Nekromanti 3 snabba frågor.

Fredlig_Missla

Veteran
1. Har det hänt något med Misselmodulen den senste månaden??

2. ska man tänka på något speciellt när man spelar en Perinisk Missla??

3. Går det att obehindrat använda 2 st cinneah?? De e inte designade för enhandsbruk även om man uppnår styrkekraven.

Tack på förhand.

Krille

Super Moderator
"1. Har det hänt något med Misselmodulen den senste månaden??"

Jupp.

"2. ska man tänka på något speciellt när man spelar en Perinisk Missla??"

Perenniska misslor kan bli myndiga. Inte för att misslorna bryr sig, eller för att det gäller utanför Pereine, men ändå.

Pendragon

Swashbuckler
Cinneachsvärdets form och funktion.

3. Går det att obehindrat använda 2 st cinneah?? De e inte designade för enhandsbruk även om man uppnår styrkekraven.
Jag tror faktiskt det går alldeles utmärkt, då man håller närmare mitten på svärdet, till skillnad från det raka Carwelan som har samma längd, men där man av uppenbara skäl inte kan greppa högre på svärdet än fästet (att fäktas med ett grepp om klingan avråder jag å det bestämdaste från).

I och med att Cinneachsvärdet grepp sitter parallellt (ungefär) med klingan istället för att vara som en förlängning av den, blir det betydligt mer balanserat i enhands grepp än konventionella svärd.

Jag kan dessutom tänka mig att det är ett ypperligt vapen för den alviska bakvända fäktningen, då man kan använda handgreppets nedre del tillsammans med klingans nedre del som en klyka för att underlätta pareringar.

Nåja... eller något sånt. Detta är givetvis ren spekulation, då mig veterligen det inte finns någon "verklig" förlaga för Cinneach-svärdet.
Det skulle vara intressant att höra vad forumets lokala svärdsexperter har att säga om designen. Stilig är den iaf.

/Joel - Vapenfetischist vars praktiska erfarenhet ligger åt modernare, mer osportsliga vapen än svärd.

Slarn

Excentriker
Re: Dubbla cinneach

Detta går hur bra som helst, åtminstone om man får tro KV. Där är ju cinneach ett av momenten i Salye Conor, som innehåller tekniken Två Vapen, så det ska nog inte vara några problem. Hur realistiskt detta är kan dock inte heller jag svara på.

Musashi

Veteran

Ett Cinneach är väldrigt klumpigt om man ska hantera det i en hand, jag känner några som testade just detta och de sa att det blev väldigt svår hanterlig och hela uppbynaden av svärdet är gjort för två händer

Räkna det som en yxa

Pendragon

Swashbuckler

Jag antar att det var med en hemmagjord Cinneach? Det kan inte vara så att svärdet helt enkelt var felaktigt balanserat?
Det verkar som om balanspunkten ska ligga i höjd med handen, eller strax ovanför, dvs, något lägre än på traditionela svärd.

/Joel - Skulle vilja prova med en riktig Cinneach.

Musashi

Veteran

Jag har själv aldrig känt på svärdet men de som testade det sa att det bettede sig som en yxa mer än ett svärd.

Det kan möjligtvis vara felkonstruerat.

Fred

Veteran
Re: Cinneachsvärdets form och funktion.

För min del tycker att Carwelansvärdet värkar bättre för enhandsbruk än Cinneahsvärdet. Det känns mer som att Cinneahsvärdet är gjort för att användas med ett tvåhandsgrepp där man håller händerna bredare isär än i vanliga fall.
Jag är ingen expert men borde inte Carwelan vara balanserade som vanliga svärd och således fungera lika bra som anhandsvapen för den som orkar det, vilka de flesta gör.

Jo, en yxa har väll tyngpunkten ganska långt fram... En Cinneach ska alltså ha tyngpunkten vid handed vilket torde göra stor skilnad.

Krille

Super Moderator
"Jag tar mig friheten & svarar i hans ställe; Vad, exakt?"

Skulle svaret göra er klokare? Antingen är det så kortfattat att det faktiskt inte säger något, eller så är jag tvungen att skriva hela avsnittet där arbetet har skett, och det vill jag inte släppa ifrån mig förrän modulen är klar.

Pendragon

Swashbuckler

Enligt Krilles artikel om Cinneahsvärd så bärs svärdet så att det är fäst i bältet i höjd med balanspunkten. Tittar man på bilden med svärdet i skidan, ser man att skidans fästanordning är placerad precis ovanför greppet.

Alltså, Cinneachen lär vara betydligt mindre framtung än konventionella svärd, och det hintas lite i beskrivningarna att samtliga alviska svärd är det.

/Joel

Verkar vara ungefär vad jag skrev förutom det totala misstaget att skriva handet istället för handtaget. Helt säker på att jag skulle skriva handtaget.