Nekromanti 3 st hemmasnickrade effekter.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Det fanns åtminstone en persons intresse (plutte) av att dessa lades upp på forumet så här kommer dom.
3 st effekter.

Om någon vill lägga upp dessa effekter på någon hemsida så är det helt ok. Bara det står att Jacob Ericsson är snubben som klurade ut dom.

Först och främst en variant på hoppa-effekten som finns på några hemsidor. Jag tyckte personligen att den var ganska regeltekniskt klumpig och ointuitiv. Följer liksom inte alls den allmänna formen som eonregler vanligtvis har.

Hoppa
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*.

*Effekten kan inte göras permanent.

För varje filament så blir alla slag mot färdigheten hoppa en nivå enklare (-Ob1T6), (kanske man ska slänga in akrobatik här också, vad tycker forumiterna ?).

Sedan, en effekt som kan vara regeltekniskt kladdig, men som jag personligen tycker om mycket.

Styrka
Geotropi: 1+, Räckvidd: Beröring, Varaktighet: Temporär*.

Varje filament ger den besvärjade +1 i STY under effektens varaktighet.
Tänk på att en del härledda värden måste ändras om när man förändrar sina grundegenskaper. Se sid. 23 i Eon2 regelboken.

Sist min personliga favorit som jag inte har sett någon annan stans (fast det betyder inte att ingen har gjort denna innan mig).
Det är

Fallskydd
Pneumotropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*.

Starka vindar håller i den påverkade så denna faller långsammare. För varje filament så reduceras all fallskada med 1 nivå (-Ob1T6), däremot påverkar det inte antalet träffade kroppsdelar, blir fallskadan under Ob1T6 så tar man ingen skada alls.
Falltiden gångras med antalet filament.
Tänk på att falltiden kan i extremfall bli längre än besvärjelsens varaktighet, då måste besvärjelsen förlängas.
Effekten måste vara aktiv när fallet börjar, om den vävs mitt i fallet, så har den endast en marginell effekt.

Så tex.
Om man faller 50 meter, så ska man enligt tabell tabell 7-14b på sidan 172 i Eon2 ta Ob6T6 vardera i 6 kroppsdelar.
Om man då väver fallskydd av fjärde rangen, så kommer man ta Ob2T6 vardera i 6 kroppsdelar. Kan fortfarande vara dödligt. Dessutom faller man kanske säkert på... säg mjukt gräs. Då reduceras skadan ytterligare med Ob1T6. Då ligger man på Ob1T6 skada i 6 kroppsdelar. Det är jobbigt, men hanterbart.
Dessutom så blir falltiden 5 gånger längre. Alltså 3,1 x 4 sek = 12,4 sekunder, eller ca 3 stridsrundor.
Somliga ser att hänga i luften i 3 stridsrundor som någonting negativt, men dom förstår inte dom cineastiska scenerna man kan få till av att sakta dala ner i luften, skjutandes med en båge, eller alternativt vävandes offensiva besvärjelser :gremgrin:

/Naug, "Det är ju effektsökeri !"

Fett jau!

"Fallskydd"

hehe..."pvetherfall"...fast jag gillar varianten där man skapar MASSOR med fjädrar under sig som man landar på.. :gremsmile:

Shaggy

Swordsman
Re: 3 st hemmasnickrade effekter. (OT)

Jag undrar om jag någonsin kommer att vänja mig vid "gångra"...

Min reaktion varenda gång blir: "'Gångra'? Vaddå 'gångra'? Jaha... 'gångra'..."