Nekromanti 24 miljoner!

Gelane

Veteran
Sitter med mitt nyligt inhandlade ex av Geografica Mundana. Kikar lite förstrött på jargien i almmänhet och fastnar på jargiens myntsystem. (S.59) Där det står
Sedlar är tämligen sällsynta, men kejsar Jargus har gett ut några sedlar... *tjolahi tjollaha* ... Kejsaren garanterar desa sedlar ett värde av 100.000 kejserliga guldsolidor - varje sedel är alltså värd otroliga 24 miljoner! denarer.
Här är det väll endå ett fel? En guldsolida är värt 20 denarer. Vilket torde bli 2! miljoner denarer. (100.000 x 20 = 2 000.000)

sedan finns även gildlibran värt 240 denarer s.k silverpund. Vilket blir 24 milj (100.000 x 240 = 24 000.000)
Antagligen har dom blandat ihop mynten, vilket är förlåtligt då det är mänskligt att fela, men frågan kvarstår är sedeln värd 2 milj eller 24 milj? En avsevärd skillnad.

Gelane - $$$$ :gremcrazy:

Gastono

Hero
Hehe, jag har också tänkt på detta men pga av de enorma summorna som det rör sig om har jag aldrig satt dem i spel..

Intressant i alla fall.

Gelane

Veteran
Samma här. tror inte att jag kommer använda mig av dom nånsin heller, men det kan ändå vara intressant att veta exakta summan.

Gastono

Hero
Precis, men iof.. kejsaren måste ju vara rikare än en häst (väldigt rik menar jag) och kanske vill betala ut pengar eller när någon kommer och vill ha alla pengar i kontant (om de har en sedel) så låter han mörda dem.

Han skickade bara ut dem för att bli populär!

Jaggernaut

Hero
Troligtvis 2 miljoner!

I regelboken för Eon II står det 100.000 kejserliga guldsolidor men det står inget om värdet i denarer. Har precis lånat ut Eon III (Spelarens Bok) till en spelare så jag kan inte kontrollera vad som står där men jag gissar att det är samma som i Eon II och således borde det vara solida och inte guldlibra som är rätt.

Alltså 100.000 solidor till ett värde av 2.000.000 denarer.

lijat

Swordsman
Re: Troligtvis 2 miljoner!

i mundana och i geografica mundana står både summan 100000 solida och 24miljoner i eon1, eon3 spelarensbok och i encyklopedia mundana står det bara 100000 solida.

jag skulle föredra att dom var värda 2miljoner istället för 24miljoner då det skulle göra dem mer användbara en och annan 2miljoners transaktion mellan handelshus kan jag föreställa mig men 24miljoners afärer finns nog knappt.

det finns en tidigare diskusion om sedlaran någonstans på forumet där det tas upp att dom har ett politiskt utpressningsvärde mot jargus. sök på jargus sedlar eller något liknande så borden ni hitta den.

Jaggernaut

Hero
Där ser man [ANT]

i mundana

Det stod till och med i Mundana, det hade jag glömt. Den använder jag inte så mycket då jag har GM nu.

Minimoni

Homelander
Re: Troligtvis 2 miljoner!

ag skulle föredra att dom var värda 2miljoner istället för 24miljoner då det skulle göra dem mer användbara en och annan 2miljoners transaktion mellan handelshus kan jag föreställa mig men 24miljoners afärer finns nog knappt.
Hallå! Jo då, det finns nog större transaktioner än så. Den Jargiska kejsaren är ju skyldig det Cirefaliska handelshuset Temiranz mer än en miljard i silver...

MiniMoni