anth
Vetefan
Re: xp-tabeller ut genom fönstret, formler in.
Då räknar vi xp på samma sätt:
Om rollpersonerna stöter på ett gäng orcher och det blir närstrid så använder jag vanlig CR.
Om orcherna är barrikerade, har cover och använder avståndsvapen som armborst så använder jag en högre CR.
Om orcherna kommer rusande över ett öppet fält och rollpersonerna har pilbågar och kan skjuta ner de flesta orcherna innan de hinner fram så använder jag en lägre CR.
Mina spelare får xp när de övervinner en utmaning.
Om dina spelare kom fram till en bro som hölls av ett orch-band och spelarna på ett eller annat sätt kom över bron, skulle inte du ge xp till spelarna då?
Aha, först trodde jag du menade att de som hade tur och klarade sina saves fick mindre xp än de som hade otur och missade sina saves.Vilket innebar att vanliga dödliga som befinner sig på platsen måste klara regelbundna will saves eller börja lida av galenskapen.
...
Detta är något som gör scenariot till ett svårare scenario än om de bara hade kommit till templet, utan risk för någon galenskap, och träffat på en hound archon.
Då räknar vi xp på samma sätt:
Om rollpersonerna stöter på ett gäng orcher och det blir närstrid så använder jag vanlig CR.
Om orcherna är barrikerade, har cover och använder avståndsvapen som armborst så använder jag en högre CR.
Om orcherna kommer rusande över ett öppet fält och rollpersonerna har pilbågar och kan skjuta ner de flesta orcherna innan de hinner fram så använder jag en lägre CR.
CR är något jag ger en situation (det som andra kallar EL, men för mig är det samma sak).Och jag delar endast ut story awards. Inga XP fås för att klubba monster.
Mina spelare får xp när de övervinner en utmaning.
Om dina spelare kom fram till en bro som hölls av ett orch-band och spelarna på ett eller annat sätt kom över bron, skulle inte du ge xp till spelarna då?