Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
När ni gör ett scenario, planerar ni olika sätt som spelarna kan lösa det på? Hur mycket planerar ni när det gäller alternativa lösningar?
Själv brukar jag inte planera lösningar alls. Jag sätter scenen, droppar in lite grejor här och var som kan försvåra eller hjälpa spelarna. Sedan släpper jag lös dem. Ibland kan jag ha lite häftiga scener tänkta för vissa händelser, men om de inte inträffar så inträffar de inte (fast om det är en riktigt bra scen så kanske jag återanvänder den någon annanstans...).
Det har till och med hänt några gånger att jag har släppt ner spelarna i en situation där jag själv som spelledare inte har haft någon som helst aning om hur de ska kunna klara ut den. Det ger lite spänning åt mig och det ger utmaning åt spelarna. Oftast hittar den någon lösning jag missat, eller så skapar de en lösning.
Det är förresten denna inställning (det jag brukar kalla för fisktanken) som gör att jag föredrar ordet scenario framför äventyr. Äventyr känns stelare som ord, scenario ger mer intryck av frihet utifrån grundförutsättningar.
Försök gärna hålla debatten till olika attityder till planering. Rälsning bra/dåligt diskuteras redan i tråden nedan...
Själv brukar jag inte planera lösningar alls. Jag sätter scenen, droppar in lite grejor här och var som kan försvåra eller hjälpa spelarna. Sedan släpper jag lös dem. Ibland kan jag ha lite häftiga scener tänkta för vissa händelser, men om de inte inträffar så inträffar de inte (fast om det är en riktigt bra scen så kanske jag återanvänder den någon annanstans...).
Det har till och med hänt några gånger att jag har släppt ner spelarna i en situation där jag själv som spelledare inte har haft någon som helst aning om hur de ska kunna klara ut den. Det ger lite spänning åt mig och det ger utmaning åt spelarna. Oftast hittar den någon lösning jag missat, eller så skapar de en lösning.
Det är förresten denna inställning (det jag brukar kalla för fisktanken) som gör att jag föredrar ordet scenario framför äventyr. Äventyr känns stelare som ord, scenario ger mer intryck av frihet utifrån grundförutsättningar.
Försök gärna hålla debatten till olika attityder till planering. Rälsning bra/dåligt diskuteras redan i tråden nedan...