Nekromanti Solospelande på gott och ont [Långt, men bra]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
  • Crossclassing alternativt yrkeslösa system gör att man kan få rollpersoner med stor variation på färdigheterna. Detta är oftast en rolig lösning, men ibland
  • SLP-understöd. Det givna sättet för många spelledare är att förstärka med kompetenta spelledarpersoner. Vi finner det i många datorrollspel t.ex. Newerwinter Nights. Det är ibland en bra lösning men det flyttar också bort fokus från rollpersonen och spelaren känner att SL styr spelet för mycket med hjälp av sina avatarer.
  • Anpassa äventyren. Som jag skrev tidigare så kan man anpassa äventyren för att passa den rollperson som de kretsar runt. Kan bli långtråkigt i längden.

Foggmock

Myrmidon
Typ "offra en SL-poäng för att reducera antalet monster i nästa möte" eller "offra en SL-poäng för att få agera som rollpersonens gud och låna denne lite av dina krafter för en kort tid, eller hela honom".

Det där gick jag igång på som faen. Jag tror nämligen att approachen där man lägger till en spelare i en solobok är bättre än att man drar ifrån vanliga spelare i traditionellt rollspelande. Ett utökat solospel alltså, inte ett reducerat rollspel. Ett duospel.

Kanske kan man göra solospel som interagerar med varandra, där man istället är två spelare som har varsin bok (Tänk Hemska Dungeonen: Tjuvens del och Krigarens del), där båda böckerna är tänkta att användas tillsammans. När de kommer till det hemska mötet med Tarrasquen kan de antingen göra varsin sak och bläddra individuellt, eller "Om du och tjuven bestämmer er för att fly in i skogen ska ni båda bläddra till paragraf n" eller "Om tjuven gör X och du Y, bläddra till paragraf n" och så finns samma passage i tjuvboken.

Jag vet inte om det blir för krångligt... lite akutspåning såhär på middagen.

Alternativet blir väl isåfall Trygg-Torkelvarienten, där SL sitter med boken och har makt över vissa saker i form av "SL-poäng" och spelaren gör de viktigaste valen. Så länge SL inte fuskar och kan boken sen innan kan ju han hjälpa till att resonera vid varje given situation.

Ceetan

Warrior
Jag har solospellett rätt mycket, främst av den anledningen du nämner, och då Främst DOD<6. Det har faktiskt funkat bra, men då med ganska breda RP. EN föredel såsom jag ser det är att om det rör sig om en karkatär som är välutvecklad, vad gäller bakgrund op dyl, så kan speledaren änvämnda detta för att skapa ett fint scenario. Man kan också spela rätt djupa händelser utan att det blir knepigt , givet att spelaren är "trygg" med SL. (endel vil ju inte spela sånt inför grupp).

Några av de mst karaktärs utvecklande (EJ I form av nuffror givet vis) secnarior jag vart med om var solospel

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag kommer här nedanför enbart att diskutera approachen att dra ifrån spelare från traditionellt rollspel, inte din andra approach, att utforma specifika duospel.

Vad man förlorar när man enbart har en spelare är förstås samspelet mellan rollpersonerna. För att kompensera för detta så måste spelaren ta på sig ett större ansvar. Om spelledaren i vanligt rollspel är dåligt förberedd eller om äventyrets plott är tunn så är det lättare att detta döljs i den intressanta interaktionen inom gruppen; har man bara en spelare så finns inte denna möjlighet. Därför tror jag att storyn är mycket viktig när man bara har en spelare. Som den samberättare jag är så föredrar jag förstås att spelledaren och spelaren samsas om att föra storyn framåt; en fördel när man bara har en rollperson är ju att man inte behöver ta hänsyn till flera olika rollpersoners skiftande viljor; man behöver alltså inte kompromissa med rollpersonens privata målsättningar utan kan bygga äventyr som helt och hållet baseras på dennes egna mål och ambitioner. Det finns alltså möjlighet för spel som är väldigt rollpersonsdrivet. Rollpersonsdrivna intriger är förstås inget som passar alla, men även om man vill låta spelledaren behålla makten över historien, så tror jag att emfas på just historien är viktigt för att skapa en bra spelupplevelse. Karaktärsgestaltande, å andra sidan, behöver inte spela en lika stor roll som i traditionellt rollspel eftersom, som sagt, graden av samspel mellan karaktärer minskar. Rollpersonen kan visserligen interagera med spelledarpersoner, men, tja, det är helt enkelt inte riktigt samma sak.

Woah, du gjorde mig riktigt sugen på tvåpersonersrollspel nu.