Jag vet inte om det här är rätt forum, men det handlar om skapande även om det inte handlar om just regelskapande.
Jag har under årens lopp märkt att jag har ganska svårt för att skriva ihop traditionella äventyr (som jag definierar som relativt styrda med ett fastställt händelseförlopp och förväntade ställningstagande ifrån rollpersonernas sida) men desto lättare för kortare scenarion och äventyrsuppslag. Men jag har börjat fundera mer och mer på att försöka skriva äventyr kring en central konflikt där rollpersonerna har möjligheten att lägga sig i ifrån vilken vinkel som helst. Lite åt fisktankshållet med en fastställd händelseutveckling som dock kommer att rubbas om rollpersonerna sätter käppar i hjulen för någon viktig part. Och naturligtvis med starka och intressanta spelledarpersoner.
Nu kanske de här funderingarna inte skiljer sig ifrån er definition av ett traditionellt äventyr, men det gör det i alla fall ifrån min. Hur resonerar ni när ni skriver äventyr, och då tänker jag alltså på äventyr som ni tänker publicera för allmänheten på olika sätt? Vad ser ni för nackdelar och fördelar med de äventyr som ni stött på både som spelare och spelledare?
Jag har under årens lopp märkt att jag har ganska svårt för att skriva ihop traditionella äventyr (som jag definierar som relativt styrda med ett fastställt händelseförlopp och förväntade ställningstagande ifrån rollpersonernas sida) men desto lättare för kortare scenarion och äventyrsuppslag. Men jag har börjat fundera mer och mer på att försöka skriva äventyr kring en central konflikt där rollpersonerna har möjligheten att lägga sig i ifrån vilken vinkel som helst. Lite åt fisktankshållet med en fastställd händelseutveckling som dock kommer att rubbas om rollpersonerna sätter käppar i hjulen för någon viktig part. Och naturligtvis med starka och intressanta spelledarpersoner.
Nu kanske de här funderingarna inte skiljer sig ifrån er definition av ett traditionellt äventyr, men det gör det i alla fall ifrån min. Hur resonerar ni när ni skriver äventyr, och då tänker jag alltså på äventyr som ni tänker publicera för allmänheten på olika sätt? Vad ser ni för nackdelar och fördelar med de äventyr som ni stött på både som spelare och spelledare?