Cinneachsvärdets form och funktion.
3. Går det att obehindrat använda 2 st cinneah?? De e inte designade för enhandsbruk även om man uppnår styrkekraven.
Jag tror faktiskt det går alldeles utmärkt, då man håller närmare mitten på svärdet, till skillnad från det raka Carwelan som har samma längd, men där man av uppenbara skäl inte kan greppa högre på svärdet än fästet (att fäktas med ett grepp om klingan avråder jag å det bestämdaste från).
I och med att Cinneachsvärdet grepp sitter parallellt (ungefär) med klingan istället för att vara som en förlängning av den, blir det betydligt mer balanserat i enhands grepp än konventionella svärd.
Jag kan dessutom tänka mig att det är ett ypperligt vapen för den alviska bakvända fäktningen, då man kan använda handgreppets nedre del tillsammans med klingans nedre del som en klyka för att underlätta pareringar.
Nåja... eller något sånt. Detta är givetvis ren spekulation, då mig veterligen det inte finns någon "verklig" förlaga för Cinneach-svärdet.
Det skulle vara intressant att höra vad forumets lokala svärdsexperter har att säga om designen. Stilig är den iaf.
/Joel - Vapenfetischist vars praktiska erfarenhet ligger åt modernare, mer osportsliga vapen än svärd.