Nekromanti 3.5/PF: Skitless på djur

Necross

Swashbuckler
En grej som jag som SL inte riktigt orkar med är alla animal companions, riddjur, summonade critter och andra kräk som spelarna/fienderna pysslar med. Särskilt när man kommer upp i level blir det ju lätt i princip ett mobilt zoo som ska fösas runt på stridsplanen.

Jag funderar på att göra nåt drastiskt, typ hitta på nån/några houserules för att slippa skiten.

Exempel: Rangerns hund i 4 enkla regler:
- Hunden blir en spelpjäs som ranger-spelaren kan flytta (gratis eller typ med en minor-handling) i sin runda.
- Den kan flanka.
- Den kan inte attackera, men varje gång rangern slår en hit så tar en fiende som hunden står intill lite skada (typ 5 eller 10 eller så).
- Fiender kan inte attackera hunden.

Vad tycks? Bra, dåligt? Fördelar, nackdelar?

wallahad

Swordsman
Tyvärr begränsar det mycket av nyttan med followers i allmänhet.

Jag antar att det är du som SL som styr dina spelares followers.
Mitt råd; släpp den bly stenen.

Lita på att spelarna kan hantera dem på ett vettigt sätt.

Jag har själv spelat några karraktärer med followers. Den sl som hanterat dem på bäst sätt hade en husregel:
Jag kunde bara ha min CHA bonus i Aktiva followers. Resten hade jag som backup att göra något helt annat i ett mer fredligt område.

Tex; Efter att vi rensat ut en mindre smugglar liga vid hamnen tog mina followers över den lagliga verksamheten de hade, tillsammans med deras lokaler. Vi räknade lite slött på att det krävdes 10 followers för det.

Vid ett annat tillfälle har jag använt dem för att säkra en pirat grotta och bärga deras dumpade skatter. Förlorade några followers vid ett försök att återta grottan men på det hela var det riktigt lyckat.

Organ

Out of time, out of mind
Jag förstår inte riktigt problemet. Varje spelare får väl hålla reda på sina egna kritter, eller? Annars var det en smidig lösning du hittat på hur man skulle slippa den dubbla book-keepingen med automatiska träffar osv. Fast det funkar nog tyvärr bara på lägre levlar och med vissa typer av varelser. I den Pathfinderkampanj jag själv spelar i hade det funkat mindre bra. Där ligger alla på runt level 8 och under det senaste spelmötet så summonades både en noshörning och en gibbering mouther. De hade inte på nåt vettigt sätt kunnat simulerats med de föreslagna reglerna.

/Anders

wallahad

Swordsman
Ett exempel.

Level 8 char med inriktning att vara ledare = Hög Charisma: 16-17 = +3

Level + cha = Leadership score: 11

På den nivån så får du "bara" 8 followers, max level på din närmaste man/kvinna: 7. Som i det här ex blir level 6.

Att sedan klättra upp några levlar, säg till level 12 gör en del förändringar: 24 Followers!

Dessutom så kan de vara av olika levels, class och ras.

Lägg efter det till några positiva egenskaper som generös och stronghold, så hoppar nivån upp till LS 18 = 40 Followers.

Runda 1; berätta vad varje follower gör och utför handlingen...
Där av vårat val att begränsa antalet aktiva followers till CHA mod. Resten behandlas som 1 unit ca 2 mil bort. Det går att få instruktioner till dem men det tar sin tid.

Necross

Swashbuckler
Organ said:
Jag förstår inte riktigt problemet. Varje spelare får väl hålla reda på sina egna kritter, eller? /Anders
Ja, jo, men det är alltså ett problem om man tycker det är ett problem, inte annars :gremsmile: Alltså:

5 pc:s vs 5 fiender = striden tar 1 timma

5 pc:s + 3 animal companions + 3 summonade critters vs 5 fiender med 5 summonande critters = striden tar 2-3 timmar

Jag må gilla tärningsrull, men det finns gränser.

Storuggla

Champion
"5 pc:s vs 5 fiender = striden tar 1 timma

5 pc:s + 3 animal companions + 3 summonade critters vs 5 fiender med 5 summonande critters = striden tar 2-3 timmar"

Helvete, jag förstår att du är trött på djuren då.

Storuggla, ska ta tid nästa gång

Necross

Swashbuckler
Storuggla said:
Kanske överdrev jag en smula, men längre tid tar det, och svårare att överskåda blir det.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Storuggla said:
"5 pc:s vs 5 fiender = striden tar 1 timma

5 pc:s + 3 animal companions + 3 summonade critters vs 5 fiender med 5 summonande critters = striden tar 2-3 timmar"

Storuggla, ska ta tid nästa gång
Jag har ju inte tagit tid, men en timme per strid låter väldigt mycket. Skulle tippa på att våra strider tar någonstans mellan 20 minuter och en halvtimme. Eller går tiden fort för att man har roligt?

Anarchclown

Swashbuckler
Ni hade senast jag talade med någon i er spelgrupp om det. Inga casters som har full casterlevel. Detta gör summons bra mycket mindre vettiga som taktik vilket gör att allt blir smidigare.

När vi spelade Crimson Throne (inte riktigt färdiga än, har sista äventyret kvar) hade vi en spelarkaraktär som varje gång vi var utomhus frammanade en bunt himmelska ankylosaurus, inomhus höll han sig till Lantern Archons och Hound Archons. Han var förvissor rätt bra på att hålla reda på dem, men deras reach på 15 och det faktum att de tar upp typ åtta rutor eller något gör ju att alla fiender som inte vill femfota runt får en klubbsvans i nyllet. Det gör inte striden ett dugg snabb kan jag avslöja.

Min personliga erfarenhet är att det är summons och inte companions som är problemet. Companions är i jämförelse rätt lätta att hålla reda på och ändrar dessutom inte helt stats efter situation.

chrull

Stockholm Kartell
wallahad said:
Ett exempel.

Level 8 char med inriktning att vara ledare = Hög Charisma: 16-17 = +3

Level + cha = Leadership score: 11
CHA-fokuserad lvl8 char med 16-17 i CHA? Pröva 20-24 :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Men nu var det ju en timme UTAN summons. Det låter sjukt långt. Våra strider brukar ju vara över på max 5 rundor. Och vi tar inte 10 minuter per runda på oss.

Rent generellt så tycker jag (både som spelare och spelledare) att man som spelare är ansvarig för att göra striderna smidiga när man summonar. Har du inte koll på allt samt förberett så får du inte frammana något. Sköter du det inte så får du skämmas tills du slutar summona eller lära dig.

Vitulv

chrull said:
Rent generellt så tycker jag (både som spelare och spelledare) att man som spelare är ansvarig för att göra striderna smidiga när man summonar. Har du inte koll på allt samt förberett så får du inte frammana något. Sköter du det inte så får du skämmas tills du slutar summona eller lära dig.
Jepp, så är det. Precis som med andra spells och förmågor. Man kan inte utgå från att spelledaren skall veta hur din gubbes spells fungerar.

Storuggla

Champion
Ju färre motståndare destu kortare strid. En slutboss är oftast lätt eftersom han är ensam och det är bara att rusa fram hela klubben och slå tills han ramlar. Trist men snabbt.

Storuggla, får jag också sitta

chrull

Stockholm Kartell
Storuggla said:
Ju färre motståndare destu kortare strid. En slutboss är oftast lätt eftersom han är ensam och det är bara att rusa fram hela klubben och slå tills han ramlar. Trist men snabbt.

Storuggla, får jag också sitta
Fast vi har ju haft fighter mot 15 motståndare som varit över på några minuter också...

Necross

Swashbuckler
Vitulv said:
Jag har ju inte tagit tid, men en timme per strid låter väldigt mycket. Skulle tippa på att våra strider tar någonstans mellan 20 minuter och en halvtimme. Eller går tiden fort för att man har roligt?
*Fniss* Jo, men ni kanske är ganska drivna då. Vi är mer glada amatörer.

Vitulv

Necross said:
Vitulv said:
*Fniss* Jo, men ni kanske är ganska drivna då. Vi är mer glada amatörer.
Drivna och drivna, chrull slår ju ihjäl alla jävla monster med två hugg :gremmad:

Närå, vi är rätt glada amatörer vi också. Jag är erkänt dålig på reglerna.

Necross

Swashbuckler
Anyways, jag tar tillbaka mitt tidsexempel helt och hållet. Jag kan säga att varje strid tar typ dubbelt så lång tid med ett mobilt zoo med sig. Och ännu värre om alla är kassa på reglerna.

Sen det där med 24 i Charisma på lvl 8 det *hmm* ... Nej, så kör inte jag.

Anarchclown

Swashbuckler
18 i grund, +2 för ras, +2 för höjningar och +2 för magiskt föremål. Eller eventuellt +4 för magiskt föremål?