xp-tabeller ut genom fönstret, formler in.
(Oops, det blev långt, hoppas någon orkar läsa)
det var länge sedan jag kastade CR ut genom fönstret så långt som det bara
Är du säker på att du förstått CR/EL/XP-systemet i DMG?
Ditt system:
"
Lätt scenario = Party level x 250 / antal party members
Medel scenario = Party level x 500 / antal party members
Svårt scenario = Party level x 1000 / antal party members
Mycket svårt scenario = Party level x 1500 / antal party members."
Alternativt system:
"
Superlätt scenario = Party level* x 200 / antal party members,
Lätt scenario = Party level* x 300 / antal party members,
Lätt/Medel scenario = Party level* x 450 / antal party members,
Medel scenario = Party level* x 600 / antal party members,
Medel/Svårt scenario = Party level* x 900 / antal party members,
Svårt scenario = Party level* x 1200 / antal party members,
Svårt/Mycket svårt scenario = Party level* x 1800 / antal party members,
Mycket svårt scenario = Party level* x 2400 / antal party members,
*Om party level < 3 så räkna med 3 iallafall."
Så vad är skillnaden mellan ditt och alternativ-systemet?
Du använder bas
250: 250/500/1000...
Det alternativa systemet använder bas
300: 300/600/1200...
(du borde ha 2000 på mycket svårt för att det ska stämma
)
Det alternativa systemet har fler steg, men det är oväsentligt.
Det alternativa systemet har en specialregel när partyt bara är lvl1 och lvl2, men det är inte heller så intressant.
Håller du med om att skillnaderna inte är alltför stora?
Och varifrån kommer det alternativa systemet?
DMG v3. ! ! !
Om du skalar bort allt mumbo-jumbo runt xp-tabeller och encounter-tabeller så är systemet faktiskt så enkelt.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor=" red">/images/hr.gif</td></tr></table>
Så här säger DnD om
CR och character levels:
En NPC har samma CR som sin lvl.
En lvl 5 Wizard har CR 5, en lvl 5 Fighter har CR 5.
En lvl 5 Wizard ska med andra ord vara lika bra som en lvl 5 Fighter och som vilken annan lvl 5 person som helst.
Nu är det ju så att i vissa lägen så är Wizarden bättre och i andra lägen är Fightern bättre, men GENERELLT så ska de vara lika bra - annars är klasserna obalanserade.
* * *
Så här säger DnD om
CR på Monster:
Ett monster av en viss CR ska vara lika bra som en PC med samma level.
Hur har de gjort den bedömningen?
Jo, de har ROLLSPELAT möten med alla Monster och t.ex. kommit fram till att en Ogre är lika tuff som en lvl2 Barbarian - därför har Ogren CR 2.
* * *
Så här säger DnD om CR på
scenarion:
CR = Challenge Rating = "Utmanings nivå" (t.ex. lätt, medium, svår...)
Man bedömmer Utmaningar precis på samma sätt som man bedömmer Monster.
Om DM läger in en lavaflod och bedömmer att den är lika svår att passera som en lvl5 Wizard - då har lavafloden CR 5.
Det är därför t.ex. fällor har en CR.
De som påstår att man bara får xp för Monster i DnD har totalt
missuppfattat hela systemet.
Man får xp när man övervinner
utmaningar och klarar av
scenarion.
* * *
Så här säger DnD
v3 om förhållandet mellan
CR och xp:
Om ett party möter en utmaning vars CR = partyts genomsnittslevel får de Party level x 300 / antal party members (det du kallar "lätt scenario").
Om CR ökar med 2 steg så dubblas xp - vid ett medium scenario får partyt dela på party level x 600xp.
Och vid ett svårt scenario (CR+4) dubblas xp igen till 1200xp.
Sedan har DnD fler betygs steg: lätt/medium (CR+1) = 450xp, ökas CR med 2 (CR+3) dubblas xp till 900xp, det jag kallade för medium/svårt osv.
Dessutom så tar DnD med superlätta saker: CR-2 halverar till 150xp, CR-4 halverar igen till 75xp osv.
Udda CR nedåt blir: CR-1 = 200 xp, CR-3 = 100xp, CR-5 = 50xp osv.
Tyvärr bryter systemet ihop vid låga party/CR levels, därför räknar man lvl1 och lvl2 partyn som om de vore lvl3.
* * *
Så här säger DnD om
EL och CR:
EL är pluralis och CR är singularis av samma sak.
Säg att ett monster har CR 5 och genomsnittsleveln i partyt är 5 (lätt scenario), då skulle partyt få dela på 5x300=1500xp (ta en titt i xp-tabellen i DMG så ser ni att formeln stämmer).
Säg att vi har 2st CR 5 monster, partyt får nu 2x1500=3000xp, dvs dubbelt så mycket xp.
Men vi har redan sagt att om CR ökar 2 steg så dubblas xp, dvs 2st CR 5 monster = 1st CR 7 monster
- och här kommer EL in: två CR 5 monster = EL 7.
Giveteis så fortsätter det: 4st CR 5 monster = EL 9, 8st CR 5 monster = EL 11 osv.
* * *
Vad d20Modern säger om
låglevel-partyn:
Party lvl 1-3 vs CR 3 borde ge 3x300 = 900xp, vilket det också ger i DMG.
Party lvl 1-3 vs CR 2 borde ge 3x200 = 600xp, vilket det också ger i DMG.
Party lvl 1-3 vs CR 1 borde ge 3x150 = 450xp, vilket det INTE ger i DMG - men i d20Modern, vilket är ett tecken på att min förenkling faktiskt stämmer.
Varför har man överhuvudtaget klumpat ihop lvl 1-3 i xp-tabellen?
Jag har förklarat hur xp-tabellen är konstruerad, räkna ut vad party level 1 och party level 2 skulle få för xp så får ni se vad som händer.
* * *
Vad FRCS och DnD v3.5 säger om
obalanserade grupper (väpnar-problemet):
Ex 1: 2 st lvl 1 PC vs CR 5.
Lvl 1-3 party räknas som lvl 3 party och lvl 3 vs CR 3 ger 3x300 = 900xp.
CR 5 = CR 3 +2 och då ska xp dubblas: 2x900 = 1800xp
och de 2 rollpersonerna får 1800/2 =
900xp var.
Ex 2: 2st lvl 11 PC vs CR 5.
Lvl 11 vs CR 11 ger 11x300=3300xp.
CR 5 = CR 11-6 och då ska xp halveras 3ggr (eller delas med
. 3300/8= 412,5 (DMG säger 413 så låt gå för det)
och de 2 rollpersonerna får 413/2 =
206xp var.
Ex 3: 1st lvl 1 och 1st lvl 11 PC vs CR 5. (lvl 1 + lvl 11)/2 = party lvl 6.
Lvl 6 vs CR 6 = 6x300 = 1800xp.
CR 5 - CR 6 = CR -1 säger att man ska multiplicera med 200 istället för 300: 6x200 = 1200xp
och de 2 rollpersonerna får 1200/2 =
600xp var.
Någon som reagerar på att i Ex 2 får en lvl 11 PC 206xp för CR 5 och i Ex 3 får en lvl 11 PC 600xp för CR 5?
Väpnar-problemet består i att om en hög-lvl PC tar med sig en låg-lvl väpnare får han mer xp.
FRCS och DnD v3.5 löste problemet genom att ändra formeln:
Party level x 300 / antal party members
till:
Enskild PC level x 300 / antal party members.
Med de nya reglerna skulle det omaka paret få olika mycket xp:
lvl 1 PCn skulle få xp som i Ex 1, dvs
900xp och lvl 11 PCn skulle få xp som i Ex 2, dvs
206xp.
<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor=" red">/images/hr.gif</td></tr></table>
Sammanfattning och ett par house-rules innan man slänger ut xp-tabellen genom fönstret:
Grundreglerna är:
Lägg ihop CR för alla monster/utmaningar i ett encounter för att räkna ut EL för scenariot, använd sedan det uträknade EL istället för CR.
Ex:
8st CR1 + 2st CR3
8st CR1 = 4st CR3 (om man halverar antalet monster/utmaningar med samma CR ökar CR med 2).
Så nu har vi 4st CR3 + 2st CR3 = 6st CR3 = 3 st CR5.
Nu blir det kinkigare: 2st CR5 = CR7, så 3st CR5 = 1st CR5 + 1st CR7.
1st CR5 + 1st CR7 "avrundar" vi till 2 st CR6 = 1st CR8.
Så scenariot med 8st CR1 + 2st CR3 =
1st CR8, (eller EL8).
Tänk på att om det är alltför stor skillnad mellan individuell CR och party level så delar man inte ut xp.
House rule:
Ändra CR på lätta monster, CR1/2 => CR0, CR1/3 => CR -1, CR1/4 => CR-2, CR1/6 => CR-3, CR1/8 => CR-4, CR1/10 => CR-5.
Det ger lite mer xp för lätta monster, men passar bättre in i formlerna.
Om party level = CR (eller EL) så:
party level x 300 / antal party members.
Om partyt är obalanserat så: enskild PC level x 300 / antal party members.
Xp dubblas (eller halveras för varje 2 steg som CR skiljer sig från party level)
Om CR vs party level så: CR-4 => 75, CR-2 => 150, CR => 300, CR+2 => 600, CR+4 => 1200 osv.
Exempel party level 4 vs CR8, CR = party level +4 = 1200, partyt får dela på 4x1200 = 4800xp.
Udda CR:
Vi konstaterade att om skillnaden party vs CR är udda så:
CR+1 = 450, CR+3 = 900, CR+5 = 1800 osv.
CR-1 = 200, CR-3 = 100, CR-5 = 75 osv.
House rule, använd:
CR+1 = 420, CR+3 = 840, CR+5 = 1680 osv.
CR-1 = 210, CR-3 = 105, CR-5 = 53 osv.
därför att CR+1 då blir dubbelt så mycket som CR-1 vilket är mer logiskt.
Och nu,
bye bye xp-tabell...
*gråter krokodiltårer*