I den absolut överväldigande merparten av alla rollspel jag är bekant med* är det helt okej för reglerna att styra handlingar och konsekvenser som har att göra med rollpersonens fysiska förutsättningar – strid, skador, hur mycket man orkar lyfta, om man hinner hoppa undan det fallande stenblocket, et cetera.
Här gäller i allmänhet att spelaren måste slå ett slag mot en eller annan egenskap/färdighet för att se vad som händer. <div>
</div> <div>Dock verkar det vara tabu att på motsvarande sätt regelstyra handlingar och konsekvenser som har att göra med rollpersonens mentala förutsättningar eller personlighetsdrag – bli övertalad, lista ut gåtor, överväldigas av skuld efter att ha dräpt en försvarslös svartnisse, et cetera. Allt sådant ska istället sortera under »rollspelande« eller vara beroende av spelarens förmågor. </div> <div>
</div> <div>Pelle, 10 år, får förmodligen problem om han ska försöka »rollspela« den mäktige trollkarlen med 20 i INT (eller motsvarande), särskilt när det gäller saker som gåtutlistande. </div> <div>
</div> <div>Varför är det så här? </div> <div>
</div> <div>Måste det vara såhär? </div> <div>
</div> <div>Kan det inte lika gärna vara »slå ett INT-slag med –10 för att lösa gåtan«? Eller »slå ett slag mot Ohederlig för att inte stjäla kyrksilvret«? Eller »du misslyckades med ditt slag mot Viljestyrka så du måste göra det han ber dig om«? </div> <div>
</div> <div>Jag vet att det finns spel som regelstyr sånt här (till exempel Pendragon, Dying Earth och Burning Wheel), men de är försvinnande få vid en jämförelse.
Vad har ni andra för åsikter om det här?
</div> <div><font size="1">
</font> </div> <div><font size="1">* Listan är fyra år gammal, så en hel del spel har tillkommit sedan inlägget gjordes.</font> </div>
Här gäller i allmänhet att spelaren måste slå ett slag mot en eller annan egenskap/färdighet för att se vad som händer. <div>
</div> <div>Dock verkar det vara tabu att på motsvarande sätt regelstyra handlingar och konsekvenser som har att göra med rollpersonens mentala förutsättningar eller personlighetsdrag – bli övertalad, lista ut gåtor, överväldigas av skuld efter att ha dräpt en försvarslös svartnisse, et cetera. Allt sådant ska istället sortera under »rollspelande« eller vara beroende av spelarens förmågor. </div> <div>
</div> <div>Pelle, 10 år, får förmodligen problem om han ska försöka »rollspela« den mäktige trollkarlen med 20 i INT (eller motsvarande), särskilt när det gäller saker som gåtutlistande. </div> <div>
</div> <div>Varför är det så här? </div> <div>
</div> <div>Måste det vara såhär? </div> <div>
</div> <div>Kan det inte lika gärna vara »slå ett INT-slag med –10 för att lösa gåtan«? Eller »slå ett slag mot Ohederlig för att inte stjäla kyrksilvret«? Eller »du misslyckades med ditt slag mot Viljestyrka så du måste göra det han ber dig om«? </div> <div>
</div> <div>Jag vet att det finns spel som regelstyr sånt här (till exempel Pendragon, Dying Earth och Burning Wheel), men de är försvinnande få vid en jämförelse.
Vad har ni andra för åsikter om det här?
</div> <div><font size="1">
</font> </div> <div><font size="1">* Listan är fyra år gammal, så en hel del spel har tillkommit sedan inlägget gjordes.</font> </div>