fribytare. Tyvärr dog kampanjen pga av tidsbrist innan militärdelen kom igång, så hur bra det hade funkat vet jag inte. :gremfrown:

Nåja, så långt mina erfarenheter av 2300 AD. Som du kanske vet finns det dock både flera sajter och även grupper på Yahoo som handlar om spelet - dessa är väl värda en titt tycker jag.

/Rax

Storuggla

Champion
Neeeej, jag missade det! Sunk! Jag som hållt korpgluggarna öppna efter det ett tag nu och så... nedrans! :gremfrown:

Storuggla, ledsen

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tycker väl inte att det liknar Tw2k (bortsett från att det som alla GDW-spel har horribla regler). Jag skulle snarare säga att stämningen är stenhård Sci-Fi.

Saxifrage

Hero
Det var väl framför allt reglerna jag syftade på (4t6-4 för grundegenskaper liksom, kom igen...), samt den lite torra känslan som ofta verkar prägla GDW-texter. Men miljömässigt är det ju inte samma grej.

Stenhård SciFi, tja... själv anser jag nog att äkta Hard SF inte innehåller aliens. Men vi kanske gör bäst i att låta bli den diskussionen? :gremsmirk:

Honken

Hero
Det var väl framför allt reglerna jag syftade på (4t6-4 för grundegenskaper liksom, kom igen...), samt den lite torra känslan som ofta verkar prägla GDW-texter. Men miljömässigt är det ju inte samma grej.

Det som ska betänkas är att Twillight 2000 var en av GDW's två storsäljare. I och för sig tror jag också att 2300ad gick väldigt bra. Det som de ofta gjorde väldigt bra var bakgrunsmoduler. Jag har nästan alla böcker utgivna sedan TW2k och kan tycka att de ofta gav mycket spelmaterial, men att man måste jobba lite själv för dem. Dessutom hade de en tidning där de gav ut lite äventyr och sånt.

/Honken

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Öhh... fäller du ett spel för vilka tärningar som används för att slå fram grundegenskaperna?

Annars kan jag hålla med om att texten är lite formell i deras spel, men det tycker jag inte gör något, tvärt om, lättläst och bra.

Saxifrage

Hero
Närå. Det var bara ett exempel (även om just "4d6-4" faktiskt är en sak jag hängt upp mig på, är det något fel på 3d6?). Överlag tycker jag att t2000 (och i viss mån 2300 AD, tydligen) känns som en lite "styltig" variant av Basic Roleplaying. Av någon anledning har jag alltid tyckt att gamla DoD och Mutant lyckades mycket bättre med att presentera en elegant och sammanhängande BRP-version. Men det kan ju lika gärna bero på att jag vant mig denna "svenska" tappning.

AEGIS PRIME

Swordsman
2300 AD var det första engelskspråkiga rollspel jag köpte och min stackars skolengelska klarade inte av spelet så tyvärr sålde jag det. Jag har letat efter det sedan en tid tillbaka då det skulle varit roligt att läsa om det och se fall det hade gått bättre.....

rax

Swordsman
Prova med drivethrurpg.com. De har GDWs grejer som PDF:er, dock kräver de att man har DRM aktiverat. Har inte själv köpt något från dem, så jag kan inte heller borga för kvaliteten.

/Rax

MadLuna

Veteran
drivethrurpg.com fungerar bra. Har köpt några pdf böcker hos dom som jag inte har lyckats att få tag på via piiiip

Edit: tog bort hänvisning till p2p. /Krille
Edit: Kan väl tilläggas att referenser till att illegalt kopiera, distribuera, copyrightat material inte är tillåtet på WRNU. Bara så att den saken är klar. /Archer

Saxifrage

Hero
Läst lite mera...

Tja, eftersom det ändå är rätt dött på det här forumet kan jag väl lika gärna slänga ur mig lite fler observationer.

Tydligen kallade jag 2300AD för ett Basic RP-derivat, vilket ju visade sig helt fel. Istället har man någon slags t10-baserad mekanik som kanske funkar. Överlag verkar reglerna "genomtänkta" på ett sätt som hade funkat bra i ett datorprogram, men mindre bra i ett system som ska användas av rollspelare. Reglerna är IMHO rätt grötiga. Det finns ett ganska skrattretande spelexempel på hur stridssystemet funkar, som fick mig att tänka på när Kalle och Hobbe spelar Kalle-boll (om man slår bollen så att den studsar högre än den tredje busken i grannens trädgård får man springa ett halvt varv runt björken såvida inte en blå fågel landar i sandlådan för då gäller istället att...). Ingen höjdare.

För krig i rymden presenterar man någon slags boardgame-variant som säkert är kul, men kanske inte så anpassat för rollspel. Jag är inte så förtjust i den typen av "helikopterperspektiv" på strider, men det finns väl de som gillar det. Konceptet med stealth och signaturer är i alla fall rätt juste och kanske kan bidra till en krypande stämning även om hexagonark sällan inspirerat till något lysande roll-spelande.

Nåja, spelvärldar är betydligt intressantare än regler (särskilt om reglerna är typ femton år gamla). Världen i 2300AD verkar riktigt trivsam, man har försett spelledaren med gott om detaljer som antyder att vissa delar av världen känns igen från idag (bilar, flygplan, hus etc), vilket antagligen gör det lättare för spelarna att känna sig hemma i världen. Med tanke på att världen gått igenom ett kärnvapenkrig och en längre tids stagnation sedan vår tid är det kanske inte helt otroligt att utvecklingen gått framåt lite lagom mycket. En punkt som jag tycker avhandlas lite styvmoderligt är kontakten med aliens: att träffa på främmande civilisationer borde rimligen vara bland det mest betydelsefulla som hänt i mänsklighetens historia, men jag fick inte riktigt det intrycket av historieskrivningen i 2300AD.

Just avsnittet om aliens är jag lite tveksam till, jag tycker att det sänker 2300AD (på min högst subjektiva skala) från hard-SF till mer kliché-rymd. Men aliens är ju kul och ger förstås uppslag till fler äventyr än ett "sterilt" universum. Kafer-ondingarna känns dock som om man kunde varit utan, de utgör mest en besvärlig metaplott. Jag skulle gärna läst lite mer om hur människor interagerar med utomjordingarna, språksvårigheter och dylikt. I spelet nämns att det knappast är "business as usual" att umgås med aliens, vilket jag tycker känns realistiskt. Om man behåller aliens som något lite suspekt blir de ju mer intressanta än människor i gummidräkter.

Ni som spelat 2300AD, hur har ni hanterat de knixiga reglerna? Träffade era rollpersoner ofta på aliens, och i så fall i vilka sammanhang? Körde ni rymdkrig enligt boardgame-stuket, och blev det roligt?

Honken

Hero
Re: Läst lite mera...

Ni som spelat 2300AD, hur har ni hanterat de knixiga reglerna? Träffade era rollpersoner ofta på aliens, och i så fall i vilka sammanhang? Körde ni rymdkrig enligt boardgame-stuket, och blev det roligt?

Jag är stolt ägare av både Traveller: 2300 och 2300ad, det är samma spel, andra versionen kallade de 2300ad. Däremot ska jag väl erkänna att spelet inköptes under en tid då jag inte spelade så mycket rollspel, och om jag spelade så var det fantasy. Så jag har inte spelat spelet.

Själva systemet för färdighetsslag där man slår 1D10 + färdighet och ska komma över en svårighetsgrad. Man har dessutom inräknat att vissa färdiheter tar viss tid, och man har slag även för detta. Detta system kom senare igen i Megatraveller fast då använde man 2D6 istället.

Till 2300ad släpptes ett äventyr som heter Mission Arcturus. Vad jag minns så var det underbar kännsla, lite krypande "alien" känsla. Man går ombord på en forksningsstation som man tappat kontakten med. Det är tänkt som spelarnas första kontakt med "Kaffer" som de kallas. Jag tror nog att 2300ad dog ut efter de drog igång "the Kaffer Wars".

/Honken

Archer

Swashbuckler
Re: Läst lite mera...

Vi körde med systemet som det var, och det var inget fel på känslan och stämningen. Mission Arcturus, vilket är den första delen i kampanjen Kafer Dawn är riktigt trevligt.