Nekromanti Noir: Den kom blooood ur Mordekai...

Big Marco

Läskig
Att blöda är noir. Att ligga och lida med kulhål i buken är noir. Att ligga mot en regnvåt gata med käften inslagen är noir.

Men är att blöda regeltekniskt noir? Stilen i Noir är någonslags hårdkokt action-noir-horror och stridssystemet är cinematiskt med utmatade patroner som glittrar likt pärlband och hela den biten och skadesystemet är en (mycket vid, bakvänd och oförutsägbar) variant av hit points och dödliga sår.

Jag har skrivit en regel för blödning över tid, då det är coolt att blöda när man flämtandes tar sig genom bakgatorna. Men när jag själv lade med följande fras: Denna regel bör enbart användas av berättare som villa öka realismen i spelet på bekostnad av stil, tempo och action. Det rekommenderas inte att den används då tonen och stämningen i spelet kan blekna. kom tanken att det kanske är fel ändå. Fel att ta med alls, för regler som är med brukar av hävd användas.

Frågan är - finns det något bra sätt att i systemet ha med blödning utan att det blir ett matteprov och tidtagarövning av alltihop?

Några tips eller idéer?

Krille

Super Moderator
Varför blöder Mordekai?

Jag tänkte först tipsa om ett par lätta blödningsvarianter från Västmark och Babylon Project, men sen kom jag fram till att de kanske missar målet. Du kanske ska titta på hur du vill ha det enligt genren istället? Du säger själv något rätt intressant här:

Marco Behrmann said:
"det är coolt att blöda när man flämtandes tar sig genom bakgatorna."
Åkej, koppla bort realism-nerven och tänk efter nu, hur gör du ett system som gör det coolt att blöda när man flämtandes tar sig genom bakgatorna? Ett vanligt verklighetssimulerande spel gör det inte coolt att blöda. Det gör bara att man inte vill blöda, det straffar spelarens rollperson, och tar tid och spelflyt. Ingendera är coolt.

Jag har faktiskt ett förslag, en liten regel på cool blödning som är så häftig att jag tror att jag ska implementera den någonstans. Jag utgår från ett Västmark-likt metasystem med skadenivåer när jag beskriver tanken bakom ett ballt noir-igt blödarsystem (du får själv översätta det till ditt system), men en tanke skulle kunna vara att om man är skadad över Allvarligt så är man normalt orörlig, inte nödvändigtvis däckad men man kan inte flytta på sig. Poängen är att rollpersonen normalt skulle ligga kvar på grund av sina skador.

Rising kommer hata det här förslaget, men tanken är att man kan fortsätta att agera om man beskriver hur jävla hårt man lider och hur mycket man flåsar vidare. Utöver det så kan man dubbla läkningstiden för den skadan, på grund av blodförlusten. Man har givetvis en massa minus på grund av Omtöckningen från blodförlust. Belöningen för att ha ont är så att säga att man kan göra något trots att man har ont, men å andra sidan så får man betala för det.*

Medan jag kommer ihåg det, i Västmarks onlinematerial finns en frivillig regel som jag kallar för Boromirs regel. Den går i princip ut på att om en rollperson dör, men kämpar för något hjältemodigt eller sonar ett tidigare brott, så kan han tillfälligt skita i att han håller på att dö, utan får fortsätta att slåss trots sin allvarliga skada (givet att några slag lyckas). Skulle han få fler dödliga skador så får han slå igen på samma sätt, och om det går vägen så får han fortsätta att slåss. Så fort striden är slut så dör han, eventuellt efter ett vackert dödstal.

Det är en regel som, precis som förslaget ovan, är mer av en narrativ regel än en verklighetssimulerande regel. Boromir borde vara stendöd efter första pilen, men fortsätter att slåss för att det passar ståryn. Mordekai borde ligga ner, men fortsätter flämtande genom gränden och blodar ner kullerstenarna, bara för att det är noir. Poängen är att ibland är det viktigare att simulera ståryn än verkligheten. Blödning i noir-genren sker av narrativistiska skäl, så då bör regeln kanske vara narrativistisk och simulera ståryn snarare än verkligheten.

Eller, som sagt var, det är coolt att blöda.

---

* Playelf har en intressant regel på det temat: ju bättre man beskriver hur ont man har, desto fler tärningar får man slå för att låta bli att dö, vilket resulterar i att ju ondare spelaren spelar sin skada desto svårare är det för honom att dö. Typ.

Krille

Super Moderator
Det är coolt att sno av sig själv

"Rising kommer hata det här förslaget, men tanken är att man kan fortsätta att agera om man beskriver hur jävla hårt man lider och hur mycket man flåsar vidare. Utöver det så kan man dubbla läkningstiden för den skadan, på grund av blodförlusten. Man har givetvis en massa minus på grund av Omtöckningen från blodförlust. Belöningen för att ha ont är så att säga att man kan göra något trots att man har ont, men å andra sidan så får man betala för det."

Det där var en så cool regel att jag snodde den av mig själv och lade in i Andra Imperiet Online.

Big Marco

Läskig
Re: Varför blöder Mordekai?

Ah, tack! Jag har redan löst det utan att veta om det. Sådant gillas. Jag har redan ett state som dödligt sårad - och då är man stilla, plats liksom. Men genom att "Bita ihop" och betala med sin noir-valuta, typ Öde, får man agera ändå, men med ont, stön och blodskvätt. Och det är det jag egentligen är ute efter. Härligt. Nu skall jag skriva en massa. :gremlaugh:

hraufnir

Swordsman

Läckert. Jag har typ samma koncept i FaeryTale. Helt enkelt att om man har åkt på en "dödlig" skada kan man göra något som kallas "The Last Action of a Hero". Det innebär helt enkelt att, när man är dödligt sårad, väljer att kunna göra en sista handling. Skriva ett brev, släpa sig till rätt ställe, fightas lite till, whatever. Gör man detta säger man ifrån sig rätten att kunna botas/helas. Man går emot en säker död helt enkelt, men man gjorde det med stil.

=)

Rising

Vila i frid
Om du pratar om blödning såsom ett kontinuerligt minskande av någon sorts blodpoäng så låter det inte så häftigt. Det blir lite för mycket administration för genren, i mina ögon. Då skulle jag nog föredra en helt binär regel. Antingen blöder man, eller så blöder man inte. (Ungefär som med medvetslöshet) Alltså, att man bara administrerade stadiet en gång, och sedan var det bra med det, istället för att man ska föra bok över alla bloddroppar som rinner ut ur ens karaktär.

Sedan kan man diskutera vad blödning egentligen skall påverka. Om det sänker prestationsförmågan för mycket så kommer du inte få särskilt många hjältar som blöder och mår pyton, men som ändå klarar skivan, och det är ju precis det du vill ha. Så då är frågan vad blödningen egentligen skall påverka, och då tycker jag att det nog blir bäst om det i första hand får vara en kosmetisk grej: Krilles förslag att spelaren måste beskriva hur han blöder och ser ut som skit är inte alls dumt. Lägger man till några generella riktlinjer på det; såsom att en blödande karaktär inte kan röra sig särskilt obehindrat eller ta sig an några utmaningar som tar lång tid och kräver kondition, då har man kommit någonstans på vägen.

Om jag vore du så skulle jag dock mest fokusera på de där livsmålen du pratade om i ett tidigare inlägg. Jag skulle göra så att en blödande karaktär endast kan fortsätta agera med full förmåga om han strävar i rak riktning mot det där livsmålet. Hartigan finner ny styrka och fortsätter kämpa för att rädda Nancy, han bör inte kunna motstå smärtan och pressa sin kropp till dessa bragder för något mindre ädelt syfte än så (tro mig, annars kommer rollpersonerna att använda dessa hjälteregler för att rädda sina egna skinn, och det kommer inte alls bli lika stenhård stämning runt bordet).

Egentligen skulle jag vilja driva det ännu längre och prata om resignation i vida ordalag. När ens resignation (som kan handla om blödning, smärta, utmattning, förgiftning, drogpåverkan, hopplöshet, förtvivlan, skräck, osv) överstiger ens mentala uthållighet så får man liksom välja att antingen bara säcka ihop/dra sig undan, eller så måste man kämpa i rakt riktning mot ens livsmål om det finns i sikte. Vore det rena självmordet att springa in i fiendens högkvarter nu för att utkräva den hämnd man så suktar efter? Tja, antingen det, eller så får du ligga kvar där du ligger i din pöl av blod och tårar, kiddo, för det är nu du har chansen, och du är för utmattad för att ta till mer sofistikerade metoder.

Då är det nog många spelare som skulle säga "äh, vafan, jag biter ihop och reser mig ur den här skiten, drar fram mina revolvrar och lubbar in!" för att sedan dö som en hjälte, antingen före eller efter hämnden var uträttad. Och det är ju precis den sortens reaktioner jag skulle vilja uppmuntra med den här typen av regler.

Big Marco

Läskig
Ja! Det är ju precis rätt!

Jag har ett state i spelet som innebär att man blir Dödligt sårad. Det är stadiet innan man dör och kan avhjälpas av en doktor. Hittills är det bara genom ödes-poäng man får agera när man är Dödligt sårad, annars ligger man stilla och kvider som ett barn.

Men jag har redan regeldelar som kopplar in drivkrafter i en scen. Om uppfyllelse av en drivkraft är förnimbar i scenen får personen bonus att utföra handlingar som underlättar uppfyllandet. Det är enkelt att jacka in att om den situationen råder, att drivkraften kan uppfyllas så kan personen bringa sig över förlamningen som Dödligt sårad innebär och agera som vanligt, så länge det handlar om att uppfylla drivkraften och inget annat (som att fly, läka sig, göra oheroiska saker, etc).

Puss på er i tråden - två mycket bra idéer som är helrätt för spelet. =)

Blippe

Warrior
En noir hjälte skulle aldrig göra något hjältemodigt utan att lämna ett tjugotal liter blod efter sig. Kort sagt: en blödande noirsnubbe får bonus! :p

Big Marco

Läskig
Re: Noir

Noir är dels en genre-setting baserat på film-noir - en stil i en typ av filmer från främst 40-talet. Dels är det projektnamnet på ett kommande rollspel, skrivet av undertecknad och Petter Nallo.

Big Marco

Läskig

Jag ville bara säga att Boromirs regel också är cool.

Öht gillar jag när det blir coolt och dramatiskt. Nu finns det möjligheter iom att reglerna styr det hela - det är inte realistiskt men det är trovärdigt.

För jag menar - om man ändå skall dö och man vet om det, varför inte ha möjligheten att göra det på ett sätt som är coolt och minnesvärt, så det känns som ett avslut när det sker?