Nekromanti 28 weeks later - fråga om slutet (spoiler!)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mjo, jag och en hög kamrater såg just den här, och själv tyckte jag att den var helt lkart bättre än den förra.

Men det är inte det jag vill fråga om.

Jag och en kamrat har råkat i luven på varandra om slutet. Jag och resten av gänget är ganska överens om att helikoptern krashade i frankrike, och att Rage-viruset spred sig pga ungen.

Han hävdar att det är "självklart" att zombierna tog tunneln som går mellan england och frankrike, eftersom zombierna gick ner i en tunnel nångång i början på filmen och kom upp ur en tunnel på slutet.

Alltså... Jag vill höra åsikter här. Är det någon som fått samma uppfattning som min kamrat?

Mina huvudargument:
- Det vore skitdumt att, som min kompis föreslår, köra helikoptern till USA. Dessutom vore det hemskt konstigt att få in den där nödsignalen.
- Tunneln går inte mellan London och Paris, utan mellan Folkstone och Coquelles.
- Det var en vanlig jävla tunnelbanetunnel de gick ner i, och kom upp ur.

G

Guest

Guest
Vad spelar det förr roll? Givetvis sket det sig, och det ganska rejält. Ungen var inte immun, ungen hade bara en högre resistans, så när dom landade i Franken så hoppade ungen på den stereotypa negern i koptern och så bla, bla, bla... inom en kvart kunde man se vitlökstinkande, bagette bärande tokzombies springa som tokiga runt i paris...

Seriöst, bättre än ettan... Skulle inte tro det!

krank

Vad spelar det förr roll?
Prestigefråga.

Seriöst, bättre än ettan... Skulle inte tro det!
Ettan hade en OK början, när killen sprang runt i ett tomt London. Sedan sjönk den därifrån, och slutbetyget från min sida hamnar på en svag tvåa. Inte en särdeles bra film alls. Den sög, helt enkelt.

Troberg

Sinister eater
Mina huvudargument:
- Det vore skitdumt att, som min kompis föreslår, köra helikoptern till USA. Dessutom vore det hemskt konstigt att få in den där nödsignalen.
- Tunneln går inte mellan London och Paris, utan mellan Folkstone och Coquelles.
- Det var en vanlig jävla tunnelbanetunnel de gick ner i, och kom upp ur.
Helikoptern når inte USA, den har inte ens i närheten av den räckvidden, speciellt inte då den tillbringat merparten av filmen i luften utan omtankning.

Tunneln tolkade jag som ett trick för två filmmässiga effekter: scenen då de flyr genom den mörka tunneln och för att de ska överleva eldstormen.

Mjo, jag och en hög kamrater såg just den här, och själv tyckte jag att den var helt lkart bättre än den förra.
Håller inte med. Ettan var en spännande psykologisk film, tvåan var en halvdan actuionrulle med en buggad grundpremiss. Varför skulle jänkarna envist döda allt, trots att de vet att de inte är zombies (tex när de kör bil...)? Det finns ingen vettig anlednng.

krank

Helikoptern når inte USA, den har inte ens i närheten av den räckvidden, speciellt inte då den tillbringat merparten av filmen i luften utan omtankning.

Tunneln tolkade jag som ett trick för två filmmässiga effekter: scenen då de flyr genom den mörka tunneln och för att de ska överleva eldstormen.
Mjo, jag med.

När jag fick min kamrat att förstå att tunneln faktiskt inte gick upp i paris gav han upp... =)

Håller inte med. Ettan var en spännande psykologisk film, tvåan var en halvdan actuionrulle med en buggad grundpremiss. Varför skulle jänkarna envist döda allt, trots att de vet att de inte är zombies (tex när de kör bil...)? Det finns ingen vettig anlednng.
Tja, det späder ju på de fördomar man har om amerikansk militärs kompetens och militärs i allmänhets förmåga till eget tänkande... "har cheferna sagt att vi ska skjuta på allt på marknivå, då skjuter vi på allt på marknivå" liksom.

Marukusu

Hero
"Håller inte med. Ettan var en spännande psykologisk film, tvåan var en halvdan actuionrulle med en buggad grundpremiss. Varför skulle jänkarna envist döda allt, trots att de vet att de inte är zombies (tex när de kör bil...)? Det finns ingen vettig anlednng. "

Anlendning fanns det ju. De riskerade ju att sprida smittan vidare oavsett hur levande de var, vilket de också antagligen gjorde i slutet.

/Marukusu - nöden har ingen lag.

Rickard

Urverk speldesign
  • De har en smittad och levande människa MEN INGEN BEVAKNING! Vad är det för stil? De hade till och med en man som satt och bevakade de två barnen.
  • Varför skjuter de på allt när det är uppenbart att de inte är smittade. Vilken zombiefilm har helikopterföraren sett när han uppenbarligen tror att
  • Samma sak med denna punkt. Varför kontaktade inte krypskytten den andra krypskytten när de smög genom staden?
  • Varför stack egentligen krypskytten från sin station och varför tog han inte bara upp de överlevande till taket och lät de befrias där?
  • Vem är så korkad att de kysser en möjligt smittad person? Det är som att gå över ett minfält och klara sig och sedan falla ner i stupet som finns efter minfältet. Okunskap, visst, men ändå.
  • I tunnelbanan, när det är så mörkt. Varför svarar inte barnen när militärkvinnan ropar efter dem? Varför springer barnen iväg... I MÖRKRET?
  • Varför försökte man bosätta folk i landet när de inte var klara med upprensningen. Vi såg ju att de fortfarande brände kroppar.
  • OM helikoptern kraschade/nödlandade i Frankrike, varför började pojken bita i folk?

Troberg

Sinister eater
Anlendning fanns det ju. De riskerade ju att sprida smittan vidare oavsett hur levande de var, vilket de också antagligen gjorde i slutet.
Fast den enda som visste det var den kvinnliga läkaren som de hade med sig...

G

Guest

Guest
Jag kom ju att tänka på det, att i ettan så säger bruden ganska tidigt i filmen att innan alla sändningar upphört så kunde man rapportera att man sett spår av smittan i både Frankrike och i USA, kanske bara rykten som gick, men det är vad som sades... Kanske något att gå på.

Marukusu

Hero
"Fast den enda som visste det var den kvinnliga läkaren som de hade med sig... "

Njae, läkaren berättade ju för General Stone (den svarta bossen) åtminstone någonting om att kvinnan de hittat hade smittan trots att hon inte hade några symptom (varpå han beordrade ett gäng soldater att avrätta henne, men då var det redan försent). Exakt hur mycket han visste om skiten är det ju omöjligt att svara på, men han ville väl inte ta några som helst risker för att smittan skulle sprida sig även om det skulle betyda civila dödsoffer.

/Marukusu - har för sig.

Marukusu

Hero
"Varför svalt zombierna ihjäl mellan film 1 och 2 när några lika gärna kunde ha vandrat igenom tunneln och förorsaka kaos i resten av världen?"

Om fransmännen haft någon som helst form av självbevarelsedrift så borde de ha stängt all trafik till och från Storbritannien när viruset bröt ut.
Men annars så borde ju zombierna kunna ha överlevt genom att äta varandra, eller äta vanlig jävla mat om deras kroppar nu fortfarande skulle behöva näring. Eller jag vet inte, de kanske inte äter överhuvudtaget och är dömda att svälta ihjäl efter att de blivit infekterade (verkar inte så)?

Något jag tyckte var märkligt var att helikopterpiloten beslöt sig för att lämna bara Storbritannien överhuvudtaget. Han borde ju ha kontaktat sina eventuella överlevande överordnade och försöka ta sig till deras nyupprättade bas... som förvisso kanske låg i Frankrike, men ändå. En helikopter har ju förhållandevis mycket kort räckvidd.

/Marukusu - skulle ha gjort filmen bättre.