Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,515
Jag brukar ofta bli paff över hur mycket forumiterna här verkligen behärskar när det gäller att diskutera rollspel.
Nu på makarforumet finns det en tråd som ställer två begrepp mot varandra. Okej, jag kan ha missförstått alltihop och då ber jag om ursäkt och ett förljusande, men jag tror att resonemangen tycks gå så här:
"Spelighet" är bra för då kan man göra verkliga val, som går att värdera på ett bra sätt då systemet är så välgjort att ens val verkligen resulterar i logiska konsekvenser.
"Samberättande-simulationism" är bra för då kommer vi nära det som vi egentligen gillar med rollspel; den bra ståryn.
Den bra ståryn mår inte alltid så bra av tex tärningsslag som trots att de är följder av ett logiskt system, kan påverka ståryn i en riktning som varken spelare, spelledare eller äventyrskonstruktör gillar.
Har jag massuppfittat det hela?
---
För att göra det hela än mer problematiskt; jag gillar oftast en blandning av de där två. Dessutom kan jag tänka mig ett system, oavsett typ, som kanske innebär att jag går miste om mina förväntningar. Eller enklare uttryckt; jag vill bli överraskad i rollspel. När jag vet hur det kommer sluta oavsett om det beror på spelighet eller samberättarstylee, så blir jag besviken. Det är den överraskande spelvärldens autonomitet som lockar mig hårdast. Trots att det kanske innebär att jag får göra många nya karaktärer eller att den perfekta ståryn får ett snöpligt slut.
Är jag bara frusen i hjärnan?
/Basenanji
Nu på makarforumet finns det en tråd som ställer två begrepp mot varandra. Okej, jag kan ha missförstått alltihop och då ber jag om ursäkt och ett förljusande, men jag tror att resonemangen tycks gå så här:
"Spelighet" är bra för då kan man göra verkliga val, som går att värdera på ett bra sätt då systemet är så välgjort att ens val verkligen resulterar i logiska konsekvenser.
"Samberättande-simulationism" är bra för då kommer vi nära det som vi egentligen gillar med rollspel; den bra ståryn.
Den bra ståryn mår inte alltid så bra av tex tärningsslag som trots att de är följder av ett logiskt system, kan påverka ståryn i en riktning som varken spelare, spelledare eller äventyrskonstruktör gillar.
Har jag massuppfittat det hela?
---
För att göra det hela än mer problematiskt; jag gillar oftast en blandning av de där två. Dessutom kan jag tänka mig ett system, oavsett typ, som kanske innebär att jag går miste om mina förväntningar. Eller enklare uttryckt; jag vill bli överraskad i rollspel. När jag vet hur det kommer sluta oavsett om det beror på spelighet eller samberättarstylee, så blir jag besviken. Det är den överraskande spelvärldens autonomitet som lockar mig hårdast. Trots att det kanske innebär att jag får göra många nya karaktärer eller att den perfekta ståryn får ett snöpligt slut.
Är jag bara frusen i hjärnan?
/Basenanji