Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Ok, tänk er följande scenario. Jag vill bussa ett gäng hjältar på min Fiendish Tyrannosaurus som är en 122 poängs best med 180 hp, melee attack +20 (25 magic+chomp), DR5, Melee Reach 2, Resist 10 Cold, Fire; Save = 10; smite good +20, Chomp (smaller creatures take +10 damage; DC 15 negates) och slutligen spell resistance.
Den enda svagheten som T-Rexen har är att AC:n bara är 14.
Ok, hur spöar jag den här med ett 122-poängs warband? Jag har verkligen ingen jävla aning.
Eller jo, självklart har jag en aning men jag vill att ni ska vara med och bolla ideér.
Följande riktlinjer tror jag på;
<ul type="square">
[*]Alla varelser som är mindre än T-Rexen (de flesta) måste tåla minst en träff om de ska kunna delta i närstrid. Detta på grund av att T-Rexen med största sannolikhet kommer att få in sin attack of oppurtunity på varenda varelse som närmar sig. Med andra ord - varelser med mindre än 40 hp göre sig icke besvär.
[*]Varelser som skall slåss med T-Rexen behöver inte så hög attackbonus (på grund av dess låga AC men för att nöta ner de 180 hitpointsen behövs mååånga riktigt kraftiga smällar.
[*]Magi har begränsad verkan på grund av T-Rexens spell resistance och resistance to Cold & Fire.
[*]För att komma runt Damage Reduction behövs gubbar som gör magisk skada med sin melee attack.
[*]De flesta varelser med ranged attack gör för lite i skada för att göra någon nytta.
[*]Varelser med dubbla attacker är bra. Chansen att de får in två stycken innan de själva slits i stycken ökar markant (så länge de överlever den attack of opportunity de råkar ut för när de går in i närstrid).
[/list]
Nå, vad säger ni? Har jag gjort rätt iakttagelser? Det lutar åt att det får bli fyra varelser för ca 30 poäng stryck som får göra första försöket att nedlägga en T-Rex.
Jag återkommer med resultatet.
- Vulf
Den enda svagheten som T-Rexen har är att AC:n bara är 14.
Ok, hur spöar jag den här med ett 122-poängs warband? Jag har verkligen ingen jävla aning.
Eller jo, självklart har jag en aning men jag vill att ni ska vara med och bolla ideér.
Följande riktlinjer tror jag på;
<ul type="square">
[*]Alla varelser som är mindre än T-Rexen (de flesta) måste tåla minst en träff om de ska kunna delta i närstrid. Detta på grund av att T-Rexen med största sannolikhet kommer att få in sin attack of oppurtunity på varenda varelse som närmar sig. Med andra ord - varelser med mindre än 40 hp göre sig icke besvär.
[*]Varelser som skall slåss med T-Rexen behöver inte så hög attackbonus (på grund av dess låga AC men för att nöta ner de 180 hitpointsen behövs mååånga riktigt kraftiga smällar.
[*]Magi har begränsad verkan på grund av T-Rexens spell resistance och resistance to Cold & Fire.
[*]För att komma runt Damage Reduction behövs gubbar som gör magisk skada med sin melee attack.
[*]De flesta varelser med ranged attack gör för lite i skada för att göra någon nytta.
[*]Varelser med dubbla attacker är bra. Chansen att de får in två stycken innan de själva slits i stycken ökar markant (så länge de överlever den attack of opportunity de råkar ut för när de går in i närstrid).
[/list]
Nå, vad säger ni? Har jag gjort rätt iakttagelser? Det lutar åt att det får bli fyra varelser för ca 30 poäng stryck som får göra första försöket att nedlägga en T-Rex.
Jag återkommer med resultatet.
- Vulf