Nekromanti 3 frågor, som inte står i regelboken ;-)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Först och främst vill jag ursäkta om de tidigare miljoner frågor jag ställt redan finns att finna i regelboken (måste ha missat dem).

Nu kommer tre till /images/icons/smile.gif:

* Får bågskyttar kryssa stridsvana om de skjuter ner någon?

* Den andra frågan är en följdfråga på en tidigare fråga som jag verkligen inte hittat i regelboken, trots att jag har lusläst den (både ettan och tvåan):

En tempelriddare som har en riddarsköld får en träff i vänstra underarmen, om han inte lyckas skölda anfallet. Det hela gäller en pil. Han slår några T6 mot sköld och misslyckas.
Men nu är det så att skölden har SPS (sköldens passiva skydd) på det området (vilket innebär att det finns en 50%ig chans att skölden skyddar området även om man inte aktivt försöker skydda det). Ska man, trots att han misslyckades med att skölda anfallet, slå mot SPS? Eller träffar pilen automatiskt?

* En magiker har en artefakt som alstrar tre filament åt honom. Han behöver dock bara använda två av dessa till besvärjelsen han hade tänkt sig...

Hur kan han göra då?
Kan han:
1) Välja att bara ta två filament från artefakten?
2) Ta alla tre filament, dissipera ett och använda två till besvärjelsen?
3) Ta alla tre filament, låta ett dissipera okontrollerat och använda två till besvärjelsen?

Tacksam för svar/

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>

Morollan

Veteran
* Får bågskyttar kryssa stridsvana om de skjuter ner någon?

Ja det är ju en form av stid det också. Ett bågskytte kompani får iaf försöka höja SV efter ett fältslag.

* En tempelriddare som har en riddarsköld får en träff i vänstra underarmen, om han inte lyckas skölda anfallet. Det hela gäller en pil. Han slår några T6 mot sköld och misslyckas.
Men nu är det så att skölden har SPS (sköldens passiva skydd) på det området (vilket innebär att det finns en 50%ig chans att skölden skyddar området även om man inte aktivt försöker skydda det). Ska man, trots att han misslyckades med att skölda anfallet, slå mot SPS? Eller träffar pilen automatiskt?

Jag skulle som SL inte tillåta något sådant slag, med hänvisning till närstridsreglerna. Om man misslyckas med sin blockering eller sköldstöt så gäller inte längre sköldens passiva skydd.

* En magiker har en artefakt som alstrar tre filament åt honom. Han behöver dock bara använda två av dessa till besvärjelsen han hade tänkt sig...

Kan han inte dra fram allihopa och använda det som blir över för att göra besvärjelse slaget ob1T6 lättare?

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tack för svaren.
Kom på en liten klurighet bara (nej, egentligen gjorde en av mina spelare det):

"Ja det är ju en form av stid det också. Ett bågskytte kompani får iaf försöka höja SV efter ett fältslag. "

Får man då stridsvana av att skjuta en eldboll eller en blixt på någon?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>

Deishun

Veteran
Så vitt jag vet så får man slå för att höja stridsvana efter alla situationer då man försatt sig i livsfara eller extem stress.
Dvs, dessa FÅR SV:

En krigare i närstrid mot en annan får SV.
En bonde som råkar hamna i mitten av ett fältslag och lycks fly med minde skador men inte gör ett enda anfall får SV
En magiker mitt i en strid som kastar eldklot medan han kastar sig undan fiendepilar.
En olycklig individ i ett rum som sakta fylls med vatten som desperat försöker knyta up knopen som håller honom bunden till golvet.
En bågskytt som skjuter pilar mot en framstormande fiendehär medan fiendens pilar regnar ned runtomkring.

Dessa får INTE stridsvana.

En riddare som mejar ned ett par bönder utan minsta problem.
En bågskytt som från en säker plats skjuter ned fiender utan avståndsvapen.
En mäktig magiker som skyddad bakom sin magi massakerar fiender runt sig.

inte

Veteran
"En olycklig individ i ett rum som sakta fylls med vatten som desperat försöker knyta up knopen som håller honom bunden till golvet"

vad har det med strid at göra ??? för stritsvana är hur van man är att slås inte sant..

Deishun

Veteran
"vad har det med strid at göra ??? för stritsvana är hur van man är att slås inte sant.."

Det är därför jag skrev det... Stridsvana är inte bara om strid. Stridsvana är också förmågan att hålla sig samlad i en stressig/kritisk situation, att inte bli skräckslagen eller få panik.

Därför får personen i rummet ett föbättringsslag i SV om han klarar att lösa upp knuten och ta sig ut utan att den växande paniken stoppar honom. (För att se om han får panik kan man ju om man vill slå ett slag för SV eller kanske ett svårt slag mot PSY.)

Från regelboken: s. 95 i EON 1

"Färdigheten stridsvana kan med fördel användas i andra situationer än just strid. Stridsvana är egentligen, trots namnet, en rollpersons förmåga att tänka klart i stressade och pressade situationer. Sridsvana kan användas för att avgöra saker som till exempel om en rollperson kan förbinda en sårad kamrat när de båda åker på en flotte i en vild fors utan att drabbas av panik då de hör vattenfallet komma närmare. En tjuv med hög stridsvana lyckas antagligen få upp ett lås snabbare under stress (till exempel om vakterna närmar sig) än en tjuv som är minst lika bra på att dyrka upp lås men som har låg eller helt saknar stridsvana."