Ett meningslöst inlägg? [2.1]
Vad är magi?
Ni får ursäkta, men jag bara måste låta några av mina Mundanapersonligheter besvara den frågan:
"Världen".
- Sir Verduhrakh, lumiandrake, plotter av rang och professor emeritus av huset Cuvri'an, Legio Colonan
"Magi är inte verklighetens byggstenar; det är någon annan sorts osynliga, minimala partiklar, likt små stjärnor i vävnaden, okända och eviga, sprungna ur skapelsen. Magi är konsten att förnimma dessa stjärnor, dessa trådar i verklighetens väv, och efter din vilja böja, bända och forma de mönster de bildar. Genom omfördelande eller upplösande av trådarna kan någots varande radikalt förändras, men att helt förändra eller skapa nya trådar i själva vävnaden är förbehållet demonerna och gudarna".
- Teveletion fín Tia'shi Tarivei, avfällig sanarialvisk ärkemagiker
"Se dig omkring. Allt är en dröm, er dröm och Vävarens dröm och Drömmarens dröm, men det är era drömmar som formar. Ni är spelpjäserna på gudarnas bräde som delvis brutit er lösa och spelar vidare av egen önskan att leva, för utan spelet är ni utan mening. Magi är ett sätt ni funnit att påverka drömmens förutsättningar, gudarnas lagar, och bryta mot spelets regler, i ett allt mindre fåfängt hopp om frihet. Magi gör det hela oändligt spännande".
- Ramkaz, cirefaliernas drömfurste
"I begynnelsen fanns bara mörker. Men något bringade ljus i mörkret och lade grunden för allt som omger oss, och vad det än var var magi dess verktyg. Skapelsen, till synes evig, har ändock sitt slut, men mörkret bortom världen är för alltid. När stjärnorna slocknat, skyarna rämnat och bergen störtat i haven återstår blott mörkret, men ingen finns där att se det. Finns då mörker? Finns då tid? Aspekterna må variera i olika tider och världar, men magin finns alltid där - Om något en gång skapade världen ur intet måste något kunna skapas ur tomrummet återigen. Världen är inte magi, men sprungen ur magi, och stadd i ständig förändring från den punkt då den vävdes. Magi, likt människors handlingar, förändrar vävnanden på sätt som inte finns inskrivna i dess trådar".
- Kumbanigash den Svarte, Ragnashs Häxmästare
"Magi klär världen i färger. Sprakande, virvlande, levande mönster. Du skulle se någon dö med mina ögon, se livskraften lämna kroppen och kraftfältet sakta upplösas likt små, blå stjärnor som dansande återgår till det biotropiska flödet. Det är så vackert... Ska jag visa?"
- Inalea thal Astra, söt men trasig halvdemon
"Jag hatar magiker! De fuskar!"
- Ylkhrakh, kraggisk äventyrare och tänkare av rang
"..."
- Boll, Ylkhrakhs följeslagare, ingen tänkare
"Tss, tss, den frågan är direkt banal i all sin grovkornighet. Ifrågasätter ni månne graden av intelligens här vid Semologiska institutionen? Förvisso, ni är ju en herreman och ingen okunnig tölp, men ni måste förstå att vi ägnar vår dyrbara tid åt betydligt mer fundamentala frågor. För närvarande redigerar jag blandat annat en avhandling om pennalistiska tendenser på Ecklesiastiska Institutionen åt professor Erenor, som säkerligen kan erbjuda ett tillfredställande svar och avsätta lite av sin tid att behandla de mer delikata områdena i er frågeställning. Å andra sidan råkat det falla sig så att jag skrivit lite om saken i mina anteckningar inför föreläsningen om semotropisk kuriosa i forncoloniska naturskildringar, något jag säker skulle kunna låta er ta del av om ni tittar in på mitt rum efter middagen. Ett rakt, enkelt svar? Åh, tyvärr, där kan jag inte hjälpa er, jag föreslår ödmjukt att ni söker upp hennes snarstuckna högvördighet fru Tasanne Elieri eller någon av de andra kjoltygen här på akademin som i sin kvinnliga enfald lägger stor vikt vid sådana här frågor. Jag kan inte förstå vad de har här att göra. Förstår ni det, månne? Inte? Nå, jag får lov att be er gå, för jag har betydligt viktigare saker att uträtta. Jag ska äta middag med magus Dovgar om två glas och innan dess måste jag ta del av en intressant föreläsning om ataxatropiska resonanser i arkeologiska sediment från Kalarr..."
- Sir Astor Aquirim av Lori, blason av huset Coluimn och Dekanus för Semologiska institutionen, Legio Colonan
"Hmm...det är i grund och botten en fråga snarast av filosofisk karaktär, skulle Vi vilja påskinna. Vår forskning kretsar i första rummet kring de teoretiska och praktiska aspekterna av magi, emedan de filosofiska snarast måste hänvisas till andra källor. Förvisso kan Vi tänka oss att somliga element i huset Duncreigh hade funnit frågan oändlig fascinerande och ägnat den åtskilliga timmar av meningslöst dravel. Ni kan ju alltid försöka få något ur den fördömda jättereptilen i riddarsalen. Åh, redan varit hos honom? Nå, såvitt Våra teorier anbelangar är magin som vetenskap och verktyg ett sätt att mer eller mindre subtilt påverka världen omkring oss, men när det kommer till vilken roll magin fyller i denna värld...så ligger det närmast till hands att beskriva det som ett externt och kraftfullt men på sina sätt begränsat medium att påverka flertalet av dess byggstenar. Svagsinta skulle förmodligen låta påskinna att det är en gåva, eller en förbannelse, från Herren, medan Vi vågar hävda att historiska källor ställer bortom varje rimligt tvivel att det är något som alltid funnits här och utgjort en del av människans förmåga. Och de där alvernas, för den delen. Men magin tycks ha blivit svagare med årtusendenas gång, vilket uppmuntrar till en del intressanta men ack så kätterska teorier..."
- Hennes högvördighet Tasanne Elieri av Tarna, grevinna av Tarna, blason av huset Coluimn, Legio Colonan
"Vi är slavar under eonerna, trälar under gudarna, livegna under världens makter. Magin var vår gåva, som åter togs ifrån oss av småsinta herrar. Men världen är vår, och ödet är vårt att hantera. Somliga försöker kringgå begränsningarna och åter bemästra forntidens mäktiga magi, andra lyckas uppnå sådana krafter att de faktiskt bryter igenom vävnaden och makternas slöjor. Magi är skapandets kraft och världens kraft, vars mäktigaste delar ännu mästras enbart av gudarna. Men vi kan fängsla drakar, demoner och gudar, binda dem under vår vilja och besvärja dem att utföra mirakel. Magi är en genväg, ett sätt att förändra vår situation och den fysiska världen utan våldsamma eller skapande ord och handlingar. Magi är ett talande tecken, ett varsel om att vi alla är gudar inombords".
- Kraden Nanórgona den Grymme, legendarisk nekromantiker, idealistisk ärkemagiker, före detta kejsare av Edron
"Magin, eller något i den, är mörkrets lockande sång, en klagande sång från gångna tider. Magi är makt, magi förändrar denna verklighet...och öppnar vägarna in i andra. Tro mig, hjärtat...vi skulle aldrig ha gett oss in i detta. De kommer fort nu, de närmar sig i mörkret och skuggorna och våra själar..."
- Szarascon av Szarascons hus, gordisk konspiratör, landsflyktig cirefalisk nekromantiker
"Plocka blommor en sommardag. Med magi behöver de aldrig vissna och aldrig förlora sin doft. Men om du gör det får de aldrig vissna, även om de vill...somligt är evigt".
- Zhanima, hans dotter, lite annorlunda
"Magi är liv. Varje nyfött barn jag ser, varje utmattad, nyförlöst moder...allt liv är magi, serru. Naturen formligen sprakar av det...om det inte är allt som omger oss var det iallafall någon för länge sedan som var smart nog att upptäcka hur man manipulerar det utan att hänfalla till grovarbete. Iochförsig, ett handtag eller två har aldrig skadat någon, men en annan är ju gammal och trött och tänkte fotvandra till Colonan med start imorgon..."
- Tearlach Machirnan sìol Sunahye t'an Yeneashen, léaramalv, framstående vitalist, ölkännare och vandringsman och blason av Huset Cuvri'an, Legio Colonan
"För en gångs skull har jargierna gjort något vettigt. Magi borde förbjudas överallt. Visst, det kan göra vettiga saker, men de som faktiskt använder det för att göra någon annan än dem själva och deras sadistiska musor lyckliga kan räknas på ena handens avhuggna fingrar. Jag känner ett par, som snabbt drunknar i lischstatistiken. Magi är allt som oftast en feg, motbjudande genväg till enorma krafter för ynkliga maktmissbrukare som borde hafts ihjäl i förebyggande syfte för länge sedan. Nu kan de göra livet surt för folk och orsaka död, lidande och allsköns plågor bäst de behagar. Och göra roliga små experiment på sina eventuella undersåtar, förstås. Och tortera dig på kreativa sätt du inte kunnat föreställa dig i en mardröm...".
- Eithene Visa'an vhic Retalion, thismälva, cynisk drakväkterska
"Magi är en gåva till oss från gudarna, både Den eviga himlen och forna tiders gudar som dväljes i dunkla gömmen, som fruktade de solens ljus. Men, kan man fråga sig, har ett gudlöst folk någon magi? Trolldomen är en vansklig gåva, en prövning för oss dödliga, ett hopp om insikt och ett hot om fördärv...för bortom slöjorna finns paradiset och nästa livs bana, liksom dolda fasor och svunna minnen från svunna världars djup".
- Amir Rukh, mûhadinsk mystiker och ädling
"Jag vet vad Tearlach skulle säga...och Thizara kanske, och Eithene hade säkert sagt något dumt om att alla magiker borde avrättas. Och jag skulle påmint henne om Tearlach och Thizara, och hon skulle hållit tyst...och Inalea och Zhanima säger bara konstiga saker...ganska läskiga konstiga saker. Magi är läskigt, faktiskt. Det...skrämmer mig lite grann, för det går liksom inte att uppfatta med sina vanliga sinnen. Jag...antar att magi är lite som andarna, just därför..dem kan man ju heller inte se, bara ana. Andar bor ju i allt levande, överallt i världen, i träden och i vattnet och i jorden, och högt uppe i himlen. Och i oss, våra egna andar. Men alver och människor kan man ju prata med och strida mot, och djur med...så magi måste vara ett sätt att kontakta naturens andar, precis som man gör med böner och schamanism. Och Thizara har ju pratat med Hen'aiy, min nan'chake... När Rani skapade världen gav han oss händer och redskap för att kunna klara av att överleva i den och sinnen och känslor för att kunna njuta av den...och några, schamanerna då, fick särskilda gåvor för att kunna vägleda oss. Jag antar...jo, magi är nog en sådan gåva. Besvärjelserna och allt det där när man gör magi är att låna lite av andarnas kraft. Vare sig de vill det eller inte, kanske, för vissa magiker är ju jättemäktiga, det vet jag mycket väl. Och drakarna som är så mäktiga måste vara andeväsen, både onda och goda, som tagit form...det är vad jag tror".
- Första Snön, henéaälva, vemodig liten utbygdsjägare
*ler i mjugg*
- Gammal-som-Tiden, henéastamfader och schaman
"Asschysst. Jag skulle döda för den där omtalade preventivbesvärjelsen åtminstone...och något mot baksmällan".
- Valis av Tarazcans hus, caserisk casanova och äventyrare
"Magi är, som all annan kunskap, ett medel och ett verktyg för att uppnå dina mål. Eller ett vapen att lägga till din arsenal för att bekämpa dina fiender. En kraft du fogar efter din vilja och styr för att främja dina egna syften. En mångfald medel ger dig en mångfald valmöjligheter, och det ger större möjligheter att överraska dina rivaler och forcera dina hinder. Bara en dåre skulle sätta sin tillit till ett enda vapen. Mångfald leder till storhet, då den lockar fram de individuella medlens styrkor".
- Nicoz Mehzinor, cirefalisk äventyrare, aspirerande vapenmästare och allmän fridstörare
(Ingen har fel).
- Ymir, föredrar magiteori in-game