Nekromanti 3.5 Fighters för inflexibla?

anth

Vetefan
Re: xp-tabeller ut genom fönstret, formler in.

Vilket innebar att vanliga dödliga som befinner sig på platsen måste klara regelbundna will saves eller börja lida av galenskapen.
...
Detta är något som gör scenariot till ett svårare scenario än om de bara hade kommit till templet, utan risk för någon galenskap, och träffat på en hound archon.
Aha, först trodde jag du menade att de som hade tur och klarade sina saves fick mindre xp än de som hade otur och missade sina saves.

Då räknar vi xp på samma sätt:
Om rollpersonerna stöter på ett gäng orcher och det blir närstrid så använder jag vanlig CR.
Om orcherna är barrikerade, har cover och använder avståndsvapen som armborst så använder jag en högre CR.
Om orcherna kommer rusande över ett öppet fält och rollpersonerna har pilbågar och kan skjuta ner de flesta orcherna innan de hinner fram så använder jag en lägre CR.

Och jag delar endast ut story awards. Inga XP fås för att klubba monster.
CR är något jag ger en situation (det som andra kallar EL, men för mig är det samma sak).
Mina spelare får xp när de övervinner en utmaning.

Om dina spelare kom fram till en bro som hölls av ett orch-band och spelarna på ett eller annat sätt kom över bron, skulle inte du ge xp till spelarna då?

anth

Vetefan
Re: Obalanserade

Upptäckte just vilken extrem bonus man kan få om man har alla de featsen och en chain shirt (light armor)....
Eh?
Det är 6 feats (Dodge + dina 5)
En dwarf cleric lvl15 kan ta alla 6 förutsatt att han inte tar någon annan feat alls OCH att han kvalar till prereq.
(att human fighters skrapar ihop 6 feats redan vid level 4 är väl ointressant eftersom de ändå är underbalanserade? :gremlaugh:)

Mitt förslag är att du behåller benefits för feats, men ökar prereq.
Dex 17 / BAB +6 för Improved
Dex 19 / BAB +11 för Greater

Formulera om benefit för improved/Greater Armor.
De ger +2, resp. +3 och stackar inte.
Det är bara dodge-bonus som stackar (DMG v3 p177, DMG v3.5 p21).

Archer

Swashbuckler
Re: story awards

"Om dina spelare kom fram till en bro som hölls av ett orch-band och spelarna på ett eller annat sätt kom över bron, skulle inte du ge xp till spelarna då?"

Jo, men hur mycket beror på hur viktigt det var för storyn att de passerade bron.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jo, men hur mycket beror på hur viktigt det var för storyn att de passerade bron.
Vilket är ett annat sätt att säga att det beror på vad själva utmaningen var.

Om utmaningen var att ta sig till andra sidan för att rädda den kidnappade prinsessan, får de poäng för att ha övervunnit den.

Om utmaningen var att rensa bron från orchpacket som kräver häftig tull av alla karavaner, får de inga poäng eftersom de undvek utmaningen.

Och sedan finns det säkert mellanlägen... vilket är precis vad du tyckte också.

/Mikael

Archer

Swashbuckler
Re: Revision

Som du säger, det kostar feats. Så fördelarna vägs ju upp av kostnaden.

En fundering jag har är just användandet av de dodge feats jag har skapat. Den normala dodge måste du ju ange en motståndare som du ska ha bonusen mot, vilket jag är en p.i.t.b. att hålla reda på om man inte kör med figurer, vilket vi för tillfället inte gör. Därav gjorde jag så att man får bonusen mot alla motståndare som är "adjacent". För mäktig?

Angående bonusar; Fel, om du läser igen så ser du att en bonus utan den descriptor också stackar (men det är väl igentligen inte meningen att man ska ha sådana någonstans i systemet).

Ok, har gjort om alla featsen lite grann. Ta dig en titt igen;

IMPROVED DODGE [GENERAL]
You are en expert at dodging blows.
Prerequisite: Dodge, Dex 17, Base attack bonus +6
Benefit: If you wear no or light armor, you gain a +1 Dodge bonus to AC against attacks made by opponents adjacent to you. This bonus stack with the one you get from the Dodge feat.
Special: A fighter may take this feat as one of his bonus feats.

GREATER DODGE [GENERAL]
You have become a master at dodging blows.
Prerequisite: Improved Dodge, Dex 19, Base attack bonus +11.
Benefit: If you wear no or light armor, you gain a +2 Dodge bonus to AC against attacks made by opponents adjacent to you. This bonus stack with the one you get from the Dodge and Improved Dodge feats.

ARMOR FOCUS [GENERAL]
You have become an expert in wearing armor and use it to your best advantage in combat.
Prerequisite: Proficiency with selected type of armor, Base attack bonus +2.
Benefit: Select either Light, Medium or Heavy armor. When wearing the selected type of armor, you are able to use it better to you advantage, granting you a +1 competence bonus to AC, a decrease of the check penalty of the armor by 1 (unless it is 0 already), and a 5% less arcane spell failure.

IMPROVED ARMOR FOCUS [GENERAL]
You have become a veteran when it comes to wearing and using armor to your advantage in combat.
Prerequisiste: Proficiency with selected type of armor, Armor Focus with selected type of armor, Base attack bonus +6
Benefit: You have further mastered the finer arts of using your armor for defensive purposes. The competence bonus to AC is now +2. The armor check penalty is reduced by another point (unless it is 0 already), and its arcane spell failure is lowered by another 5% (unless it is 5% or lower already).

GREATER ARMOR FOCUS [GENERAL]
You have become a master when it comes to wearing and utilizing armor to your advantage in combat.
Prerequisite: Proficiency with selected type of armor, Armor Focus with selected type of armor, Improved Armor Focus with selected type of armor, Base attack bonus +11.
Benefit: When wearing the selected type of armor, you are able to use it to it’s fullest potential. The competence bonus to AC is now at +3.

Archer

Swashbuckler

"Om utmaningen var att rensa bron från orchpacket som kräver häftig tull av alla karavaner, får de inga poäng eftersom de undvek utmaningen."

I denna situation får de xp, eftersom det var utmaningen. Vad jag menade var att de får inte XP för att de klubbar slumpmässiga folk och fä som de möter, eller vars klubbande inte tillför vidare mycket till storyn. Klubbar de orcher för att det råkar vara ett av målen i scenariot, då får de självklart XP för det.

Det är tämligen ofta de träffar på en massa folk som inte har med själva huvudstoryn att göra (även om de inte klubbar dessa). Och det händer att de klubbar folk och fä i en story som inte alls handlar om att klubba saker.

Oldtimer

Slava Ukraini!

I denna situation får de xp, eftersom det var utmaningen.
Uhmm, premissen var att de undvik orcherna och tog sig förbi bron utan strid.

Alltså, rollfigurerna kommer till en bro som hålls av en grupp orcher. De är listiga och lyckas ta sig runt orcherna utan strid.

Om nu utmaningen var att ta sig förbi bron, får de fullt EP.

Om utmaningen var att rensa bron från de blodtörstiga orcherna, får de inga EP.

Överens?

/Mikael

Archer

Swashbuckler
Re: Överens

Jag missförstod dig, och trodde att om det var en del av deras uppgift att röja orcherna, så fick de XP.

Jag belönar hellre icke-våldsamma och smarta lösningar än våldsamma sådana. Så vi är överens.

anth

Vetefan
Re: Revision

Den normala dodge måste du ju ange en motståndare som du ska ha bonusen mot, vilket jag är en p.i.t.b. att hålla reda på om man inte kör med figurer, vilket vi för tillfället inte gör. Därav gjorde jag så att man får bonusen mot alla motståndare som är "adjacent". För mäktig?
Stämmer, det missade jag.
Jag tror det är för mäktigt, men jag ska se om jag hittar något annat AC-feat att jämföra med.
(man kan kanske ändra till one adjactent foe)

Archer

Swashbuckler
Re: Adjacent foe

Jo, vore bra om du hittade någon feat att jämföra med.
Får i värsta fall andra det till "one designated foe", istället för alla som är adjacent.

Staffan

Myrmidon

Så här säger DnD om CR på Monster:
Ett monster av en viss CR ska vara lika bra som en PC med samma level.
Hur har de gjort den bedömningen?
Jo, de har ROLLSPELAT möten med alla Monster och t.ex. kommit fram till att en Ogre är lika tuff som en lvl2 Barbarian - därför har Ogren CR 2.
Korrigering: definitionen på CR är inte "lika tuff som en rollperson på nivå X." Definitionen är "Ett möte med denna kostar en grupp bestående av en fighter, en cleric, en wizard och en rogue 20-25% av sina resurser på nivå X."

anth

Vetefan

Korrigering: definitionen på CR är inte "lika tuff som en rollperson på nivå X." Definitionen är "Ett möte med denna kostar en grupp bestående av en fighter, en cleric, en wizard och en rogue 20-25% av sina resurser på nivå X."
OK, jag vet, jag skrev en liten förenkling.
Tanken är fortfarande att ett möte mellan 2 varelser ska vara jämn om de har samma CR.

Staffan

Myrmidon

Njae, egentligen inte - i alla fall inte mellan rollpersoner och motståndare. Grejen är den att i "standardgruppen" så får du en massa synergier som man inte får med endast en rollperson. Prästens spells gör t ex krigaren mer effektiv (via bless, prayer, och liknande, och krigarens existens gör att rackaren kan hoppa runt och få användning av sin sneak attack. Med andra ord så är ett standardparty mer än fyra gånger så hårt som en ensam rollperson.