Re:Hela texten *Spoiler- You've been warned*
Jodå du lyckas betydligt bättre än vad jag skulle göra om jag försökte. Vore det för mycket begärt om du ger dig i kast med hela texten? (se nedan)
Vad som händer är följande i princip så är det samma text som står i boken. (Själva kvädet är det som är inom situationstecken och skrivet i kursiv stil):
Rollpersonerna är gäster hos Oktar af Grimme och dennes dotters bröllop.
Prästen har vigt paret och nu ska festen ta vid. Maten serveras. Oktar, som är brudens far, ska hålla sitt bröllopskväde till de nygifta (Miri af Grimme och Huld Hagtorn). Han börjar.
"Vänner, bröder och Vildlands björnar. Mjöda i stånkans hallar. Dådsjung
söderns vänner" ("Söderns Vänner" - han menar rollpersonerna då de kommer söderifrån)
Frändeflock och hjälmbullersbroder. Ät trångt av svin som ärats.
Sitt i ölbänk, fröjdas åt festen. Känn av er segerlön och uppfylls av stålhård vildgalt.
Väster på tinget. En dotter gynnad av lyckan, jag med mig förde. Alla bita
i sköldar till fejdens vaka. Blodiga järnskjortor fanns att skåda, det smattra av
benkärl från bålet. Allt slukas av elden.
Stäng ikväll den dörr som knackar om kalla tider. Glöm att gamla tider
susar i knutar. Blodflod som ångar. Brandlysten dyrkare av sotig snö. Giriga käftar
som slukat, kämpar som stupat, kvädande sorgsång, högar som brännas"
Folk blir tysta och oroliga
"Sköldar trängs kanske i morgondagens dimma. Skonsamt lovsjunger vi då
kampfördärvets tummel. Vapenföra yvs kanske av dråp och mordverk. Eggjärn
biter i ungdomars kött, under blanka sköldar dölja sig banesår. I dagarna drabbas
de härjande härnad, fresta med fejd för att öka sin ära. Hör mig dock."
"Ikväll är stånkan vän och farstugrannen frände."
Folk nickar instämmande.
"Vi dricker för saknade fylkjarl Njordungs ära."
Några i salen skrålar instämande. Främst hans familj.
"Bort i dimman han vandra. Kanske han värjde sig för kvinnors klander"
Folk börjar skratta och blir till bättre mods.
"Låt oss minnas hans skockiga kara"
Här säger han egentligen att han inte litar på de män och kvinnor som Njordung samlat på sitt gods.
"Av spjutsvenn och sköldmö han samlat i Ulvarsfjäll. Vrede kan de väcka.
Viskar som visa alfer"
Ulvarsfjäll är namnet på Blåyxrs jaktgods och Oktar vänder sig mot Huld:
"Fritt kan väl jag er förtälja. Hon tillföll med vilja Hagtornaätt. Brudgum
gavs hårfager hustru. God fostran i sköte och söner skall komma."
Oktar säger att han hoppas på en dotterson.
"Mot hennes vassa tunga, jag ofta tvangs värja. Hennes ilska ej prygel kunde
tämja. Men fredkär man du är och hittills hållits av alla. Ta hand om henne
väl min vän."
Den blivande hustrun tittar argt ner i marken och Huld skrattar och nickar.
"Häftigt brinner törst i strupe. Högt skriker hjärtat av skrål"
Folk höjer sina stånkor och väntar på att få dricka
Hungern kvider som svin i eld. Häng av ringflätad rustning och fyll er buk
med drypande fläsk
Folk nickar instämmande
"I ölrus låt vår ängslan ångas, i festen vår ovänskap sövas. Ty det är svuret.
Att korpens föda, blir morgondagens trätobror"
The F*cking End , festen börjar folk super, äter och beter sig illa.
(Är det bara jag som tycker att meningen "Känn av er segerlön och uppfylls av stålhård vildgalt." låter lite kinky så att säga?)
Förklaringar:
Fylkjarl Njordung Blåyxr
Fylkjarlen dök inte upp på bröllopet av den enkla anledningen: Han har varit försvunnen i ett halvår tillsammans med några av sina bröder och hirdmän. Ingen vet varför.
"Brandlysten dyrkare av sotig snö" och Ulvarsfjäll
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Här syftar Oktar på något som definitvt inte är allmänt känt. En kult som kallas Iskulten har börjat växa fram och man blir omvänd till den med hjälp av så kallad svart is. Deras mål är det vanliga: framkalla världens undergång, väcka Isdrottningen och yadda yadda. Iskulten var aktiva för 300 år sedan men misslyckades då och blev kuvade. Vissa av de församlade är indragna i den. Detta är något som Rp inte känner till överhuvudtaget ännu.
Sedan att en massa människor samlas på Njordungs jaktgods är liskom en hint som i nuläget är relativt meningslös RP kan inte under några som helst omständigheter förstå vad det handlar om eller att de kommer att komma dit i framtden. Fast de kan ju alltid fråga.. men de skulle nog inte få nåt svar. </font></td></tr></table>
Vad man vill ha sagt
Ja du... Svårt att säga.
Det stycket med, "Sköldar trängs kanske i morgondagens dimma" tolkar jag det som att i framtiden är det troligt att vi slåss men idag så ska vi njuta av bröllopet med tillhörande festligheter.
Annars så har jag väldigt svårt frör att få något vettigt ur hela kvädet.