Jag skrev härinne för ganska länge sedan om att jag skulle spelleda Kult och ville ha lite tips. Då var mitt nick JenJen (måste försöka få det kontot att funka igen)
Nu har jag hunnit hålla i två rollspelsmöten och jag måste säga att det är förbaskat KUL att spelleda! Faktiskt roligare än att spela, och då är det KUL. Men precis som några personer sa härinne, så är det mycket svårare att spelleda Kult än något annat rollspel eftersom det är så speciellt. Det är inte precis ett spel för en nybörjar SL.(Man måste skicka ut personerna som inte närvarar för tillfället och varje gång en person märker någonting speciellt måste man skicka lappar.) Trots detta ville jag prova på och jag tycker att det har gått bra hittills.
Men nu till anledningen till varför jag skriver detta inlägg.
En av de svåraste sakerna man får tampas med som SL är att leda gruppen rätt. Min gode vän som är en erfaren SL sa till mig att alltid lägga ut många ledtrådar eftersom spelarna aldrig hittar det du vill att dom ska hitta. Dessutom gör dom alltid tvärtemot vad du har tänkt dig.
He ain't kidding! Halva tiden som SL får jag syssla med att försöka hålla ihop och leda gruppen på rätt spår. Dom är verkligen som vilsna lamm. Kommer dom för långt bort piskar jag dom. Men det känns ändå som att jag glider bort från själva huvudäventyret. Dom fastnar på sidospår och jag vill inte precis trycka upp de rätta ledtrådarna i ansiktet på spelarna. Hur roligt blir äventyret då? Det är nog svårt att ge mig tips om det här eftersom ni inte vet någonting om själva äventyret, men vad gör ni om spelarna börjar halka bort från huvudlinjen? Låter ni dom gå tills dom ser att det är en dead end (och slösa på dyrbar tid), eller låter ni dom helt mirakulöst snubbla över just den där speciella saken som dom har sökt helatiden?
Mitt äventyr cirkulerar kring en gård i en liten by uppe i norra sverige. För att kunna få storyn att gå fram måste rollpersonerna befinna sig på gården och bevittna saker som gör dom nyfikna över vad som egentligen har hänt. Just det har jag lyckats locka fram inom alla spelare, men dom har sett för mycket. INGEN av dom vill sova i huset igen. Ingen vill vara på gården. Lilla SL skrämde dom lite väl mycket. Tips på hur jag drar tillbaka dom?
Nu har jag hunnit hålla i två rollspelsmöten och jag måste säga att det är förbaskat KUL att spelleda! Faktiskt roligare än att spela, och då är det KUL. Men precis som några personer sa härinne, så är det mycket svårare att spelleda Kult än något annat rollspel eftersom det är så speciellt. Det är inte precis ett spel för en nybörjar SL.(Man måste skicka ut personerna som inte närvarar för tillfället och varje gång en person märker någonting speciellt måste man skicka lappar.) Trots detta ville jag prova på och jag tycker att det har gått bra hittills.
Men nu till anledningen till varför jag skriver detta inlägg.
En av de svåraste sakerna man får tampas med som SL är att leda gruppen rätt. Min gode vän som är en erfaren SL sa till mig att alltid lägga ut många ledtrådar eftersom spelarna aldrig hittar det du vill att dom ska hitta. Dessutom gör dom alltid tvärtemot vad du har tänkt dig.
He ain't kidding! Halva tiden som SL får jag syssla med att försöka hålla ihop och leda gruppen på rätt spår. Dom är verkligen som vilsna lamm. Kommer dom för långt bort piskar jag dom. Men det känns ändå som att jag glider bort från själva huvudäventyret. Dom fastnar på sidospår och jag vill inte precis trycka upp de rätta ledtrådarna i ansiktet på spelarna. Hur roligt blir äventyret då? Det är nog svårt att ge mig tips om det här eftersom ni inte vet någonting om själva äventyret, men vad gör ni om spelarna börjar halka bort från huvudlinjen? Låter ni dom gå tills dom ser att det är en dead end (och slösa på dyrbar tid), eller låter ni dom helt mirakulöst snubbla över just den där speciella saken som dom har sökt helatiden?
Mitt äventyr cirkulerar kring en gård i en liten by uppe i norra sverige. För att kunna få storyn att gå fram måste rollpersonerna befinna sig på gården och bevittna saker som gör dom nyfikna över vad som egentligen har hänt. Just det har jag lyckats locka fram inom alla spelare, men dom har sett för mycket. INGEN av dom vill sova i huset igen. Ingen vill vara på gården. Lilla SL skrämde dom lite väl mycket. Tips på hur jag drar tillbaka dom?